Risiko ved ifoling ?

kimmie86
Posts: 2
Joined: Tue 7. Oct 2008 16:00

Risiko ved ifoling ?

Post by kimmie86 »

Hej
Jeg er ganske ny på strigler.dk men jeg er så frusteret at jeg vil ud på alle forums der gider høre på mig. Jeg har haft en debattråd på HN sommeren over. jeg besluttede mig i sommers for at jeg ville have min dejlige hoppe i fol, så jeg kontaktede GHH hvor hun er registreret i og de henviste mig til Carsten Nielsen i Bylderup-Bov hvor jeg fik en tid sidst i maj måned. Da jeg hentede hende derned var hun tydelig sløv, men der skulle gå flere dage inden jeg fik ringet til dyrlægen. Jeg har ikke rigtig noger erfaring med at sætte hopper i fol, så jeg tænkte at det måtte være fordi hun var så træt efter at have været afsted. Hun havde feber og dyrlægen kom hende på antibiotika fordi han troede hun havde en virus. Ved den rutinemæssige scanning 3 uger efter, viser det sig at hun har en byld i endetarmen forårsaget af scanneren. Hun er syg i to måneder hvor hun er indlagt på Ansager Dyrehospital hvor de gør alt hvad de kan for at redde hende, men uden held. Hun bliver aflivet efter at være kollapset d. 18/8-2008. Mit sidste håb var at dyrlægens ansvarsforsikring ville betale dyrlægeomkostninger (ca. 50.000 kr.) men efter at have taget en advokat med på råd, siger hun at der ikke er den store chance. Det er simpelthen hoppeejerens risiko. Hvad siger i derude ? Der må være andre end mig der har prøvet noget lignende eller måske har hørt om en lignende sag ? Synes i at det er fair at man selv skal betale for dyrlægens fejl ? Burde det være standard at hoppen skal møde med en dyrlægeforsikring for at blive blive insemineret, da hingsteholder faktisk kan fralægge sig ethvert ansvar.. ? Giv mig jeres mening, jeg håber der er nogen der gider at læse hvad jeg har at sige...
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Risiko ved ifoling ?

Post by CXEC »

Hvor i landet er du ?

Taler vi københavn så kontakt STRAX Mogens Popp Madsen - han er en advokat med ben i næsen og stor erfaring i hestesager!

Er du i Nordsjælland så er det Pernille Skinnerup du skal have fat på.

Der skulle også være en god en i Århus, men kan ikke lige huske navnet.

Ellers har jeg intet at tilføje andet end hvor er det trist.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
kimmie86
Posts: 2
Joined: Tue 7. Oct 2008 16:00

Risiko ved ifoling ?

Post by kimmie86 »

Hej Celeste

Det er faktisk Pernille Skinnerup jeg har brugt, men hun mener ikke at der er noget at komme efter. Jeg vil højst sandsynelig tabe en restsag... Men jeg vil prøve at kontakte en anden advokat og få en second opinion.. Det kan aldrig skade
ostehaps
Posts: 74
Joined: Fri 29. Feb 2008 13:34

Risiko ved ifoling ?

Post by ostehaps »

Problemet er jo faktisk, at vi acceptere de vilkår hingsteholder sætter når vi sender vores hopper afsted.

Jeg har arbejdet på stutteri, og har der igennem set meget, fx. at hingsteholder lukkede for vandet i boksene fordi det ellers var for dyrt, hvis hestene legede med vandet, han åbnede kl 7 kl 12 og kl. 18. den gang blev der sendt en fin hoppe afsted med et føl, efter en uge kom der et knogleklaver tilbage.

Min holdning er at min hoppe kun bliver sendt til Karenagården, hvis den skal sendes væk, og ellers bliver det gjort hjemme.

En anden ting er at de hingsteholdere der ordner det hjemme med frost eller fersk, "kun" har kursus i at inseminere og ikke er dyrlæger, hvilket jeg personligt syntes er noget der er værd at undersøge, da der er en væsentlig forskel.

Jeg syntes klart det er forfærteligt at man i god tro kan sende sin hoppe væk i god tro , og få den både defekt og tom tilbage, men desværre handler det jo om penge hele vejen igennem
SUCESS KOMMER F
Kokjo

Risiko ved ifoling ?

Post by Kokjo »

jeg har desværre ingen råd til dig, jeg synes det er en rigtig tragisk episode du har været udsat for, og det er synd for dig.

Jeg synes det er fuldstændig forfærdeligt det ostehaps fortæller. Jeg er selv hingsteholder, og jeg kan slet ikke forstå at man kan opføre sig sådan. Mit varemærke er at hoppen får et fuldstændig trygt ophold med forkælelse og opmærksomhed. Ja helst skal hun se bedre ud når hun tager hjem end da hun kom.
Hvis det skal handle om penge, så skal man holde sig langt væk fra heste !
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Risiko ved ifoling ?

Post by CXEC »

Christine gid ALLE havde samme holdning som dig! Det ville være GODT for branchen.

Kimmie ring til Popp Madsen og hør ham ad. Kan intet garantere, men det er da et forsøg værd.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

Risiko ved ifoling ?

Post by Buusser »

Jeg ved det ikke, men jeg vil da mene, at dyrlægens produktansvarsforsikring dækker sådan noget som fejlbehandling. Det kræver sikkert, at der ingen tvivl om at skaden er påført via dyrlægens arbejde. Det synes jeg da du skal spørge advokaten om.

Men hvor er det da træls, og skide synd for dig.. :ked:
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

Risiko ved ifoling ?

Post by Buusser »

Nå ja, og læse kan jeg heller ikke. Det har du jo ligesom fortalt at du har forsøgt med din nuværende advokat... :tosse:
User avatar
Pilevadgaard
Posts: 464
Joined: Sun 18. Nov 2007 22:14

Risiko ved ifoling ?

Post by Pilevadgaard »

Hejsa..

Klager over sager der er EFTER 15 juli kan indgives til den nye klage instans under forbrugerstyrelsen..

www.dyrlaegeankenaevn.dk/omankenaevn/Sider/default.aspx

sager før (altså fejlen begået før) skal anmeldes til Klientklageudvalget, Den Danske dyrlægeforening..

www.ddd.dk/omddd/klientklageudvalget/Sider/ default.aspx
(det er Anette Overgård, der sidder med vores klager)

(har desværre selv et par klager, derfor lidt viden herfra) Skriv PB hvis du har brug for hjælp..
User avatar
Pilevadgaard
Posts: 464
Joined: Sun 18. Nov 2007 22:14

Risiko ved ifoling ?

Post by Pilevadgaard »

...undskyld den kom to gange, kan ikke redigere i mine indlæg ...
Post Reply