Føl og højde

ostehaps
Posts: 74
Joined: Fri 29. Feb 2008 13:34

Føl og højde

Post by ostehaps »

Jeg så engang at der var lavet et skema, hvor man kunne se hvor høje føl på et bestemt antal mdr. skulle være for at få x antal cm i højden som udvokset.

På skemaet var der race/type, og en kurve over vækst.

Er der nogen af jer der kender det ??

Nogen der har et bud på, hvor stor, en 4,5 mdrs ca skal være for at ende på 160 - 162 cm ?
SUCESS KOMMER F
Kokjo

Føl og højde

Post by Kokjo »

Jeg vil skyde på 126-130 cm som 4,5 mdr gammel for at ende på 160-165 cm.

Jeg tænker det ud fra at et shireføl der forventes at blive 180 cm er omkring 140 cm ved 4-5 måneders alderen.

Skemaet kender jeg ikke noget til, men jeg vil da meget gerne se det :-)
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Føl og højde

Post by HeidiO »

Måske er det skemaet her:

http://www.123hjemmeside.dk/oldenborgavl/2855956

Et stykke nede af menuen er skemaet, der hedder højde skema hest.

Så vidt jeg kan se, kan det bruges for 1 års plage.
Heidi
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Føl og højde

Post by Lone Beck »

Skemaet er her - håber den er læsbart.


Photobucket
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Kokjo

Føl og højde

Post by Kokjo »

Nej June - det må vi jo så ikke håbe...

Der er jo også forskel på hvor mange kg mælk en hoppe producerer i døgnet, og deraf vækstforskelle i de første 6 måneder.

Generelt vokser de tunge racer langsommere og i længere tid efter det første leveår.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Føl og højde

Post by Lone Beck »

[quote:4949f56674]jeg har lovet at sælge ham hvis han runder de 170 cm ... og dét bliver fanmer ikke nemt! [/quote:4949f56674]

Nej, især ikke hvis han bliver 2 meter høj :lol:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Føl og højde

Post by Lone Beck »

Ja, og stigen er jo heldigvis opfundet :ide:

Ej, mon ikke bare han er lidt langt fremme i skoene? Han ender sikkert i nogenlunde samme størrelse som sin mor.

Jeg må se at have målt min. Jeg synes han ser meget normal ud - men det er jo egentlig svært, når man ikke har nogen at sammenligne med :ehj:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Føl og højde

Post by 99E »

[quote:991849d67e]Han er 5 måneder idag og er langt over de 140 cm. Og hammer skæv bagtil så han vokser MEGET endnu
[/quote:991849d67e]
Når du har blandet quarter ind i sagen skal du ikke regne med, hans forende nødvendigvis indhenter bagenden.
Så er du advaret.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Føl og højde

Post by Lone Beck »

Min er 133 cm nu, hvor han er lige knap 4½ måned gammel. Mon ikke det er meget normalt, hvis man har en slutstang på cirkus 167 cm?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
imc

Føl og højde

Post by imc »

tjaa.......
min lille shila er jo kun 154 i stg og målt med et venligt øje fra måler til kåring. den hingst vi har brugt to gange på hende er continental på 170 (rolig rolig der foregår ved inseminering).
det første føl er nu 2 1/2 år og 164-165 i stg. føllet fra i år er over 140 i stg.
Jeg havde da håber på lidt mere højde en det shila har, men knagmer ikke så store afkom.. shilas mor er kun 150 og mormor 148 i stg. samt alle hingste på shilas mors side er maks 155 i stg.
shilas far var mener jeg omkring 160 i stg.
Post Reply