Strøelse Spåner eller Træpiller?

User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Strøelse Spåner eller Træpiller?

Post by Lena »

Det lyder forjættende Gunni.........

Nu har UNIK stået på en blanding af spåner og savsmuld............. Det var Kokjo som lokkede.......... og det er genialt :jeanie:

Jeg startede med 8 sække, bunden er blevet lidt mørk................ men den er næsten helt tør. Der er blevet lagt lidt nyt oveni hver dag........
Jeg strør med Staldren inden jeg smider nyt ovenpå.

1. marts flytter UNIK til en boks som er ½ gang større end den han har nu. Så er jeg lidt spændt på om bunden bliver endnu nemmere at holde. For han er altså en pisgris........... *GG*

Når spåner/smuld slipper op.............. så tror jeg at han ryger på træpiller........
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Strøelse Spåner eller Træpiller?

Post by Lena »

LOOOOONEEEEE.................... hvordan går det med træpillerne?


UNIK´s bund er stadig rigtig rigtig god.......... jeg kan næsten ikke få armene ned........... I går smed jeg en trillebørfuld ud som virkede tungt og vådt...... Jeg kunne ikke lade være med at mærke efter........ det virkede overhovedet ikke vådt.... nærmere let fugtigt.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Strøelse Spåner eller Træpiller?

Post by Lone Beck »

LOOOOONEEEEE.................... hvordan går det med træpillerne?


Joeh, jeg er lidt småtræt af, hvor mørkt det bliver, og jeg synes ikke rigtig det gør nogen forskel at strø en sæk nye piller over. De bliver bare jokket ned, og man skal faktisk passe på at de ikke ryger med på møddingen i usmuldret tilstand :ehj:

Den første boks - Fie og Paddingstons - der kom på træpiller lige efter nytår, har jeg virkelig lyst til at bundmuge. Det er helt mørkt. Men det er stadig tørt, så jeg må vel lære at leve med udseendet. Jeg fjerner ca. en trillebørfuld en gang om ugen (og tager selvfølgelig klatter hver dag). Jeg regner med at det nogenlunde erstattes af den sækfuld, jeg smider ind hver uge.

Næste gang vil jeg prøve at grave et hul at lægge den nye sæk træpiller i, i stedet for at sprede den ud over det hele. Så håber jeg at de får jokket det i smuld, som jeg derpå kan sprede...

Men der er et tørt og tykt lag, og så er det vel godt, selv om jeg synes det ser klamt ud :ehh:

SKipper, der ellers er et skrækkeligt svin, er meget lettere at muge ud hos, nu hvor han står på træpiller :jeanie:

Morgana, der er næsten sygeligt renlig, er ikke så let at muge ud hos, efter at hun er kommet på træpiller :ehj:
Det gik fint i starten, men nu hvor det meste er blevet mørkt, virker det som om hun ikke er helt tilfreds med det, og hun graver hele tiden et lag hen over sit "toilet", så jeg får et farligt mas med at sortere det, når jeg skal fjerne klatter. En gang i ugen "sier" jeg simpelt hen hele hendes bund og breder den ud igen. Også hos hende vil jeg fremover prøve at grave et hul til de rene træpiller.

Jeg gider ikke købe mere halm hjem, men jeg har tænkt på, at når først træpillebunden er fast - og mørk og træls at se på - kan man sikkert sagtens bruge halm ovenpå :ide:

Jeg vil meget gerne høre andres erfaringer med træpiller.
Affinder I jer bare med at det bliver helt mørkt (eller bruger I betydeligt mere end den ugentlige sæk rene træpiller til at strø efter med?)
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Re: Strøelse Spåner eller Træpiller?

Post by gukuvi »

Hos mig er der en kæmpe forskel fra boks til boks. Det er rigtigt hvad du siger det bliver ret mørkt at se på, men samtidig er det tørt. Meadley, min dreng er den der er bedst, han er så renligt og gøder langs bagsiden , så ligger det der nok så pænt, det samme gør Sami. MEN så er der Martini og Ballet, sikken nogen svin !!!! De kan få spredt pærerne rundt i hele boksen, Martini kan også grave store huller, så det med en god fast bund er et ukendt fænomen hos hende.Willow gør som hun altid har gjort, gøder på midten og sover på det, så om morgenen er pærerne pænt begravet, men dog samlet.

Det er dog alligevel det bedste bud jeg har haft på strøelse og jeg fortsætter med det. Når jeg har fjernet pærerne, river jeg boksen med en hørive og kommer et par skovlfulde nye piller ind ca, hver anden dag.

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Strøelse Spåner eller Træpiller?

Post by Lena »

Ja, den bliver mørk........... også med smuld/spåner....... Men jeg synes helt klart at den tørre bund opvejer den mørke farve.

Bruger I Staldren eller noget lignende?
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Re: Strøelse Spåner eller Træpiller?

Post by gukuvi »

Jeg har faktisk luret lidt på om man ligesom du ikke skulle strø lidt staldrens. Jeg har ønsket at få lidt færre fluer, som vi har haft klækket en del af de andre år, netop fordi jeg ikke havde kræfter til det med at muge i halmen hver dag og derfor fik en mand til at tømme ud jævnligt. Det gav god mulighed for de satans fluer at klække langs den våde kant der jo bliver.

Tiden vil vise om de larver trives ligeså fint i det våde bundfyld :brok: , men måske sommeren med den mere udetid samt mindre fugtighed i luften kan hjælpe til med at smuldet tørrer hurtigere ud end nu.

VH Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
aribeth

Re: Strøelse Spåner eller Træpiller?

Post by aribeth »

jeg er ret glad for det der staldren som vi bruger...

i starten af indeperioden strøede jeg et lag ca 3 gange i ugen, men nu får det en gang om ugen under spånerne (jeg strør med et tyndt lag spåner i bunden til at suge urinen og så halm ovenpå) og det er så det...

Det har virkelig virket fortræffeligt på fluerne... men jeg er selvfølgelig spændt på at se hvordan det bliver når nu fluerne for alvor kan forventes at komme igen....


Katrine
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Strøelse Spåner eller Træpiller?

Post by Lena »

Jeg strør med staldren hver dag, inden jeg strør lidt nyt smuld over........ UNIK pisser jo som en........... hest..... og hvis ikke jeg strør med staldren hver dag, så kommer det til at lugte meget af ammoniak.

Jeg laver også hver dag en rende hele vejen rundt langs boksvæggene, hvor der intet er ud over lidt staldren....... Så fluerne kan bare komme an........
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Strøelse Spåner eller Træpiller?

Post by BeritH »

Bruger I Staldren dagligt??

Er det virkeligt nødvendigt for at holde fluetallet nede? Er det fordi I bruger madras?

Jeg spørger fordi jeg bruger det stort set ikke, kun enkelte dage om sommeren. Men jeg fjerner alt beskidt dagligt - både klatter og vådt (Vakse står på spåner). Fremover kommer vi til at bruge Easy-strø i løsdriften, og det bliver efter samme koncept. Alt beskidt fjernes dagligt. Vi har faktisk aldrig været plaget af fluer - og det håber jeg da varer ved, for jeg bryder mig ikke om at mine heste står på kemikalier.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Strøelse Spåner eller Træpiller?

Post by Godzilla »

Æseldyrene står på træpiller i løsdriften.

I bunden har jeg lagt gummimåtter. En gang om måneden muger jeg stort set i bund, og lægger 5-6 sække á 16 kg. ind. De vandes så de fluffer op, da jeg er bange for at æslerne æder dem og bliver kvalt eller noget. Så fylder da ca. dobbelt så meget.

Æslerne skider kun i to hjørner, og tisser alle 4 ét sted. Jeg fjerner pærer jævnligt, og strør piller ud der hvor de tisser. Det fjernes i bund 1x/md.

Hvis jeg vil undgå at pillerne bare bliver båret hele ud der hvor jeg muger, hælder jeg nogle piller op i en trillebør, vander dem så de bliver til smuld, og strør med det.

Bunden bliver mørk, ja, men med gummimåtterne i bunden har jeg kun et tyndt lag og det skiftes således jævnligt.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Post Reply