Tykke ben/Galle

User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Tykke ben/Galle

Post by Lone Beck »

Altså, galle er da væskeansamlinger omkring sener og i led? Det er da ikke generelt hævede ben? Eller husker jeg forkert?

Hvis det er galle vi snakker om, betragtes det vist som "acceptabelt" hos ældre heste med lidt galle hist og her, men ikke hos ungheste. Så er det man begynder at tænke "spat", "mus" eller andet væmmeligt!

"Tykke ben" om morgenen tror jeg er noget andet end galle - noget mindre bekymrende.

Men jeg ville bestemt ikke begynde at bandagere hesten, uden at spørge dyrlægen først. Det er jo bare at ringe - det koster ikke noget (ikke hos MIN dyrlæge i det mindste).

Pelletteret fuldfoder indeholder ofte store mængder byg, men det kan I jo læse på indholdssedlen... :linski:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Zanne
Posts: 1358
Joined: Fri 2. May 2008 08:48

Tykke ben/Galle

Post by Zanne »

Jeg må nok indrømme Lone, at jeg har det lidt i retning af dig. Hvad enten det er galle - som også giver tykke ben om morgenen, så får en unghest ikke galle ud af ingenting.

En gammel hest, der er godt brugt, jamen der er det næsten forventeligt, at der dukker galle op, men ikke så ung en model. "Døden" har altid en årsag, og det er selvfølgelig ikke haster haster at få dyrlægen til at kigge på det, men bede om et kig, det ville jeg nok. Jeg ville som sagt også lige tage en snak med sælger. Normalt er jeg ikke pivet men I har vel givet en slags penge for Erling, og forventede nok ikke en gallehest.

Bandagering ville jeg totalt droppe, ihvertfald i starten, indtil noget bedre end striglernes lommefilosoffer, har været på banen.
Mvh. Zanne

Tålmodighed er en dyd, hvis man gider at vente.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Tykke ben/Galle

Post by Lone Beck »

Erling er jo lige gået igennem handelstjek for kort tid siden, så jeg ville nok ikke være særligt bekymret - med mindre det altså er galle i betydningen væskeansamlinger omkring sener eller i led. Så ville jeg være LIDT bekymret :linski:

Bandager er noget lort. De ødelægger mange flere hesteben end de gavner :tommelned:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Tykke ben/Galle

Post by annetteB »

[quote:6124933129]Ja - men fås de nu også så LANGE??? Krikken har jo vildt lange ben[/quote:6124933129]


Jaja - de fåes så lange, at de kan nå helt op i lysken af en voksen mand - så mon ikke de kan passe Erling? For I kan jo næppe lære ham at lægge benene op når han skal hvile eller sove?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
imc

Tykke ben/Galle

Post by imc »

galle løsning.
jamen det er at få dyrlægen til at tjekek foder og hø, samt lave en korrekt foderplan. Men det aller vigtigste er at den skal ud ud og endnu mere ud.
det er slet ikke ok, at der er dage hvor den slet ikke kommer ud.

I kan godt lægge alle mulige former for bandager på den, men er det en ung hest, bør man slet ikke gå i de tanker, men først og fremmest gå foder og staldforhold igennem først.
En ældre hest, der grundet et langt arbejdsliv, får lidt staldgalle i sine ben, kan man hjælpe lidt, ved at lægge staldbandager eller staldgamacher på den om natten.
Jeg bruger selv back on track til den gamle i stalden, som efter et aktivt liv som dressur hest, engang imellem trænger til lidt pleje af de gamle ben.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Tykke ben/Galle

Post by HHansen »

Ja altså det er jo nok mest i betydningen "tykke ben" sådan jævnt fra hasen og ned.. Sådan beskriver datteren det, og jeg har ikke selv set det endnu da hesten jo desværre er opstaldet 200 km herfra :ond:

Og ja, dyret er jo dyrlæge checket uden anmærkninger for 2 måneder siden, så noget seriøst tror jeg heller ikke det er.
Det svinder også med det samme ved ridning eller fold.

Desværre må vi indtil maj leve med de begrænsninger der er i opstaldningen - vi kan ikke bestemme foderet og vi kan ikke sørge for fold HVER dag - der er dage hvor hestene ikke kan komme ud. Men vi gør hvad vi kan for at begrænse det.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
imc

Tykke ben/Galle

Post by imc »

nu har jeg jo ikke fulgt med far starten. Men er der ikke mulighed for at flytte den til en andne pension, med bedre fold muligheder.
Hvis der er ridehus eller inhegnet ridebane, ville en tur løs et af de steder også kunne gøre det ud for lidt mere motion, end den daglige ridning.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Tykke ben/Galle

Post by Lone Beck »

Inger: HHansens datter - HHansen junior alias Sara - er på efterskole med kræet, så det kan nok ikke rigtig lade sig gøre at flytte det :ide:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
imc

Tykke ben/Galle

Post by imc »

ja der har jeg jo så den mening. at kan efter skolen ikke tilbyde de optimale forhold for hetsen, jamen så må man flytte den, indtil forholdene er rettet op.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Tykke ben/Galle

Post by HHansen »

[quote:e09bfca5a9="imc"]ja der har jeg jo så den mening. at kan efter skolen ikke tilbyde de optimale forhold for hetsen, jamen så må man flytte den, indtil forholdene er rettet op.[/quote:e09bfca5a9]

Ja det ville jeg også i teorien. Men virkeligheden er lidt anderledes.

Jeg mener ikke at forholdene er SÅ slemme at jeg vil tvinge min datter hjem fra den skole hun vil gå på, udelukkende fordi hesten f.eks ikke altid kommer på fold hvis hun ikke selv er der.
Til maj er hun færdig på skolen, så ændrer forholdene sig.
De 7 måneder overlever de nok.

Skolen har i år skiftet ridelærer, og der er ændret på meget i forhold til sidste år. Og det kan da også være der kommer forbedringer på foder/fold området.. Men flytte hesten og stille krav om noget hjælper ihvertfald ikke. De har en venteliste så lang til opstaldningspladserne, så flytter vi vores hest, så er der en anden pige der får den plads. Og så kommer vi ikke ind igen.

Min vurdering er at der nok er plads til forbedringer, men det er ikke mishandling at lade hesten være der. Så det skal ikke ødelægge min datters sidste skoleår.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Post Reply