Savl/slim i store mængder

Post Reply
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Savl/slim i store mængder

Post by HHansen »

Min datter har lige ringet og fortalt at Erling har været underlig til aften..

Han har været på fold hele dagen, er kommet ind og der var han normal.

Et par timer efter kommer et par piger løbende fra stalden for at hente Sara, idet Erling tilsyneladende havde slim flydende i rå mængder fra munden. De sagde han stod med hovedet ud over bokslågen og ørene tilbage, og slim/savl flød.

Da Sara og stedets ridelærer kom til stalden, stod hesten og åd hø, og eneste tegn på noget unormalt var slim/savl der hang alle steder.
Ridelæreren undersøgte ham i munden og sagde så at han var ved at få en ny tand, og at det nok var derfor.

Hesten gik tilbage til sit hø da de var færdige med at rode den i munden...

Får de tænder i 5 års alderen? Kan det udarte sig sådan?

Jeg ville måske være mere tilbøjelig til at tro det har været noget der sad fast i munden.. men hvad ved jeg.. Og jeg var der jo heller ikke....
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Lone(de tre A´er)
Posts: 292
Joined: Wed 24. Sep 2008 20:04

Savl/slim i store mængder

Post by Lone(de tre A´er) »

For mig kunne det lyde som en kortvari spiserørsforstoppelse, mere end et tandfrembrud - der savler de bare nogle gange lidt mere, men de står sgu da ikke med hovedet hængende og slimen flydende?
Giv ham våd mad.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Savl/slim i store mængder

Post by annetteB »

Det lyder lige netop som en spiserørsforstoppelse!
:-O

Våd mad og INGEN grøntpiller - de har to gange givet min gamle hoppe spiserørsforstoppelser..Sidste gang sgu i en grad så hun nær var død af det trods hurtig dyrlægeindgriben! Det kan være utrolig smertefuldt for dem - Mille skreg simpelten og smed sig i panik og smerte.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Lone(de tre A´er)
Posts: 292
Joined: Wed 24. Sep 2008 20:04

Savl/slim i store mængder

Post by Lone(de tre A´er) »

Grøntpiller skal opblødes lissom roepiller - ellers er de farlige.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Savl/slim i store mængder

Post by HHansen »

Så er problemet nok at foderautomaten har leveret små foderportioner i krybben hele eftermiddagen mens krikken har været på fold.. Og når han så kommer ind æder han det hele.

Sara må fremover sørge for at der ikke er 4 portioner i krybben når han kommer ind.

Vådt foder er ikke en mulighed med foderautomater.

Skrammel hvis hesten har tilbøjelighed til spiserørsforstoppelse.. :ked:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Savl/slim i store mængder

Post by HeidiO »

Hvordan går det med Erling idag??

Min tanke er også spiserørsforstoppelse, Vumse har haft det 2 gange og begge gange har hun savlet helt vildt og haft hovedet hængende langt nede.
Heidi
Lone(de tre A´er)
Posts: 292
Joined: Wed 24. Sep 2008 20:04

Savl/slim i store mængder

Post by Lone(de tre A´er) »

Hvis din datter kan gå ind og fjerne 4 portioner foder, før han kommer ind, så kan hun vel osse fugte foderet?
Og hvordan får han så det han skal æde?
Og hvorfor serverer foderautomaten foder, mens hestene er på fold?
Hm - de efterskoler - de lyder sgu som en smule skrammel i forhold til hestehold.
aribeth

Savl/slim i store mængder

Post by aribeth »

Det behøver ikke være en tilbagevendende ting sådan en spiserørsforstoppelse. Heldigvis.

Jeg tror ikke man kan fodre med vådt foder i de der foderautomater... Men som Lone skriver så undrer det også mig hvorfor de giver foder når hestene er på fold...

I øvrigt er de herrenederen de der foderautomater synes jeg, nogen heste finder ud af at de kan stå og banke på boksene så der drysser små stykker korn ud og så står de der og larmer og gør ved... samtidig så er fodring for mig da også et vigtigt tidspunkt hvor man ser om hesten er sund og rask, spiser den normalt, spiser den op og så videre... men det kan selvfølgelig være svært at skulle tjekke mange heste... selvom man har gjort det og stadig gør det flere steder :linski:


Katrine
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Savl/slim i store mængder

Post by HHansen »

Erling har det godt - det havde han jo sådan set allerede senere fredag aften. Der har intet været lørdag og søndag.

Problemet med forderautomaterne er at man selv skal slukke for dem når man tager hesten ud, hvis ikke de skal fylde krybben... men så skal man jo altså også huske at tænde igen når krikken kommer ind, ellers får den ikke mad. Der fodres med en eller anden fuldfoderpille som kan gives i automaten, og med hø.
Problemet med at slukke er selvfølgelig også at hesten så går glip af en del af døgnrationen af foder..

Men nu er Sara opmærksom på problemet og vil vande pillerne/tage noget fra og give i mindre mængder hvis han har været ude så længe at der er meget i krybben.
Så håber vi meget at det aldrig sker igen.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Post Reply