foderenheder i wrap kontra hø

User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

foderenheder i wrap kontra hø

Post by Lena »

Hov, fik lige set at der også står på analysen: Kg foder pr. FE: 2.13
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

foderenheder i wrap kontra hø

Post by Ms Strangefield »

June, hvis du ryster hele ballen op, samme dag dom du åbner den, og så lufter lidt i det engang i mellem, så brænder den ikke sammen og går til spilde.


Katrine: Gider du lige udspecifisere det med mælkesyren? For min får moderat mylderbæ af wrap, uanset hvad jeg gør ved det! :doed:

Jeg havde godt på fornemmelsen det med FE. Der er jo også mere vand i wrap end i tørt hø, og dermed mindre tørstof pr. kg.
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

foderenheder i wrap kontra hø

Post by Lena »

Så er du fri for at tage i fitness center.......... 600 kg wrap der er rystet op, må også fylde en hel lade........... :-o
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

foderenheder i wrap kontra hø

Post by annetteB »

[quote:bc364d0632]BTW når wrap er varmt og gråligt i overfladen så er vi enige om at det ikke er hestemad længere ikk [/quote:bc364d0632]

Dét er vi.
Faktisk kan jeg ikke forstå, at du ikke udfodrer med det ad libitum? Mine heste kunne da nemt gøre det af med sådan en 600kilos balle inden den når at blive dårlig?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

foderenheder i wrap kontra hø

Post by Ms Strangefield »

Det kræver sin kvinde, det er rigtigt. Men det holder længere...
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

foderenheder i wrap kontra hø

Post by KatieKat »

Ellers må du have nogen mindre baller hvis hestene ikke kan nå at spise dem. Vi får også de store og de bliver rystet op.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

foderenheder i wrap kontra hø

Post by annetteB »

[quote:b07cadb5f7]Men de skal lige ha en tilvænningsperiode først. Og så skal jeg ud og tigge naboerne om at køre ballerne på marken for mig[/quote:b07cadb5f7]

Jeg må indrømme, at hø, halm og wrap - dét tilvænner jeg altså ikke: de får bare en ballefuld, og så er de vant til det, når de har ædt den.
:lea:

Så vidt jeg husker har de da fået wrap LÆNGE efterhånden? Hvor lang tid bruger du til tilvænning?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

foderenheder i wrap kontra hø

Post by 99E »

[quote:4fad8a7796]Jeg må indrømme, at hø, halm og wrap - dét tilvænner jeg altså ikke: de får bare en ballefuld, og så er de vant til det, når de har ædt den.
[/quote:4fad8a7796]
Ditto. Bortset fra det med hele ballefulde. Vi kører troligt hø (er det lige for tiden) ud hver dag.

Medmindre det er meget våd wrap - men det vil jeg slet ikke fodre med, så nemt er det.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

foderenheder i wrap kontra hø

Post by 99E »

Hvis du har store problemer med diarré skal du måske overveje noget, der er mere tørt?
Jeg har mødt i hvert fald een hest, der havde diarré på wrap, der var våd, uanset tilvænningstid. Men tør wrap eller hø gik det fint med.
Ellers kan du, for at køre wrappen ind lidt hurtigere - overveje at skære Jackie i krybbefoder.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Kokjo

foderenheder i wrap kontra hø

Post by Kokjo »

Foderprogrammet Sundhest siger følgende:

Hø, super, ung og bladrig kg til 1 fe = 1,5
Hø, ekstra, begyndende skridning = 1,7
Hø, god, i skridning = 2,0
Hø, delvis gennemskredet = 2,7
Hø, i frø og delvis udvandet af regn = 4,0

Wraphø, ca. 60 % ts, i begynd. skridning = 2,4
Wraphø, ca. 60 % ts, i skridning = 2,7
Wraphø, ca. 50 % ts, i begynd. skridning = 2,9
Wraphø, ca. 50 % ts, i skridning = 3,2
Wraphø, ca. 35 % ts, i skridning = 4,2
Wraphø, eng, ca. 55 % ts, i skridning = 2,6

Analyse er klart at foretrække, forskellene er jo virkelig store.
Post Reply