En hov vokser vildt

udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

En hov vokser vildt

Post by udlandet »

Det er 2 chance. Hun var RIGTIG dårlig i Maj måned og hun er gammel. Hun er verdens bedste hest, det lyder måske overdrevet. men jeg har haft mange at sammenligne med. Hun har aldrig i de 6 år vi har haft hende gjort noget forkert. Ikke så meget som et lille fejltrin. Det lyder som om at hun er kedlig, det er hun ikke. Hun er bare en ener. Hun skal ikke slutte sine dage med at have ondt for vores skyld, men i guder hvor vil vi savne hende. Havde hun ikke ondt var det ingen problem at bare have hende gående. Men som dyrlägen sagde: hun har haft en go sommer, nu kommer den dårlige tid. Vi har ansvaret for at hun har det godt. Men selvfölgelig har jeg ikke opgivet, jeg håber vildt. men det så ikke bedre ud her til morgen desvärre. Dog er hun ikke så dårlig som i Maj, men denne gang var vi måske hurtigere til at fange symtomerne.

[quote:4177fd06a8="99E"]Det synes jeg godt nok lyder vildt?!
Er du sikker på, du ikke skulle have en Second Opinion?[/quote:4177fd06a8]
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

En hov vokser vildt

Post by Buusser »

Jeg prøvede det i 2004 hvor jeg fik aflivet min første hest p.g.a. denne lortesygdom :graed:

Det skyldtes ikke foder eller græs, men et af hendes indre organer stod pludselig af. Det kan jo være det samme for din hest nu du siger hun er gammel. Min var kun 14 år og det var en gåde.

Du skal støtte dig til din dyrlæge, han/hun ved bedst. Du skal kun holde hende i live hvis du kan garantere hende en smertefri tilværelse.
Ja, jeg skal ikke prædike omkring dette emne, det har jeg før fået på hatten for.Min holdning er baseret på egne erfaringer. Puh får helt gåsehud når jeg tænker på hvor skidt hun var...

Håber for dig, at hun bliver rask i en fart..
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

En hov vokser vildt

Post by udlandet »

Du må gerne prädike om emnet, alle har jo sin overbevisning. Og netop skriver jeg jo her om dette for at få gode OG hörer om folks erfaringer. Vi holder ikke heste i live for vores skyld. Og du har ret, jeg kan ikke garantere hende et ordentligt liv. Men her til morgen var hun rigtig frisk. Men hvor går hun dog dårligt. Og jeg har ikke dyr på smertestillende. Hun har väret en fantastisk hest, hun skal slippe. Men så klart havde jeg gerne trukket en frisk hest ud i morges. Det bliver nogen lange dage. Vi er ved at gå i oplösning alle sammen.
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

En hov vokser vildt

Post by Buusser »

Det er utroligt hårdt og opslidende at skulle sige farvel til en kær gammel ven :traet: Husker tydeligt hvordan det føltes.. :graed:

Men efter dyrlægen havde gjort sit job, så havde jeg en meget blandet følelse - på den ene side var jeg utrolig ked af, at jeg ikke havde kunnet redde hende (hun stod i behandling i seks uger, hvorefter dyrlægen forlangte at nu skulle hun aflives iht. dyreværnsloven), den første hest vil altid være noget særligt :elsk: , men jeg var samtidig meget lettet over at jeg nu vidste at hun ikke havde ondt længere. At vide hun havde smerter var helt ubærligt.

Så jo, jeg kender turen og jeg føler med dig/jer. Det er virkelig det værste man kan gennemleve når man har dyr. :tommelned:
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

En hov vokser vildt

Post by Buusser »

Ja, hun må endelig ikke komme ud. Som June siger, absolut ro i boks og sand ind i boksen. Sandet trædes op i hoven og støtter den nedefra. Du kan også tape hendes hove ind med gaffatape og pladevat der holdes koldt og fugtigt med vand, der hældes på kontinuerligt. Det virker kølende og lindrende.

Men frem for alt så bør hun være på smertestillende f.eks. BUTA
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

En hov vokser vildt

Post by udlandet »

Hun er på smertestillende. Men hvilken liv er det, efter at have "tjent" os så godt i mange år ? I morgen bliver af med sin staldkammerat, det er heller ikke sjovt. Jeg vil ikke have en hest der ikke kommer ud (Iövigt var det dyrlägen der tog hende ud) Jeg vil ikke have en hest der humper rundt, eller en hest på smertestillende . Hun går mget dårligt trods det.
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

En hov vokser vildt

Post by udlandet »

Og hun går på ridebanen.
User avatar
Pilevadgaard
Posts: 464
Joined: Sun 18. Nov 2007 22:14

En hov vokser vildt

Post by Pilevadgaard »

..føler med dig, det er ALDRIG sjovt når man skal tage afsted.. Men flot at du tænker på hesten fremfor dig selv.. Det håber vi også at kunne, når vi når dertil med vores heste..(Det er desværre rimeligt aktuelt med Nelske)
Zanne
Posts: 1358
Joined: Fri 2. May 2008 08:48

En hov vokser vildt

Post by Zanne »

Jeg er af den overbevisning at hesten nok skal sige til, når nok er NOK.

Jeg har oplevet det to gange, og jeg er ikke et sekund i tvivl om, at begge heste havde opgivet, da jeg ringede efter dyrlægen, den sidste gang. Indtil jeg fik "blikket" mente jeg stadig at kunne spore håb, i øjnene på hesten.

Måske lyder det som noget indebrændt sludder, men det har hjulpet mig stort begge gange. Jeg har ingen dårlig samvittighed - føler kun at jeg fulgte hestens vilje.
Mvh. Zanne

Tålmodighed er en dyd, hvis man gider at vente.
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

En hov vokser vildt

Post by udlandet »

Så er der 2 döde heste på ridbanen, det er nok nok den värste dag i mit liv udover den dag min Mor og min Svigerfar döde (Ikke samtidig altså) Jeg er så ked af at den store ikke så forfärdelig ud. Det har han gjort i perioder, men idag. Ja der var han verdens smukkeste hest. Övöv. Og gamle Dara ja jeg var så tät på at fortryde i sidste öjeblik. Men hun havde ondt trods smertestillende. Men ungerne er utröstelige, jeg gräder og min mand er brudt helt sammen. Min sön på 11 siger at han har en klump i halsen der bare vokser og vokser. Det er en forfärdelig dag. Hestene ligger under en pressening derude, det er så forfärdeligt. 2 er bare 2 for meget. Jeg havde set sådan frem til at min Islandshest skulle hjem denne uge, men det skal nu udsättes. Og nu tuder jeg igen.
Post Reply