Hovproblemer!

Post Reply
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Hovproblemer!

Post by Frieser9460 »

Ja, nu skal det jo ikke være nogen hemmelighed, at Altruida er min første egen hest (når man lige ser bort fra shetlænderne), så selv om jeg har næsten et helt livs erfaring med heste, støder jeg altså stadig på "problemer", som er nye for mig... :roed:

Og lige nu står jeg med den udfordring, at Altruida havde forsko på, da jeg købte hende. Dem havde hun - ifølge den information, der blev mig givet fra tidligere ejer - netop fået på inden salget, fordi de så småt var begyndt at tilride hende. Hun har ikke tidligere gået med sko, da hun udelukkende har været brugt som avlshoppe.

Men da jeg tager tilridningen særdeles stille og roligt og stadig udelukkende arbejder fra jorden, valgte jeg ved sidste besøg af smeden for godt og vel en måned siden at få skoene pillet af hende. Jeg skal dog helt klart have fat i den kære smed igen allerede, for stakkels Altruidas hove knækker og flækker nu helt vildt; både forhovene og baghovene! :ked:

Men er der andet, jeg kan gøre? Bør jeg give hende sko på igen, selv om jeg endnu ikke rider hende (når hun bliver redet, skal hun jo angiveligt have sko på uanset hvad)? Eller vil det eventuelt kunne hjælpe at give hende noget ekstra biotin? Og vil I i givet fald anbefale det i flydende form eller pulverform - er der forskel på de to?

Jeg må hellere lige fortælle, at hun p.t. går på en fin og tør fold (der er fugtige pletter, når det regner meget, selvfølgelig, men marken bliver aldrig oversvømmet eller lignende), og hun er fra for 2 uger siden begyndt at komme ind i en stor, tør boks hver nat. Hun er indtil for en uge siden udelukkende blevet fodret med græs, hø og mineraler, men jeg er nu så småt begyndt at give hende lidt Sct. Hippolyt Struktur-Energetikum og Irish Mash igen under langsom tilvænning. Ingen af de andre heste har problemer med deres hove.

Håber, nogen af jer kloge strigler kan hjælpe med et par gode råd? Selv om jeg er lidt flov over at sidde her som sådan en anden uvidende "spørge-jørgen". :roed:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
Glory
Posts: 1472
Joined: Sun 9. Jul 2006 11:36

Hovproblemer!

Post by Glory »

Altså, hvis jeg var dig, ville jeg faktisk bare lade hende gå - evt. file hende let rundt i kanten af tåen, eller få smeden til det (det gør vi altid med traverne, der løber uden sko, så flækker de ikke så let).

Når heste har haft sko på i en periode, er hovene tilbøjelige til at flække, når de kommer af.
Hvis man lader dem gå uden, vil de oftest blive stærke igen ret hurtigt, og holde op med at flække.

Hvis hun ikke skal lave noget, der decideret slider hårdt på hovene, og såfremt selvfølgelig, at hun ikke bliver ømtået - og at du desuden kan leve med, at hendes fødder ser lidt trælse ud i en periode, så ville jeg helt sikkert lade hende gå barfodet.

Biotin gør jo aldrig nogen skade, men hvis hendes hove ellers virker sunde, så synes jeg ikke, at det burde være nødvendigt.

Jeg er ikke så pylret med flækkede hove.
Vi piller altid skoene af så snart vi har mulighed for det - hvis de har en lille løbspause eller lignende.
De flækker altid lidt i starten, men det retter sig hurtigt.

Pia
God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to hide the bodies of the people I had to kill because they annoyed me.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Hovproblemer!

Post by Stimata Doamna »

Der er andre herinde, der kan råde dig med hensyn til "løse" sko - eller boots - så det overlader jeg til dem :-)

St. Hippolyt kører også med Ungulat, som skulle give bedre hove (jeg synes, at det var OK, men bruger det ikke mere, for hesten nægtede efter 2 år at spise mere af det). Du kan jo lige så godt holde dig til det sortiment, du allerede kører med :-)
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Hovproblemer!

Post by Frieser9460 »

Tusind tak for jeres svar. :-)

Det der Ungulat må jeg lige lure lidt nærmere på... bare for en sikkerheds skyld. Der er jo noget om det gamle engelske ordsprog "No hooves, no horse". :ehj:

Og ellers vil jeg prøve, som du foreslår, Pia, i første omgang at lade skønheden gå uden sko og få hende filet lidt med mellemrum... for hun virker på ingen måde generet af sine flossede/flækkede hove. Det er sikkert bare mig, der er et pylr, men jeg er meget fokuseret på, at mine dyr har det så godt som muligt, så hellere lidt for pylret, end det modsatte. :roed:

Så må jeg håbe, at Trudas hove snart er fine og hele igen. :-)
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Hovproblemer!

Post by 99E »

Min personlige erfaring er at hove flækker hvis:
De er for lange og/eller de er inficeret med svamp og/eller hesten ikke er dækket ind i sit foder med vitaminer og mineraler og/eller fodringen på anden vis er med til at svække hovene, fx for lidt stråfoder eller for meget sukker og stivelse.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Kokjo

Hovproblemer!

Post by Kokjo »

Det kan også være at hun bare har en dårlig hovkvalitet. Jeg forstår ikke hvorfor man lægger sko på en hest, bare fordi den skal tilrides. Jeg ved godt det ikke er dig der har gjort det... Men det kunne også (ud over de allerede nævnte forslag) være for at dække over en dårlig hovkvalitet.

Jeg vil nu også mene du skal se tiden an - eller hvis du tør, så lad os se nogle billeder - så er det nemmere at snakke om :heidio:
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Hovproblemer!

Post by Frieser9460 »

99E: Nu har jeg ikke erfaringer med svamp som sådan... Hvad kan eventuelle andre symptomer (ud over flækkede hove) være på dette? :hva:

Kokjo: Jeg vil prøve at tage nogle billeder af Trudas hove, når jeg kommer hjem. Men ved ikke, hvor stor en succes, det bliver, for mit digi er p.t. tør for batteri, så jeg har kun mobilen at gøre godt med. :-)
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Hovproblemer!

Post by 99E »

Louise, prøv at google fx Wite Line Disease og Seedy Toe - det er to af de mere alm. svampeinfektioner.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Silas
Posts: 256
Joined: Mon 3. Mar 2008 13:19

Hovproblemer!

Post by Silas »

Min pony fik også skoene af, og havde flossede hove. Jeg fik mig en grovfil, og smeden viste mig hvordan, jeg skulle file kanterne til. Det gjorde jeg en gang i ugen, og efter et par smedeperioder var det i orden igen.

Hvis du vil bruge Biotin, så er det vigtig, at der er tilsat zink og svovl (mener jeg det er) i produktet, da det øger optagelsen og virknigen af biotinen. eller at du er sikker på, at din hest er fuldt dækket ind med vitaminer og minraler.
Biotin skal typisk bruges i op til et halvt år, da det ca er den tid, en hov er om at vokse ud.
Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind dit liv, og du vil finde mere plads til, at være dig selv.
Post Reply