Tilride unghest

Sikkie
Posts: 9
Joined: Sat 23. Jun 2007 20:39

Tilride unghest

Post by Sikkie »

[color=darkblue:0eae2a4e9e] [/color:0eae2a4e9e][size=9:0eae2a4e9e] [/size:0eae2a4e9e][font=Verdana:0eae2a4e9e] [/font:0eae2a4e9e]

Hejsa.

Jeg har fået halvpart på en unghest, som jeg skal til at tilride her om en uges tid. Det er dog den første hest, jeg skal tilride, så jeg ved ikke så meget om det, men jeg har ikke råd lige for øjeblikket til at købe bøger, der omhandler ungheste og tilridning, så jeg vil lige spørge jer til råds :heidio:

Hvordan lærer man ungheste at reagerer ordentligt på ens schenkler?

Ja, det var indtil videre det eneste spørgsmål, jeg umiddelbart har på hjernen, så jeg håber, I kan hjælpe mig :b

MVH Sarah
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

Tilride unghest

Post by Tigerbaby »

Nu findes der jo biblioteker, og de udlåner deres bøger helt gratis, medmindre man afleverer dem for sent, så koster det! :linski:
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

Tilride unghest

Post by Line_Calano »

nu ville jeg meget hellere starte med at lære den at stoppe end jeg vil lære den at starte. det der med at gå frem skal de tidsnok lære, det er straks værre om de ikke ved at man kan stoppe igen, så kan de altså løbe langt førend man får stoppet dem... Mit bedste råd er at den hjælper du alligevel skal have på jorden til at trække dig i starte skal være en der ved hvad det handler om således at du kan få hjælp i situationen. Det er ikke noget man kan læse sig til ud af bøger eller få forklaret her på nettet.

Hver hest er forskellig og hver skal startes op på sin egen måde.
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
Sikkie
Posts: 9
Joined: Sat 23. Jun 2007 20:39

Tilride unghest

Post by Sikkie »

TJRB(de tre A'er) Ja, det tænkte jeg jo ikke lige på, haha :b
Line_Calano Mange tak. Jeg tror, du har ret i, at man ikke kan lære det hele fra bøger, men man kan godt lære en smule. Det ved jeg i hvert fald, da jeg har læst mig til at få en hest til at gå til bidet, og det er den korrekte måde jeg gør det på, har jeg fået af vide af min ridelærer, som jeg har nu (:

MVH Sarah
Kokjo

Tilride unghest

Post by Kokjo »

Jeg tænker - Uha pas godt på !! Ved ejeren godt at du ikke har nogen erfaring ??

Jeg ville have det svært med at lade en uden erfaring og specielt en der ikke kender hesten, begynde på den slags !
Jeg vil mene at kender man hesten rigtig godt, så står man trods alt bedre, end når man er helt grøn. Tænk dig godt om så ikke du pludselig havner i en fæl suppedas, og med en gal hesteejer, eller du selv måske kommer til skade med tabt arbejdsfortjeneste/arbejdsevne til følge !!
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

Tilride unghest

Post by Line_Calano »

det værste er næsten at man kan komme så grueligt galt afsted på de ungheste. Jeg er efterhånden næsten holdt helt op med at ride til for andre og rider nu kun til for mig selv. alene af den grund at uanset at jeg har redet de første 30 heste helt fra de allerførste gang havde noget som helst på ryggen. Man ved ALDRIG hvordan de reagerer. jeg tør ikke uden at have en der ved hvad denne laver på jorden og hesten skal stoppe uden problemer fra alle gangarter fra jorden før vi så meget som prøver at sætte den i trav. hesten ved ikke hvad trækket i tøjlen betyder ofte vil den forsøge at løbe væk fra det og det er gerne i en helt tilfældig retning, som ligeså nemt kan være ind i væggen som ud midt i hallen. langt de fleste gør det ikke, men nogen gør og det kan ligeså nemt være dem der tog biddet i munden første gang som dem der fnyste over underlaget.

Er det en uerfaren på jorden, eller bare en som ikke hører efter hele tiden bliver det alt alt alt for farligt. Man kan sjældent ride til uden hjælper. Personligt longer jeg sjældent ret meget før jeg klatre på dem, men jeg løber med dem på langsiden og træner stop og gå for stemmen. det kan tage alt fra tre dage til 14 dage før jeg tør klatre op. første gang jeg er oppe ligger jeg bare mens den står stille. klapper den på siden hvor schenklen skal ligge og hopper derefter af igen. dagen efter kan man som regel trækkes mens man ligger der. Det kan tage en eller to dage nogle gange 14 før man synes den er klar til at man svinger benet over. herefter starter den første træning for signaler fra rytteren. når man kan sidde der mens man bliver trukket begynder man at give signaler. kun helt helt simple signaler. træk tilbage i begge tøjler, hjælper på jorden sætter tempoet ned og siger pruh lyd. dette får hesten til at stoppe. så snart den tænker tanken stop skal tøjlerne slippes, kommer man til at holde for længe bare en gang tager det ti gange før man er tilbage hvor man lavede fejl. tilsvarende lærer man den at gå frem for schenklen ved at lægge et pres, hjælper på jorden går frem og siger hyp lyd. komunikation er alfa og omega, tal med din hjælper fortæl præcis hvd du gør. 'Nu trækker jeg i tøjlerne' 'nu lægger jeg schenklen til' 'Ved S laver vi parade' etc. etc.

uanset at man kan læse meget ud af en bog så tror jeg ikke på at man kan lære at ride ved at læse. man kan blive mere bevidst om sin ridning, hvilket jo ingen skade er til. men føling og fornemmelse får man ikke ved at læse, det får man kun af MANGE timer på ryggen af hestene.

noget helt andet med tilridning er at der er 1000 forskellige fremgangsmåder. snak med ejer om hvilken hun finder i skal bruge og bliv enige om tempoet. lad ejer være tilstede så ofte som muligt så hun kan se hvordan det foregår. Sålænge du er under 18 skal der også være en der tager ansvaret. det skal enten være ejer eller din hjælper på jorden. eventuelt dine forældre, under alle omstændigheder skal der være en tilstede som kan ringe efter ambulancen. også når du når til at ride løs på den.

hvor langt er den nu? har den bid i munden? har den haft sadel på?
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

Tilride unghest

Post by Buusser »

Jeg mener, at I har gang i et uansvarligt projekt. :ked: En uerfaren rytter (i tilridning) og hest samtidig, der skal du være ualmindelig heldig hvis der kommer noget positivt ud af det. Hvis du absolut skal, så allier dig med en der har prøvet det før, det er utroligt vigtigt.

Jeg kender et par der tildels lever af at tilride unge heste og på trods af deres store erfaring, så kommer de regelmæssigt til skade, desværre. :oeje: Det er dyrt at få tilredet en hest, men det kan hurtigt blive meget, meget dyrere at lade en uerfaren tilride, både helbredsmæssigt men sandelig også økonomisk.

Du skal tænke på, at de forkerte signaler du helt uundgåeligt vil komme til at give sådan en unghest vil lagre sig indeni den og den vil tage det med sig fremover. Det tager rigtig lang tid at "afprogrammere" en fejltilredet hest, og ofte kan det slet ikke lade sig gøre.

Havde jeg købt en unghest, så ville jeg til hver en tid have indkalkuleret udgiften til professionel tilridning, uanset om det er en billig eller dyr hest.

Så tænk dig om - for din egen skyld. :-)
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Tilride unghest

Post by Frieser9460 »

Jeg er meget enig med Buusser... og nu skal jeg prøve at uddybe hvorfor. :-)

Personligt har jeg en del års hesteerfaring på bagen, da jeg har redet/omgåedes med heste siden, jeg var ca. 6 år gammel. Og da jeg tidligere har hjulpet med at tilride ungheste, tænkte jeg - trods 10 års pause fra den seriøse ridning - at jeg da sagtens selv ville kunne tilride en hest. Derfor havde jeg slet ingen skrupler over at købe Altruida, som trods sin alder var mere eller mindre utilredet, fordi det var min helt klare overbevisning, at jeg sagtens kunne magte opgaven at tilride hende. :ehj:

Men jeg er blevet klogere.... :roed:

At sætte mig op på ryggen af hesten og lære den nogle grundsignaler er én ting, og det føler jeg mig såmænd ikke så usikker på, og eftersom jeg ikke skal ride konkurrence, er det egentlig, hvad min hest har brug for at kunne, men noget helt andet er at tilvænne hesten til alle de potentielt farlige situationer, man kan støde på ude i terrænet og trafikken. Det er her - som jeg ser det - at de absolut farligste situationer opstår, og hvor man lettest mister kontrollen over situationen, så den blev farlig!

Af samme årsag er jeg stadig kun - efter ½ år - igang med træning fra jorden. :roed:

Derfor er det uhyre vigtigt, at man dels selv har erfaring, men også at man har en rolig og erfaren hjælper, hvis man selv skal tilride. Ellers er det bedre, man betaler sig fra at få andre til at gøre arbejdet for sig. :-)

Her er det så, jeg kommer i et dilemma, fordi jeg dels selv insisterer på at ville være med i træningen og dels ikke vil have "hvem som helst" til at uddanne min hest; det skal helst være en person, som går ind for de samme principper indenfor omgang og træning med heste, som jeg selv. Men det er en helt anden historie, som ikke hører hjemme her. :-)
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Tilride unghest

Post by annetteB »

[quote:29e4243d9b]En uerfaren rytter (i tilridning) og hest samtidig,[/quote:29e4243d9b]

Ja,ja - et eller andet sted skal selv den mest rutinerede hestetilrider jo starte? EN eller anden hest er jo altid den første man tilrider?

Min datter Aja har selv tilredet Cacao for halvandet år siden da han var 4 og hun var 12½. Det er gået rigtig fint.
Sagen er vel at kende sine begrænsninger, så man ikke bliver for ambitiøs og maser på med både for- og bagpartsvendinger, når hesten i virkeligheden knap er klar til at gå ligeudrettet fremad i remonteholdningen.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Tilride unghest

Post by Stimata Doamna »

Hej Sarah!

Idet jeg ikke ved, hvad du kan med heste, kan jeg selvsagt ikke vurdere, om du magter opgaven, men alarmklokkerne ringer altså en lillebitte smule.

Når det så er sagt, synes jeg, at det er fornuftigt, at du spørger efter råd, og jeg håber, at du har en form for netværk omkring dig, så du kan få konkret råd og vejledning samt konstruktiv kritik undervejs. På nettet og i bøger kan man kun finde teoretisk viden - det er ikke altid så nemt at få det omsat til praksis :-)

Du skal nok regne med, at du skal bruge en masse tid i starten på at lære hesten at kende. En erfaren tilrider kan uden tvivl gå hurtigere frem med en ukendt hest, end du kan :-)

Held og lykke med projektet! Lad os vide, hvordan det går.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Post Reply