foder, foder og .. .foder

User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

foder, foder og .. .foder

Post by Tigerbaby »

Havre, roepiller, grønpiller, soyaskrå og et eller andet vitamin/mineral-produkt jeg ikke kan huske navnet på.

Vores spiser ikke af halmen, de æder deres hø og frøgræs, derudover er der lidt græs på vinterfolden.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

foder, foder og .. .foder

Post by 99E »

Hvis de skal have mere at tygge på - ville jeg give mere stråfoder, dvs. hø eller wrap.

Vi prøver så vidt muligt at bruge rideskolens foder - af den simple årsag at det jo er inkluderet i opstaldningsprisen.
Men vi køber alligevel foder ved siden af - for Sorcha har svært ved at tåle høet hen over vinteren, og har bestemt ikke brug for melasse/korn-müsli...!

Så lige nu får de:
Hø - fra rideskolen, senere skifter vi til wrap, som vi selv skal købe.

Havre - rideskolens. Pieton får det for at få de kalorier ind, han ikke kan nå eller gider æde fra høet, Sorcha for at få Ca/Ph-balancen pæn. Sorcha får det som "godbidder" i det omfang, det motiverer hende.

Horselux-et-eller-andet - rideskolens - og det er det kun Pieton, der får af samme årsag som havren.

Regulator Complete - vitamin/mineral. Det køber vi selv, for rideskolen har "kun" det der Horselux-stads.

Roepiller - køber vi selv. Et eller andet SKAL Sorcha jo æde sammen med sin Regulator, og det Magnesium-tilskud og Kanel hun får (det skulle efter sigende være ih-så-godt for de her heste, der har insulinresistens - hvilket jeg mistænker hende for enten reelt at have eller være godt på vej til at udvikle i rigtig ægte form). Og Pieton eeeelllllsker roepiller!

I perioder får de halm - hvis de virker som om de er overdrevent sultne og spiser deres hø vildt hurtigt - men det er sjældent.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
lonek
Posts: 314
Joined: Fri 7. Mar 2008 11:03

foder, foder og .. .foder

Post by lonek »

Mine får Linamix, Salvemin Grøn og lidt Fiberpower fra Dangro. Og Wrap når der ikker er mere græs...
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

foder, foder og .. .foder

Post by Frieser9460 »

Hjemme hos os får shetlænderne Sct. Hippolyt Struktur-Energetikum og hø, mens Frieserne får Sct. Hippolyt Struktur-Energetikum, Sct. Hippolyt Irish Mash og hø. :heidio:

Araberen køber vi jo ikke selv foder til, da hun kun er i pleje, så hun får på sin ejers foranledning Videbæk Strukturfoder, Horsespeed, Groftvalset byg og Groftvalset havre + hø. :-)
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

foder, foder og .. .foder

Post by stratego »

Lisette skal tilbage til vinterstedet 1. oktober og der fodrer de med byg/havre, salvamin og hø/wrap. De får så 2 halmposer af ca. 4 kg om dagen til hygge.

Er meget spændt på denne sammensætning, så kan ikke helt sige noget pt. De andre år har jeg fodret med hestekraft og evt. roepiller efter ridning. Det skal jeg nok ikke lige gøre så meget i år.

Nu her får de hestekraft morgen og aften og går ellers ude næsten alle lyse timer.
Til natten får de 5-7 kg wrap alt efter hvor meget de gider æde.
De står på halm, så det ryger der som nok også lidt ned af.
Der er rimeligt græs på foldene.

Skulle jeg fodre selv ville jeg bruge det June foreslår. Har brugt hestekraften i 5 år og har altid været glad for den.
Den er kanon til den ekstra energi der ind imellem kan mangle lidt.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

foder, foder og .. .foder

Post by stratego »

Ninie:

En af hestene ude på gården har sukkersyge og får et specialfoder.
Kan godt finde ud af hvad den får. Det er et fuldfoder.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

foder, foder og .. .foder

Post by Ms Strangefield »

Ridehesten min får 2 gange dagligt:

80g. Salvana pherde mineral
2 håndfulde alfalfa (lucerne m. olie istedet for melasse)
Roepiller
½dl solsikkeolie

Af tilskud får han
15g. Glucosamin/MSM tilskud
Hvidløg
Synbiotics for at stabilisere tarmfloraen her ved over gangen til wrap.
og en skefuld mynte for at det glider lidt nemmere ned.

Hver anden dag får han 20 ml. linolie for at få nok omega 3 og 6 fedtsyrer.

Den gamle har været på Conditioning Mix fra Spillers da han havde tabt sig lidt, og n ryger han over på salvana og wrap hø ad libitum.
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
User avatar
Sasser
Posts: 165
Joined: Sat 19. Jul 2008 10:02

foder, foder og .. .foder

Post by Sasser »

Vi fodrer med:

Salvana Pferde Mineral
Alfa A Lucerne
Grønpiller
Wrap
Roepiller

Stivelsesfrit og masser af stråfoder
User avatar
Silas
Posts: 256
Joined: Mon 3. Mar 2008 13:19

foder, foder og .. .foder

Post by Silas »

Jeg fodrer med:

Roepiller

Havens urtemineral-vitaminblanding
Grøntpiller
Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind dit liv, og du vil finde mere plads til, at være dig selv.
Kokjo

foder, foder og .. .foder

Post by Kokjo »

Her er det wrap ad lib. 24 timer i døgnet.

Det svenske Krafft fuldfoder, Salvana OK mineral, soyaskrå til de unge og så rapsolie...
Post Reply