Et skarpere bid - tror jeg.

Kokjo

Et skarpere bid - tror jeg.

Post by Kokjo »

Gimli vores 4 års hingst rider jeg oftere og oftere, og mest på tur. Jeg bruger et ganske normalt bridonbid mellemtykt og massivt.

Han synes selv han er en omvandrende sexbombe, og han er smækfyldt med hormoner. 2 ud af 3 ture som vi kan klare indtil videre (kondition), går forbi folde med et par heste. Er du gal hvor jeg får mange repriser i passage, og han BRØLER ned igennem byen, så folk af og til kommer ud af husene og glor :lol: Når der er andre heste på fold eller i hørevidde altså.

Nå men jeg bryder mig bestemt ikke om at have så sindssygt hårdt fat i ham, og tro mig !! - Jeg er STÆRK ! Jeg rider generelt med en meget blød hånd, og Shiva som jeg også selv har tilredet er så let på tøjlen, og oftest kun styret med sæde og ben. Sådan skal han også være, og bidet bare en nødbremse, hvis han lægger forstanden af.

Han reagerer faktisk ikke for sædet, endnu og schenkler kun når han lige synes det passer ham. Han har rigtig meget vilje, han kan godt finde på at stoppe op når han synes han er træt, og så ikke gide gå videre. Så må jeg vente et minut eller sår´n til han finder ud af, at hjem det skal vi jo. Så går han igen :lol:
Han går ENORMT meget imod bidet, når han lige synes...

Når han er afslappet og lidt træt så reagerer han rimeligt, det skal jo trænes og læres når han gør sig sine erfaringer. Men når vi møder udfordringer, og han tager sagen i egen hov, så har jeg altså brug for en nødbremse.

Ridebane har vi ikke, og kører vi til det, jamen så er han egenrådig pga. de andre heste på stedet. Alt det der med rooolig nuu, og den orange pind, det har han overhovedet ikke tid eller tålmodighed til - vi skal ud og se noget, ellers bliver han utidig. Sæde og ben hjælper ingenting alene - det er som at ride på en 200 l tønde i passage med en meget dårlig håndbremse, som man skal hive HÅRDT i :elsk:

Hvilket bid skal jeg afprøve ? Der er jo ikke noget der er hårdere end den hånd der bruger det.

Jeg har ikke forstand på bid, jeg har udelukkende brugt alm. 2 delte bridonbid hele mit liv.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Et skarpere bid - tror jeg.

Post by 99E »

Hvis det var min hest - så ville jeg skifte til et tyndt todelt trensebid og lære et "nødstop" (One Rein Stop), smide en rebgrime og et lang reb indenunder (og ride uden næsebånd).

Så kan du lave et One Rein Stop på bid eller grime - og ellers altid hoppe ned og have ham i snor.

Og det andet, jeg ville gøre hvis det var min hest - var at overveje om jeg gad have sådan en ridehest, eller om den skulle have klippet kuglerne af. Nu.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Et skarpere bid - tror jeg.

Post by 99E »

[quote:45388de272]Han går ENORMT meget imod bidet, når han lige synes... [/quote:45388de272]
Ahh, og en kultisk talemåde:
How can you not give him anything to brace against?

At trække imod et jævnt, lige træk på to tøjler er omtrent det letteste for en hest at stemme imod for at bygge kraft i bagparten/motoren.
Det kan de også sagtens på et stangbid. Tro mig. Sorcha er rendt lige direkte igennem alt hvad jeg lagde på hende før Parelli. Jeg plejede at holde udkig efter hegn, buskadser og grantræer, jeg kunne ride hende ind i... Og hun er immervæk kun en lille pispony på 141...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Kokjo

Et skarpere bid - tror jeg.

Post by Kokjo »

Selvfølgelig kastrerer jeg ham ikke. Han er vores avlshingst, og han ELSKER at ride, så det skal vi bestemt også - en hel masse endda.

Jeg indrømmer gerne at et forsøg med et andet bid, er den nemme løsning - frem for at vifte med en pind og et tov i et par år og vente på at komme mere ud på ham - indtil da. (jeg skriver den vending i spøg og ikke for at fornærme)
Jeg har overhovedet ikke erfaring nok til at parelli på en 900 kg´s hingst - så jeg holder mig indtil videre til noget andet.
Kokjo

Et skarpere bid - tror jeg.

Post by Kokjo »

jeg bruger ikke næsebånd, og han åbner ikke munden - andet end når han brøler.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Et skarpere bid - tror jeg.

Post by 99E »

Min erfaring med "den nemme løsning" er bare at - min lille 450 kg araber lod sig ikke stoppe af "et skarpere bid".
Det kan godt være at mine 55 kg i et pelham bare ikke var "skarpt nok" - men alligevel...

Denneher video viser et ret OK One Rein Stop.
Og det er ikke engang en Parelliperson, der udfører det.
http://www.youtube.com/watch?v=Nchg2ayb-Nw
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Et skarpere bid - tror jeg.

Post by annetteB »

jeg ville starte med at installere en stopknap.
Onereinstop er vel udmærket som yderste nødløsning, idet alle heste stopper derfor - emn det ville efter min mening være rigtig rart at kunne standse sin hest for mindre end onereinstop - i hvertfald de 99 ud af 100 gange.

Jeg plejer at bruge hjælperne således at træk i tøjlen SKAL betyde "bak/stop/sænk farten indtil jeg slipper tøjlen igen" og at slippe tøjlen skal være hestens belønning for at have stoppet/sænket farten.

Derfor dur det ikke at sidde og "holde" i tøjlen hele tiden: det sløver stopsignalet og så har man først et problem!

Jeg ville derfor træne "tøjletræk betyder stop" "yderligere tøjletræk betyder bak" og "tsktsk betyder gå" fra jorden indtil de to signaler (frem for lyd og tilbage for tøjle) sad SÅ fast i hovedet på ham, at han kan gøre det i søvne.

Og så ville jeg hoppe op på ham og ride det samme: to skridt frem, stoppe, fem skridt frem, stoppe osv osv - og HVER gang han stopper for tøjlen så slipper du hans mund som belønning.

Han vil hurtigt opfatte det som om HAN har opdraget DIG til at slippe tøjletrækket når bare han stopper - og dermed har han fået en 100% effektiv måde til at slippe for at blive trukket i munden. Dét husker han i fremtiden. Og jo mere det øves jo mere vil han huske det.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Et skarpere bid - tror jeg.

Post by 99E »

Og Kokjo: Jeg ved godt, du ikke kastrerer Gimli, og at han er avlshingst.
Personligt ville jeg bare overhovedet ikke engang overveje at ride udenfor et sikkert indhegnet område på en hest, der reagerede sådan.
Ikke så meget for min egen skyld eller for hestens skyld, men fordi når han spasser sådan ud er han farlig for ANDRE.

Og ja, jeg har redet hingst.
Det er ikke fordi jeg er "hingsteskræk".
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Et skarpere bid - tror jeg.

Post by KatieKat »

Som jeg læser Ninies råd er de nu ikke sådan vildt parelli, men bare et forslag på noget andet.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
Kokjo

Et skarpere bid - tror jeg.

Post by Kokjo »

Anette din beskrivelse er nøjagtigt det jeg gør og det jeg mener !

Jeg har ikke fat i ham hele tiden - slet slet ikke - nødbremsen skal være der, når han hingster eller bliver egenrådig - og det gør de fleste hingste ind imellem.
Hjemme på folden forstår han udemærket stop og bak, endda ved let kontakt og med schenklerne - men ude er det jo så spændende!

Jeg kan godt holde ham på det bid vi bruger nu, men jeg bryder mig ikke om at slide i det. Det ser nok også lidt pænere ud for uvidende folk, at der ikke hives på den måde.
Vores ture er ikke til fare for nogen, skal det lige siges, heller ej de forelskede piger der skriger efter ham. Efter kun et par gange på tur med vores egne damer, går han så fint. Han brummer kun lidt når han ser at halen løfter sig markant.
Post Reply