Strøelse Spåner eller Træpiller?

User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Strøelse Spåner eller Træpiller?

Post by Lone Beck »

Jeg har i dag lagt træpiller i min største boks (efter at have kørt 25 læs våd sand ud :traet: ).

Jeg har lagt 300 kilo træpiller i boksen, som er 4,5 gange 5 meter og pt. indeholder Fie og Paddington.

Hestene kom ind ved 16-tiden og for en times tid siden gik jeg ud og tog klatter, men da havde de allerede jokket en masse pærer ned i pillerne, så de nu er så små, at spånegreben ikke kan fange dem :brok:

Nu er jeg -endnu mere- spændt på, hvor længe sådan en bund holder, hvis en stor del af hestepærerne ikke lader sig fjerne (med mindre man enten opholder sig i stalden døgnet rundt - parat til at springe til, så snart en pære har forladt en hest - eller kravler rundt på alle fire og finsorterer med hænderne)... :ehj:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Strøelse Spåner eller Træpiller?

Post by Lena »

Spændende Lone............
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Strøelse Spåner eller Træpiller?

Post by annetteB »

[quote:1ebac745aa]Hvad blev der af sandbunden[/quote:1ebac745aa]

Forsvandt da vi flyttede fra Skovvang hvor der var bokse.....men vender med 200% garanti stærkt tilbage når vi får stald igen!
(pt har vi jo en løsdrift MED bund i - og der gider jeg ikke at slæbe sand ud fra!)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Strøelse Spåner eller Træpiller?

Post by 99E »

Lone, vandede du pillerne før du slap hestene derind?
Ellers kan du gøre det - bare brug en vandkande med brusehovede eller en vandslange.
Så "puffer" de hurtigere op, og pærerne bliver ikke så nemt kvast til atomer.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Strøelse Spåner eller Træpiller?

Post by Lone Beck »

Nej, jeg vandede dem ikke. Jeg har omhyggeligt stavet mig igennem en lang træpilletråd på HN, og der er mange, der ikke vander dem. På denne her årstid, og med en ret "klam" staldbund, mente jeg det var bedst at lade være...
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Strøelse Spåner eller Træpiller?

Post by Annemaja »

Lone:

Når først de er puffet op og ikke mere er i pilleform, så danner de en god, tør bund. Og en bund hvor det er nemt at snappe klatter, fordi de lægger sig oven på bunden, og ikke smutter ned imellem pillerne ;-)
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Strøelse Spåner eller Træpiller?

Post by Lone Beck »

Det lyder godt, May-Britt :-)
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Strøelse Spåner eller Træpiller?

Post by Lena »

Hvordan går det med træpillebunden, Lone?



Jeg mugede i går den bund jeg lavede i lørdags. To store sække savsmuld i bunden og halm ovenpå. Jeg har aldrig muget så tør en bund før hos UNIK. Ikke engang under vandkoppen, hvor han plejer at dyrke sumpplanter, var der vådt...........
Nu har jeg så smidt en masse savsmuld/spåner derind, så det danner en ca. 15 cm bund. Nu har han stået på det et døgn og det ser godt ud. Han løber 1000 meter løb i boksen om natten, så alt bund ligger ude i siderne om morgenen. Den bliver så bare kørt ind på midten igen.

Der er kørt en trillebørfuld lort ud........ Mon han er en forklædt elefant og ikke slet ikke en hest?
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Strøelse Spåner eller Træpiller?

Post by CXEC »

Hvis jeg kunne opbevare sådan en hel palle med træpiller så ville jeg afgjort gerne afprøve det! Men det kan jeg desværre ikke, så den står på spåner for mit vedkommende. De er nu også lettere at holde end ren halm, selv om det er hvad jeg bedst kan lide. Halm altså.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Strøelse Spåner eller Træpiller?

Post by annetteB »

Hvis jeg kunne opbevare sådan en hel palle med træpiller


Det kommer altså i pæne små tyvekilosposer, som ikke er sværere at smide ind under halvtaget end en balle spåner, tværtimod. Så hvis I kan opbevare spåner, så kan du osse opbevare piller.
46 stks på en palle, så vidt jeg husker.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply