ja så må jeg også thy til advokat

Charlie
Posts: 108
Joined: Tue 18. Nov 2008 11:20

ja så må jeg også thy til advokat

Post by Charlie »

Det er slet ikke så underligt, det hele ender i selvsving i dette forum.
Se Jer omkring!

Men bort set fra dit og andres "hønsestrik":
Hvorfor holder du og din advokat Jer ikke til købeloven.

Køberen ejer hesten og har rådighedsretten over hesten så længe hun overholder sine forpligtigelser.
Misligholder hun kontrakten, står sagen helt anderledes, og du tager den derfra.

Den der med 1/2 års garanti og 2 års reklamationsret gælder kun i handler mellem momsreg. virksomheder.
Go´vind tros dine dumsmarte bemærkninger!

M.v.h.
Charlie
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

ja så må jeg også thy til advokat

Post by annetteB »

[quote:da63167b11]Den der med 1/2 års garanti og 2 års reklamationsret gælder kun i handler mellem momsreg. virksomheder. [/quote:da63167b11]

Den har du faktisk (heller) ikke fået rigtigt fat på Charlieboy. Det gælder nemlig ved FORBRUGERKØB, ikke ved handelskøb.
:linski:

Dét med det halve år har i øvrigt intet med garanti at gøre - det handler om, at hvis en fejl opdages inden det første halve år efter handlen og der gøres indsigelse senes to måneder efter fejlen er fundet, så vil man som udgangspunkt gå ud fra, at fejlen har været tilstede ved købet, medmindre sælger kan bevise det modsatte.
Efter det halve år ligger bevisbyrden hos køber - og dette gælder altså ved FORBRUGERKØB, som er hvor køber er privatperson og sælger er momsregistreret, eller handlen foregår via en momsregistreret mellemmand/mægler.

To års reklamationsret har man osse ved forbrugerkøb og ikke ved handelskøb.
Det betyder at forbrugeren ved reklamation over opståede fejl inden de to års udløb kan påberåbe sig udbedring af fejlen(e) subsidiært et større eller mindre afslag i prisen.

Fejl der først opstår efter 2år (eller som først kommer sælger for øre efter dette tidspunkt) er som udgangspunkt sælger uvedkommende, medmindre andet er aftalt i kontrakten eller sælger har handlet i strid med almindelig hæderlighed.

Ved CIVILKØB - hvor privat handler med privat - kan man aftale lige hvad pokker der passer én. Fx. At varen købes som beset og uden reklamationsret....men man kan osse aftale at køber stilles BEDRE end købeloven byder ved forbrugerkøb.
:ide:

købeloven kan læses i sin fulde udstrækning HER:
[url]https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1419[/url]
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Lisbeth Sejberg

ja så må jeg også thy til advokat

Post by Lisbeth Sejberg »

Charlie måske det ville være smart, hvis du lige læste Shires beretning igennem endnu engang, der er detaljer, du vist har overset.

Desuden findes der ikke noget, der hedder FORPLIGTIGELSE :mettebo: ....... det hedder FORPLIGTELSE !!!!!

Skulle du være modtagelig for yderligere belæring, så er der heller ikke noget, der hedder BEKRÆFTIGELSE, det hedder BEKRÆFTELSE.

Mvh. Lisbeth
User avatar
shire
Posts: 41
Joined: Tue 19. Aug 2008 13:45

ja så må jeg også thy til advokat

Post by shire »

Hvis du nu havde læst hele tråden, ville du vide at det er lige præcis det hun har gjort og det er derfor at jeg sender det til Incasso. Hun køber jo på afbetaling, og derfor ejer hun ikke hesten endnu....Men jeg laver ikke selvtægt , derfor vil jeg have rettens ord på at jeg kan hente hesten hjem igen.
Jeg er ikke til "hønsesnak" men taler med rent mel i posen, uden for meget sort snak og fejen under tæppet.
Lige for en bemærkning 2 års reklamationsret gælder også for private se her, også selvom man skriver købt som beset. http://www.lr.dk/heste/diverse/koeb_salg_02.htm
Så når du giver råd, så syntes jeg du skulle sætte dig mere ind i tingene. Jeg har en meget dygtig og kendt advokat til at køre min sag og jeg tror bestemt ikke der bliver rådet forket, ifølge vores retspleje her i DK.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

ja så må jeg også thy til advokat

Post by annetteB »

[quote:73842d6a4c]Lige for en bemærkning 2 års reklamationsret gælder også for private se her, også selvom man skriver købt som beset. http://www.lr.dk/heste/diverse/koeb_salg_02.htm [/quote:73842d6a4c]

Ikke, hvis man i kontrakten specifikt skriver at varen sælges UDEN reklamationsret. Men man vil i samme sag stå bedre, om man tillige skriver at man af samme grund har opfordret køber til grundigt at undersøge den købte genstand inden de underskriver kontrakten.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
shire
Posts: 41
Joined: Tue 19. Aug 2008 13:45

ja så må jeg også thy til advokat

Post by shire »

Det har jeg også gjort, hun valgte at hesten ikke skulle igennem røngten og hun var heller ikke interesseret i at betale for dyrlægetjek. Jeg sagde til hende, at hun kunne vælge en dyrlæge i området og så skulle jeg nok betale, det gjorde jeg, for selv at være sikker på at hesten blev tjekket for fejl og mangler. Hun bestemte dyrlægen, derfor kan jeg kan se mig fri for at have brugt egen dyrlæge og vi begge har fået en uvildig tjek af hesten. Det har jeg naturligvis skrevet i kontrakten.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

ja så må jeg også thy til advokat

Post by annetteB »

Det lyder som om du har gjort hvad du kunne for at sikre både køber og dig selv - lige bortset fra dét med afbetalingen: det er så skidesvært at plukke en skaldet, og det er ofte den situation man ender i, når en afbetalingssag går i vasken.
Jeg håber sagen løser sig for dig.
:-)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
PiaK

ja så må jeg også thy til advokat

Post by PiaK »

[quote:1d84303ca5]Det er slet ikke så underligt, det hele ender i selvsving i dette forum.
Se Jer omkring![/quote:1d84303ca5]

Og, hvis det er sådan vi kan lide det?
Hvad pokker bilder du dig ind at tro du skal komme og ændre på vores forum?
Kan du ikke bare fedte ind og råbe op på dit eget i stedet?

Du godeste, gamle mænd altså!
User avatar
shire
Posts: 41
Joined: Tue 19. Aug 2008 13:45

ja så må jeg også thy til advokat

Post by shire »

Der er jo heldigvis hesten,så den må jo bare med retur. Jeg har jo ejercertifikatet og så er jeg jo faktisk ejer af ham nu. I kontrakte står hun mister alt hun har betalt, hvis hun ikke overholder den. Så er det bare retten ord der mangler ,ør jeg kan hente ham.......
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

ja så må jeg også thy til advokat

Post by CXEC »

Fantastisk som Charlie glimrer ved at lade som om vedkommende kender KBL, men reelt ikke kender den til bunds. Det er jo helt åbenlyst at der her er tale om et civilkøb, som Annette også pointerer.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Post Reply