Majsfalger med hele majs i :(

Post Reply
User avatar
HippieHest
Posts: 80
Joined: Mon 4. Aug 2008 10:52

Majsfalger med hele majs i :(

Post by HippieHest »

Jeg køber majsflager ved Land og Fritid, og er ved at være jævnt træt af, at skulle sortere majsene for hele kerner.
Først troede jeg bare, at jeg var lidt for pernittengryn (min gamle hoppe blev aflivet grundet knækkede tænder), men jo mere jeg kigger på flagerne, jo flere hele majs finder jeg.

I et litermål kan jeg ca. finde 20 hele kerner - det synes jeg er for meget.
Har snakket med dem på foderstoffen, og de ville gerne undersøge det, men tilbagemelding var, at ingen andre kunder klager over det.... men man skal altså også kigge godt efter dem.

Har ledt efter alternativer til majsene, men synes ikke rigtig jeg kan finde på noget. Måske I kan hjælpe? Evt. majsflager fra en anden forhandler, som I er godt tilfreds med.

Er ikke millionøse (endnu :ane: ) og har 6 heste der skal fodres, så det skal ikke være et produkt der koster meget, bare fordi der står HEST på.
(25 kg majsflager koster ca en hund på foderstoffen)
De får ikke vildt meget foder - lever mest af hø - men det de får, er en blanding af havre, valset byg, lucernepiller, majsflager og travo-E.
De to unge får spillers conditioning mix ved et at måltiderne.

Alle er foldbumser der bare går i vedligehold (araberblandinger).
De går i "lukket løsdrift" - dvs. går sammen i lade, men har ikke fri adgang til fold - så det krybbefoder de får, skal ikke være noget de er for længe om (bliver ikke bundet ved fodring, men har lært deres pladser, og bliver "overvåget" ved fodring).

Nogle forslag? :gave:
When the dog bites, when the bee stings, when I'm feeling sad
I simply remember my favourite things, and then I don't feel...so baaaaad!
/Fraulein Maria, Salzburg.
In the last Golden Days of the Thirties


http://www.plejehjemsheste.dk/
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Majsfalger med hele majs i :(

Post by CXEC »

Hvad med pottet/microniseret majs? Gætter på at du giver majs for at fede dem op?
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
aribeth

Majsfalger med hele majs i :(

Post by aribeth »

En ting du skal sørge for er i hvert fald at det er mikroniseret/varmebehandlet majs du fodrer med (som Celeste også skriver)

Hesten kan ikke fordøje og udnytte stivelsen i majs særlig godt hvis ikke det er varmabehandlet.


Katrine
User avatar
HippieHest
Posts: 80
Joined: Mon 4. Aug 2008 10:52

Majsfalger med hele majs i :(

Post by HippieHest »

"Pottet" - er det dem der ligner popcorn?
Dem har jeg overvejet, men har ikke kunnet finde dem nogle steder.

Flagerne jeg giver nu er varmebehandlet (det skal de vist med alt foder fra Land og Fritid).
Giver dem for opfedning og for at gøre måltidet lækkert.
When the dog bites, when the bee stings, when I'm feeling sad
I simply remember my favourite things, and then I don't feel...so baaaaad!
/Fraulein Maria, Salzburg.
In the last Golden Days of the Thirties


http://www.plejehjemsheste.dk/
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Majsfalger med hele majs i :(

Post by CXEC »

Der skulle stå POPPET :lea: :viben:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Glory
Posts: 1472
Joined: Sun 9. Jul 2006 11:36

Majsfalger med hele majs i :(

Post by Glory »

Nu er jeg jo ganske så ukorrekt, når det kommer til fodring, så mig skal du nok ikke lytte til :hhansen:

Men mine får knust majs, som jeg bløder op sammen med roepillerne. Ikke noget varmebehandling her...

Pia
God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to hide the bodies of the people I had to kill because they annoyed me.
Post Reply