Et skarpere bid - tror jeg.

imc

Et skarpere bid - tror jeg.

Post by imc »

Både min datter og jeg selv, har ofte redet hingste og det kræver lidt andet end at ride på en hopep elelr vallak.
En ting der er vigtigt, er at man lige fra første dag, lærer dem hvem der bestemmer. stopper hyppen, jamen så er der ikke noget med at vente, til herren igen har lyst til at gå frem. niks, så SKAL han gå frem når du vil og ikke når han vil.
stiller herren sig op og spiller mart over for de heste der er på folde man passere, jamen så er det fat i tøjlen, ben til og sædet på. For herren skal gå frem og passere folden og ikke spille smart.

hingsten skal lære at du styrer det hele oppe fra sadlen. Det er dig han skal lystre og ikke hans interesse, for dem i møder på jeres vej.
Han skal lige fra første dag, lære at det er dig der er lederen.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Et skarpere bid - tror jeg.

Post by annetteB »

[quote:4295785aa8]Både min datter og jeg selv, har ofte redet hingste og det kræver lidt andet end at ride på en hopep elelr vallak. [/quote:4295785aa8]

Hver gang jeg hører det udsagn, så tænker jeg på den rideskole, hvor jeg som 7årig begyndte at gå til ridning: over halvdelen af elevhestene var hingste!
:lol:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Et skarpere bid - tror jeg.

Post by KatieKat »

Godt jeg ikke har hingst. Det der lyder mere som krig og magtkamp end en hyggelig ridetur, Det gad jeg ikke.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
aribeth

Et skarpere bid - tror jeg.

Post by aribeth »

Men der er da tit forskel... på en måde... der er også forskel på hopper og valakker... jeg mener ikke man kan generalisere, MEN der er ofte lidt forskel...

Katrine
Kokjo

Et skarpere bid - tror jeg.

Post by Kokjo »

Atengstedt - elevhestene... bedækkede de ? - det kan oftest gøre en forskel.

Og du har ret Inger. Han får heller IKKE lov til at stoppe ved andre heste, og det gør han egentlig heller ikke. Han går faktisk hurtigere forbi, mens han bliver en halv meter højere og nærmest svæver mens han kigger.

Når jeg skriver at han ind imellem stopper, så er det fordi han er træt. Han stiller sig ikke sur op og så kan jeg sidde og hugge ham i siderne. Han gaaaber på en strækning, sætter farten lidt op og ned, og i starten troede jeg han måske også skulle gøde, og der får mine altså lov til at stå stille imens. Men så står han i 5-10 sek. og gaber, kigger lidt med lavt hoved, og så går han igen.

Han stopper ikke op i trods og nægter at gå videre - slet ikke. På den anden måde her, synes jeg også han skal have lov til at vise hvordan han egentlig har det. Så jeg ikke bare er en sur ko, der sidder deroppe og hugger på ham ved mindste lejlighed.
Han bliver hurtigt lidt ked af det hvis man er for hård ved ham.

Jeg vil sige det sådan, at jeg kender ham ud og ind, og han er ikke utilregnelig eller udspekuleret-agtig. Han har nogle bestemte mønstre, men han ændrer sig ikke, og forsøger ikke at udvide sin magt. Til gengæld sænker han nu selv hovedet når jeg lægger tøjlen over og skal give ham trensen på. Han åbner selv munden, og hvor han før var meget ivrig når vi skulle afsted, så står han stille nu mens jeg slæber min opstignings-kemikaliedunk frem, kravler i stilling osv.

Gimli er min første hingst, men bestemt ikke den sidste. Han er den mest trofaste af alle vores heste, den mest sociale, og den der bedst tackler at være til show.
Han har ikke humørsvingninger som en hoppe, og så er han bare en mors dreng.
Han kommer med hyl og brøl fra det fjerneste hjørne af folden, når han spotter mig på gårdspladsen, og det er hverken fordi han er ensom eller sulten. Han deltager med mulen indenfor rækkevidde når jeg ordner hegn, eller slår under tråden, og man kan altid regne med hans opmærksomhed, hvis man er ked af det. Derfor føles det slet ikke som kamp eller hårdt arbejde at have ham som hingst.
Da han skulle rides første gang.... jamen man sætter sig bare op, og så går vi afsted.
Når han skal bedække, så kigger han på mig, og springer først når jeg siger ok...
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Et skarpere bid - tror jeg.

Post by annetteB »

[quote:25fb0c8dd4]Atengstedt - elevhestene... bedækkede de ? - det kan oftest gøre en forskel. [/quote:25fb0c8dd4]

Nogle af dem, ikke alle.

Til gengæld var der ualmindeligt få HOPPER på stedet og man respekterede det jeg vil kalde "personlige antipatier" således at to hingste der VIRKELIG ikke kunne udstå hinanden aldrig gik på samme hold.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Kokjo

Et skarpere bid - tror jeg.

Post by Kokjo »

Det lyder som om at der var en vis tænkning på stedet :askepot:
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Et skarpere bid - tror jeg.

Post by Lone Beck »

Jeg ville bruge et pessoabid på sådan en ung vildbasse. Man kan sætte to tøjler i og bruge stangen i nødsituationer, og ellers ride på den anden tøjle, så det stort set virker som et almindeligt todelt trensebid.

http://www.hooks.se/butik/default.asp?sidvarde=DK&ScreenWidth=1152

Jeg brugte det på min gamle skovturshest, så hun var nemmere at holde i trav - velvidende, at jeg egentlig hellere burde ride noget dressur. Men det gad jeg ikke :hhansen:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Et skarpere bid - tror jeg.

Post by MetteboDeluxe »

Nu er han jo ikke så gammel, og da jeg red Lux til i sin tid blev han i starten også træt i hovedet og "gik i stå" nærmest. Altså man kunne godt presse ham videre, men det ville ikke blive godt alligevel. Jeg red som regel 5 min mere og stoppede så. Det kan du jo selvfølgelig ikke gøre på en tur (medmindre du bærer ham hjem :linski: ), men det var bare lige for at sige at min har været lige sådan :-)
* Kendt for :mettebo: *

* G
Kokjo

Et skarpere bid - tror jeg.

Post by Kokjo »

Godt at høre at han ikke er den eneste Mette. Heldigvis sker det ca 10 min før vi er hjemme, de gange det er sket altså. De fleste gange går jeg med ham det sidste stykke, så han kan løsne helt op, og skridte med helt lavt hoved og gjorden helt løs - det holder han meget af.
Post Reply