Strøelse Spåner eller Træpiller?

User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Strøelse Spåner eller Træpiller?

Post by CXEC »

Okay, jeg overvejer at smide tørv i bunden og så komme halm på toppen! Lyder det tosset?
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Strøelse Spåner eller Træpiller?

Post by 99E »

Ja - det bliver noget nas.
HVis du vil blande tørv med andet bør det efter min mening være fx hamp eller andet i den stil. Strå generelt og tørv - der noget ROD sammen.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Sasser
Posts: 165
Joined: Sat 19. Jul 2008 10:02

Strøelse Spåner eller Træpiller?

Post by Sasser »

Vi køber Træpiller og Træpillesmuld fra Hjaltelin Agro. Vi køber begge dele i 15-20 kg sække, og supplere så.

Det er super nemt at muge i, nemmere end spåner, og så fylder det heller ikke nær så meget, som spånepakkerne.

Så 10-4 til træpiller...
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Strøelse Spåner eller Træpiller?

Post by CXEC »

Ninie, kan du ikke lige formulere det om igen, jeg har lidt svært ved at fange hvad du mener? En i stalden bruger netop tørv og halm, må lige høre hende ad i aften, hvis hun er der hvordan der er!
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Strøelse Spåner eller Træpiller?

Post by 99E »

Min erfaring er, at hvis man blander strå (halm, hø, wrap) med tørv får man:

En bund, der er sværere at muge.
En bund, der lugter mere og "pakker" sig dårligere.
En bund, hvor greben konstant bliver filtret ind i stråene og enten hænger fast eller trækker for meget tørv med ud (tørv, der egtl. er tørt og godt nok - dvs. et stort spild).

Tricket med tørv er i virkeligheden at få det til at pakke sig til en fast masse - og hvis man ikke har andet på, så med et løsere toplag.
Når først det har "pakket" sig kan det ligge i lang tid - flere år, endda.
Vi har fx stadig ikke bundmuget løsdriften, bare taget klatter, jævnet toplaget og lagt nyt tørv i.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Zanne
Posts: 1358
Joined: Fri 2. May 2008 08:48

Strøelse Spåner eller Træpiller?

Post by Zanne »

Må jeg forsigtig foreslå, at I kigger på http://www.pindstrup.dk/default.aspx?id=6 og "for sjov" prøver at tjekke de adresser, hvor deres produktion ligger på, rundt omkring i verden.

Måske er jeg sart, men jeg har så uendeligt svært ved at forstå, at heste skal bruge henholdsvis spaghnum og tørv - blot for at have noget at skide i.

Min løsdrift har indbygget sand, det udskiftes med jævne mellem og fungerer optimalt.
Mvh. Zanne

Tålmodighed er en dyd, hvis man gider at vente.
User avatar
Silas
Posts: 256
Joined: Mon 3. Mar 2008 13:19

Strøelse Spåner eller Træpiller?

Post by Silas »

Vi har brugt træpiller til en hest i boks, og skal også have det i løsdriften til vinter.
Træpiller er drøjere i brug end spåner, og nemmere at holde. Til en boks startede vi med, at smide ca 8 sække ind, og supplerede så løbende.

Der hvor jeg skal købe mine kan jeg få ca et tons i løs vægt for 1400 kr + moms, og 1500 kr + moms hvis de skal være i sække.
Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind dit liv, og du vil finde mere plads til, at være dig selv.
MNA
Posts: 3
Joined: Wed 17. Sep 2008 18:54

Strøelse Spåner eller Træpiller?

Post by MNA »

tak for hjælpen tror jeg ville vælge træpiller men hvad er det der Stalosan?
aribeth

Strøelse Spåner eller Træpiller?

Post by aribeth »

Stalosan er sådan et pulver som virker desinficerende mod fugt, lugt og bakterier og sådan noget... og er rigtig godt mod fluer også...
Jeg er lige begyndt at bruge Staldren som er det samme blot et billigere produkt end Stalosan.

http://www.jorenku.dk/heste.html

Det er lyserødt og stinker af det rengøringsmiddel der bliver brugt på offentlige rastepladstoiletter synes jeg... men det er smart!

I øvrigt bruger jeg Spåner i bunden i de onråder hvor hestene tisser og så halm ovenpå... jeg er godt tilfreds...



Katrine
MNA
Posts: 3
Joined: Wed 17. Sep 2008 18:54

Strøelse Spåner eller Træpiller?

Post by MNA »

det er bare om det hjælper at skifte bund da de 2 andre heste i stalden står på halm og ejerne vil ikke skifte og boksne ligger ved siden af hinanden? (der er kun 3 bokse i stalden)
Post Reply