foderenheder i wrap kontra hø

User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

foderenheder i wrap kontra hø

Post by 99E »

Ja - og rideklubben havde fået lavet foderplaner til hestene ud fra en forventning om at deres hø er "god, i skridning".
Det er det så ikke.
Da jeg viftede med tallene dér gav det pludselig mening for staldpasseren hvorfor visse af hestene er oppe og æde dobbelt ration hø og stadig ikke er fede...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

foderenheder i wrap kontra hø

Post by stratego »

Jeg har lært at 1 kg wrap svarer til ca. 0,5 FE og godt hø svarer til FE for havre ( 0,82). Netop fordi i wrap er der mere vand.

Jeg er mest til wrap og starter ca. med 2-3 kg. Laver hesten kokasser så er det for meget og er det tyndt så er det alt for meget. Mit wrap er meget tørt.
Jeg sætter dosis op efter hvordan hesten reagerer på en foderændring og Lisette er 5-7 dage om en foderændring hvor Scarlet kun bruger tre dage.

Tror der er forskel på om hesten står i boks eller i friluftsstald for om hvor meget den reagerer på mængden. En hest der har mulighed for at bevæge sig mere vil forbrænde mere.

Derfor har Agentstedt nok ret i det med at hun bare smider en balle ud og så har hestene vænnet sig til det når de har spist den.

Når jeg sætter heste på døgnfold så giver jeg en balle hø i starten, da jeg har lært at hvis hesten har forspist sig i det grønne så vil den tage af høet hvis den har behovet.
Her dur wrap ikke.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Kokjo

foderenheder i wrap kontra hø

Post by Kokjo »

Men stratego..... Det er jo fuldstændig forkert det du har fået at vide ! Sådan som jeg læser det ihvertfald
Zanne
Posts: 1358
Joined: Fri 2. May 2008 08:48

foderenheder i wrap kontra hø

Post by Zanne »

[quote:c32472daee]Jeg må indrømme, at hø, halm og wrap - dét tilvænner jeg altså ikke: de får bare en ballefuld, og så er de vant til det, når de har ædt den.
Nahnah[/quote:c32472daee]

Det er jo samme måde jeg gør det på, og sådan har jeg gjort nogle år. Tilvænningen den står hestene selv for, ligesom de selv klarer tildelingen.
Mvh. Zanne

Tålmodighed er en dyd, hvis man gider at vente.
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

foderenheder i wrap kontra hø

Post by stratego »

Kokjo:

Ja, lige på det punkt er jeg ikke enig med fodereksperten.

Så vidt jeg har kunne læse mig til i artikler i blad så har jeg lært det de fleste mener. Altså at FE er højere i hø som i wrap, men med vitaminer og mineraler er det omvendt.

Vi har faktisk en pony på gården - med sukkersyge - som godt må få 1-2 breve (små baller) wrap, men ikke må få hø efter dyrlægens udsagn.

Jeg gør så samtidig det at jeg fodrer med hø indtil jul og wrap efter jul.
Scarlet har dog bronkitis og må ikke få hø, så hun får kun wrap.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

foderenheder i wrap kontra hø

Post by 99E »

Nej, Kokjo I taler forbi hinanden, fordi I måler forskelligt:
Sundhest måler i kg/FE.
Stratego taler i FE/kg.

2 kg til en FE - det giver 0,5 FE pr. kg.

Der er flere FE pr. kg hø end pr kg wrap (pga vandindholdet).
Det vil sige at der går færre kg hø til at "bygge" en FE - end med wrap.

At måle i "kg pr FE" er mere "moderne" end at måle i "FE pr. kg".
Ridemærkebogen - som var min første intro til foderberegning - måler i FE pr. kg.

Havre har 0,85 FE pr. kg - gulerødder 0,09, hø knap en halv etc...
Det er bare forskellige måder at beregne det samme på - nemlig hvor meget foder hesten skal have.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply