Mus, turde I købe ?

Anita
Posts: 166
Joined: Fri 11. Jul 2008 11:12

Mus, turde I købe ?

Post by Anita »

Min veninde har kig på denne lille lækre kanudos xx hoppe med Lavallo til morfar, den er 6 år ikke redet ret meget, med et godt temperament, fornuftig pris, men...

Den var til dyrlæge i sidste uge og røngten afslørede en stor mus i venstre bag, ved koden.
En lille mus i højre bag, ved koden.

Sælger tilbyder at betale for operation, evt afslag i prisen er endnu ikke forhandlet.

Turde I købe hesten ?

Den skal fremover bruges til let dressur, max lb/la(1-2) niveau, lidt springning, ikke for højt og skovture, det er så venindens plan at få hoppen kåret og ifolet når hun om 1 1/2 år starter på uni.

Direkte adspurgt tror jeg ikke at jeg selv ville springe på sådan en hest, men jeg er nok også en anelse for forsigtig til tider, derfor vil jeg sætte pris på jeres meninger og vurderinger.
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

Mus, turde I købe ?

Post by Buusser »

Jeg ved ikke tilstrækkeligt om risici og udsigter ved sådan en operation, men helt generelt så har jeg gjort mig den erfaring, at:

Problemer behøver man ikke at købe sig til når det handler om heste. De skal nok komme helt af sig selv... :traet: :traet: :traet:

Ja, det lyder pessimistisk men realistisk.. hvis hun er helt forgabt i hesten kan hun jo lade sælger udføre alle operationer m.m. dvs. betale og han har stadig ejerskabet og så love, at såfremt hesten kan gå igennem handelsundersøgelse efter rekreation og optræning, så er hun en villig køber. Det kunne jeg godt have fundet på, forudsat at hesten er at betragte som rask bagefter, hvis jeg kunne vente og jeg var skudt i hesten. :-)
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Mus, turde I købe ?

Post by Ane »

nej

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Mus, turde I købe ?

Post by annetteB »

Hvis det var en ældre hest, der havde været brugt dagligt i årevis - så havde jeg gladeligt købt den med eller uden mus, fordi risikoen for, at musen ville komme til at genere er forsvindende lille hos en ældre hest der har været redet regelmæssigt.

Der er en risiko ved enhver operation - og den risiko ville jeg ikke løbe.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Mus, turde I købe ?

Post by CXEC »

Ikke så ung en hest
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Mus, turde I købe ?

Post by Frieser9460 »

Hm... jeg tror altså ikke, jeg ville turde købe sådan en hest... ikke, når den er så ung. :-?

Men jeg ved så heller ikke, hvad risici er for, at hesten får problemer, hvis den bliver opereret? :ehj:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Mus, turde I købe ?

Post by HHansen »

Som flere af de andre skriver, så har jeg det også sådan at når det er en hest der ikke er brugt meget, så ville jeg ikke turde købe.

Det er så pokkers ærgeligt hvis hesten ikke holder når man tager den igang og begynder at bruge den.

Var det derimod en hest der var redet regelmæssigt og brugt til mere end let ridning igennem flere år, så ville jeg ikke bekymre mig meget om musen.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Anita
Posts: 166
Joined: Fri 11. Jul 2008 11:12

Mus, turde I købe ?

Post by Anita »

Tusinde tak for jeres konstruktive og yderst brugbare svar.
Jeg havde en lang snak med hende i går aftes, det er endt med at hun har foreslået sælger at han skal betale for operation, genoptræning på Hammerthor, ny handelundersøgelse og afslag i pris...
Det mente han ikke var rimeligt, mange andre turde købe hesten (den er synligt halt ved bøjeprøve og trækker under rytter) den er jo fin.....
Alligevel ville han tænke over forslaget, men som Buusser skriver behøver hun ikke at købe sig til problemer så veninden leder videre.
Dejligt at I ville bruge lidt tid på at svare, tak
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

Mus, turde I købe ?

Post by Line_Calano »

that depends. Nu ved vi jo ikke noget som helst om hvad det er for en mus og hvordan den er placeret. Som udgangspunkt er jeg meget lidt forskrækket for sådan noget. Min erfaring er også at dem der er forskrækkede for sådan noget er dem der køber heste i prisklassen 30-100000 og som skal bruge dem til at ride L klasser og måske har en drøm om Mb en dag.

Der er jo altid en risiko ved en operation og jeg tror ikke jeg ville købe den før operation. men derefter ville jeg ikke være pivet. og jeg ville også gerne lægge et depositum så sælger var sikker på at den var solgt. Alt dette naturligvis kun under vejledning af min dyrlæge som jeg stoler på.

Jeg ville være mere bekymret ved at sætte den i fol da man jo ikke ved om den er arvelig. Der er jo ingen grund til at avle på noget der kan give skavanker videre. Medmindre den er helt fantastisk. Er det bare endnu en forholdsvis almindelig DS/DH hoppe ville jeg ikke synes at fordelene opvejer risikoen.

Selvfølgelig skal man ikke købe sig til problemer. men det synes jeg nu ikke nødvendigvis man gør ved at købe en med mus eller andre røntgen fejl. Det afhænger så meget af hvad det er for noget. Og ofte kan man få meget mere hest for pengene fordi den har en kartegning i et led eller en skygge. Jeg synes det er super ærgeligt, og meget forkert, at man hvergang man læser denne slags debatter kan se at folk er så forskrækkede over fejl på røntgen. Jeg kan garantere at hvis man leder længe nok kan man finde fejl på dem allesammen. Det er jo bare ikke alle heste man får taget hovseneben af eller ryg og manke. Tænk om det var mennesker man fotograferede på samme måde. Jeg ved at jeg ville have adskillige anmærkninger og jeg ved også at jeg har løbet halvmaraton og klatrer, rider og vandrer uden flere smerter end alle mulige andre.

personligt røntgen fotograferer jeg kun hvis det er en ung hest eller der er noget på den kliniske som jeg gerne vil se nærmere på. Nu er der så taget billeder af denne og man har fundet en fejl. Man må jo snakke med sin dyrlæge om prognosen og derefter tage stilling til hvad der skal ske.
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

Mus, turde I købe ?

Post by Line_Calano »

det forsimpler jo det hele lidt at den er halt. så ville jeg ikke røre den før jeg var sikke rpå at den var færdig genoptrænet,
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
Post Reply