Tykke ben/Galle

User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Tykke ben/Galle

Post by HHansen »

Erling får tykke ben - især bagben - når han står inde. Da han er på efterskole med datteren ER der desværre dage hvor han ikke kommer på fold. Andre dage er der kun 3-4 timers fold, og de fleste dage er det så 6 timer mindst han er på fold..

Men altså - om morgenen er benene tykke...

I gamle dage da jeg selv holdt hest, fik de jo gerne staldbandager på, med tykke underlag og varme bandager. Det holdt det gerne nede.

Man kan stadig købe staldbandager, så det er vel også brugt endnu.. Men er der andre råd?
Jeg har også set staldgamascher - nogen der ved om de virker ligeså godt som bandagerne?

Man kan jo også bare lade være.. Det generer vel næppe hesten særlig meget, jeg tror da aldrig jeg har set en hest være halt eller øm af de hævede ben... (gad egentlig nok vide hvorfor man så pakker dem ind?)

Nå, hvad ved i om Galle, hvad det gør og hvad vi skal gøre for at mindske det hvis vi skal det?
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

Tykke ben/Galle

Post by Buusser »

Hvad ved jeg om galle?

Min første hest havde også tendens til det når hun netop stod stille gennem flere timer. Det faldt til helt normalt niveau efter skridtopvarmningen efter 5-10 minutter med bevægelse. Hun var aldrig halt pga galle, så det er min overbevisning at de ikke har smerter ved det.

Der er ingen, der nogensinde har fortalt mig at det skulle være farligt, problematisk eller have betydning for hestens brug. Men rent kosmetisk kan det godt se voldsomt ud når de står med tykke skanker. Jeg troede egentlig at tilstanden var lidt aldersbetinget, men Erling er jo en ung hest.

Til gengæld har jeg ofte hørt fra erfarne hestefolk, at man skal passe meget på med at bandagere stramt. Der skal være en god gennemstrømning i benene.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Tykke ben/Galle

Post by HHansen »

[quote:da530e560f="Buusser"]Til gengæld har jeg ofte hørt fra erfarne hestefolk, at man skal passe meget på med at bandagere stramt. Der skal være en god gennemstrømning i benene.[/quote:da530e560f]

Ja det ved jeg også - og det har Sara også fået at vide.. HVIS han skal have bandager på skal det være fleece og bandageunderlag.

JEg synes de der staldgamacher ser lidt smarte ud.. der er indbygget underlag i, og de er hurtige at sætte på med velcro..
Men måske er det overflødigt..
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

Tykke ben/Galle

Post by Buusser »

Jeps :hhansen: og smarte gamacher skal man ikke kimse ad. Der er altid en grund til at komme ind til Steens :anonym:

Men det kunne være interessant at vide om galle har langtidsvirkninger når nu han er relativt ung. Det kunne jeg godt finde på at spørge min dyrlæge om. Men som sagt, jeg har aldrig hørt det. Og jeg tror ikke det er en alvorlig tilstand på nogen måde.
Zanne
Posts: 1358
Joined: Fri 2. May 2008 08:48

Tykke ben/Galle

Post by Zanne »

Hvis jeg ikke husker helt forkert - og det er der rig mulighed for, mener jeg at foderet kan have direkte indvirkning på galle. Altså kan galle udløses af forkert fodring. Jeg synes så også at huske, at I faktisk ikke har de store muligheder, for at bestemme, hvad netop Erling skal fodres med.

Jeg synes I skal tage en snak med sælger om de kender problemet - for det er da mystisk, at så ung en hest står med galle.

Du er ihvertfald rigtigt på den med at give ham mulighed for at bevæge sig. At det så ikke kan lade sig gøre, er lidt kedeligt, for det ville givetvis hjælpe. Ved du om de fodrer med wrap. Jeg har hørt snak om, at netop wrap af og til, giver heste ekstra tykke stolper - men stadig synes jeg jo han er alt for ung, til det pjat.

Ligegyldigt hvad vi vælger at give skylden, er det svært at se bort fra, at gallen ikke kommer af ingenting - det er som regel en følgeskade der indebærer lidt ekstra besvær i form af længere opvarmning inden ridning og nok også en forøgelse af tiden, hvori han skridtes af.

Men under alle omstændighder - så spørg da lige dyrlægen næste gang, du render ind i ham. Jeg ville nok ikke kalde ud for galle alene, men være nysgerrig nok til at spørge ved given lejlighed.
Mvh. Zanne

Tålmodighed er en dyd, hvis man gider at vente.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Tykke ben/Galle

Post by annetteB »

Faktisk synes jeg osse han er for ung til at have galle pga dårlig venepumpeaktivitet eller dårligt hjerte (som er derfor gamle heste kan få tykke ben af at stå stille) så jeg skyder umiddelbart osse på foderet.

Byg er kendt for at kunne give galle, så vidt jeg husker?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
aribeth

Tykke ben/Galle

Post by aribeth »

Det er da meget typisk at en hest som måske har været i tidlig træning (er han ikke også tænkt som galophest og derfor tidligt startet?) får en smule galle i bagbenene!

Jeg kender og har kendt mange heste som har stået med galle i bagbenene hvis de står inde i længere tid, eller bare natten over... så længe det forsvinder i løbet af kort tid når hesten kommer i gang, så er det ganske ufarligt. Det skal selvfølgelig ikke være stolpetykke ben og der SKAL bevægelse til indenfor et vist stykke tid.
Man kan ofte regulere gallen hvis man kigger på foderet... men det er der vel ikke rigtig mulighed for på rideskolen?

Bandager er ikke løsningen på sådan noget mener jeg, især fordi at jeg mener at de gener og skader man kan lave på hesteben ved at bandagere er væsentlig større og mere problematiske end en smule galle... også hvis det drejer sig om fleece og andet...

Det bedste ville være meget mere foldtid, men det er jo ikke muligt, derfor ville jeg nok i stedet for leve med det og så sørge for at han bliver skridtet godt igang først inden ridningen hvis han har stået inde og har galle i benene lige inden man skal ride... det må sgu ikke være rart at skulle yde en hel masse med vand i anklerne... :linski:
men gik han nu på fold 10-12 timer om dagen, så var der sikkert ikke ngoet ... desuden er det jo ikke sikkert at tidligere ejer nogensinde ahr oplevet det, hvis altså han ikke har stået så meget stille i en boks før som han gør nu.

Men det er altid godt at snakke med en dyrlæge for en sikkerheds skyld...


Katrine
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Tykke ben/Galle

Post by HHansen »

De fodrer med hø - ikke wrap - og fuldfoderpiller.. som jeg ikke ved hvad indeholder. Men nu er der jo ny hesteansvarlig på i år, og mange ting bliver ændret stille og roligt, så måske der også kan komme bedring på den front.

Dyrlægen kommer ud i næste uge og vaccinerer, så må vi jo spørge ham også... Hvad mon galle hedder på tysk?? ;-)
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Tykke ben/Galle

Post by annetteB »

Jer med jeres gamascher og bandager - han skal sgu da have støttestrømper!?
:hhansen:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Tykke ben/Galle

Post by HHansen »

[quote:2a029fb851="atengstedt"]Jer med jeres gamascher og bandager - han skal sgu da have støttestrømper!?
:hhansen:[/quote:2a029fb851]

Ja - men fås de nu også så LANGE??? Krikken har jo vildt lange ben :viben:

Han er trænet tidligt som galophest, dog ikke så tidligt som de fleste - og han er ikke redet som 1½ års som mange fuldblods bliver, Erling blev istedet tilkørt og trænet for vogn for at sætte muskler. Han er startet som 3 årig - og har derefter gået og dalret den af i løsdrift indtil vi købte ham (dvs 1½ år eller noget. )
Så han kommer ikke fra toptræning til at være ridehest, snarere fra foldbums til ridehest.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Post Reply