Mus, turde I købe ?

User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Mus, turde I købe ?

Post by stratego »

Lisettes helsøster er faktisk lige blevet opereret for en mus, som viste sig ved at hesten var halt i perioder. Den er rengående efter operationen.

Ville ikke turde købe en hest med mus når den ikke er redet længere og slet ikke hvis den er halt.
Var hesten dog 7-10 år og havde været redet dagligt i seriøs træning så turde jeg uden at blinke.

Det er købers markedet pt. så er sikker på der findes en bedre hest derude.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
Sasser
Posts: 165
Joined: Sat 19. Jul 2008 10:02

Mus, turde I købe ?

Post by Sasser »

Hvis hesten ikke er halt, har været redet dagligt og brugt til mere end lidt hyggelig ridning, musen ikke sidder et sted der generer og ellers ikke har flyttet sig, så ville jeg godt turde, hvis min dyrlæge siger ok.

Hvis den derimod halter, ikke har været redet regelmæssigt og har mus der på sigt vil genere, så ville jeg ikke røre den med en ildtang.

En operation er altid risikofyldt, men jeg ville ikke have betænkeligheder ved at lade hesten operere for mus, da prognoserne for fremtidig brug er rigtig gode, i følge de dyrlæger jeg har talt med.
Camilla (Felur)
Posts: 36
Joined: Mon 25. Aug 2008 17:39

Mus, turde I købe ?

Post by Camilla (Felur) »

Nogen "bud" på en 3-års, der ikke har været redet endnu overhovedet?

Den er opereret for to små mus i haserne for 1½ år siden ved Højgaard på Fyn.

Hesten er allerede over 170cm. i stang. Jeg ved ikke om musen kommer fra arv eller miljø. Hvis det er fra arv, så er det højest sandsynligt fra hoppens side.
User avatar
Sasser
Posts: 165
Joined: Sat 19. Jul 2008 10:02

Mus, turde I købe ?

Post by Sasser »

Det er selvfølgelig et sats, men hvis de er opereret ud, og den ikke viser tegn på gener, og dyrlægen siger god for den, så tror jeg godt jeg turde.

Hvor musene har siddet, hvor store de har været mv. har også en del at sige.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Mus, turde I købe ?

Post by Lone Beck »

Hvis hesten er opereret for mus og nu er ren i røntgen, er den vel ren i røntgen.

Jeg ville i hvert fald ikke som sælger lade en hest operere for mus og derefter alligevel sætte prisen som om hesten stadig havde mus. Så var det vist smartere at skyde kræet :ondgrin:

Men en utrænet hest med mus, ville jeg ikke købe - med mindre dyrlægen vurderer at musen aldrig kommer til at genere hesten. Men det er åbenbart ikke tilfældet her.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Camilla (Felur)
Posts: 36
Joined: Mon 25. Aug 2008 17:39

Mus, turde I købe ?

Post by Camilla (Felur) »

Nu udstiller jeg lige min manglende viden her, men kan mus komme igen?

Ret beset, så er hesten jo færdigudviklet i haseleddende omkring 3-års alderen, men det forhindrer vel ikke en ny knoglestump i at tage på vandring? For dyrlægen giver ingen "garanti" på den slags, så noget kunne vel tyde på, at det kan komme igen?

[quote:fd55409c41]Hvis hesten er opereret for mus og nu er ren i røntgen, er den vel ren i røntgen. [/quote:fd55409c41]

Ja og nej, vil jeg så mene.

Man kan vel ikke sælge en avlshoppe som ren i røntgen, hvis den tidligere er opereret for det?

Mine forældre har en dejlig schæfertæve. Den har HD i ganske mild grad og her er det afgjort miljøet, der har forhindret i det i at udvilke sig værre, da et par kuldsøskende desværre blev aflivet længe før tid pga. HD. "Fejlen" opstod, da hanhunden blev valgt ud. Han havde kun A-hofter, men det viser senere hen, at den faktisk havde E-hofter, men har undergået behandling!
Så klinisk set var hanhunden jo tæt ved HD-fri/ren i røntgen i "gerningsøjeblikket", men det vil jeg jo mene er falske forudsætninger for brug af hunden i avlen?

Der blev en masse palaver om det, men jeg kender ikke resultatet andet end at familiens vovhund blev holdt væk fra trapper i sit første leveår og kun har fået kvalitetsfoder gennem hele sit liv. Hun er nu tolv år og med A-hofter.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Mus, turde I købe ?

Post by Lone Beck »

[quote:f8dcb304de]Man kan vel ikke sælge en avlshoppe som ren i røntgen, hvis den tidligere er opereret for det? [/quote:f8dcb304de]

Nej, det er klart, men jeg troede at vi snakkede om en ridehest? Måske skal jeg læse igen? :lol:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Camilla (Felur)
Posts: 36
Joined: Mon 25. Aug 2008 17:39

Mus, turde I købe ?

Post by Camilla (Felur) »

Hehe, så skidt da!

Men avl eller ej - vil dyret så været mere disponeret for mus fremadrettet?
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Mus, turde I købe ?

Post by Lone Beck »

Det tror jeg ikke. Så vidt jeg ved skelner man mellem de arveligt betingede mus, og opståede mus, som kan komme hos enhver hest.

For avlsdyrs vedkommende, er det naturligvis kun de arveligt betingede mus (ocd), der er "interessante".

Jeg tror epona.tv har et indslag om mus, hvor det hele forklares (afmystificeres?!), men jeg har ikke lige fået taget mig sammen til at se det endnu. Jeg synes sgu ikke de mus er så interessante. Som dødsårsag/uanvendelighedsårsag, tror jeg mus står laaaaaaaaaaaaangt nede på listen over de mest udbredte.

Men, det er klart, at når en hest ER halt og HAR mus, så skal man jo forholde sig til det :ide:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Sasser
Posts: 165
Joined: Sat 19. Jul 2008 10:02

Mus, turde I købe ?

Post by Sasser »

Jeg ved intet om avl og hvad der er arveligt eller ej, men hvis den er opereret for mus, så kommer den ikke igen. Jeg ville dog stadig få det undersøgt, altså hvor i hasen musen var, hvor stor den var osv.

Hvis musen ikke har siddet et sted hvor den kunne genere, så skulle prognoserne for en god ridehest i fremtiden være stor i følge dyrlægerne
Post Reply