Dårlige hove - råd søges..

Post Reply
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

Dårlige hove - råd søges..

Post by Buusser »

Jeg har jo så den fornøjelse at være igang med at ride igen :heidio:

Jeg har fået part på "Manse". Jeg har kendt ham længe og han er fiin :elsk: Efterhånden er han også blevet rigtig glad for mig og det er dejligt.

Jeg har altid vidst at hans hove var det svageste led og nu er vi lidt der igen... han tabte skoene for 14 dage siden og nu har han gjort det igen. :fy:

Vil derfor mægtig gerne høre jer om jeres erfaring med produkter/løsninger der duer - (og gerne virker i en fart). Biotin kommer vi nok ikke udenom, men andet???, boots.. ??

Oh hjælp ærede strigler... :respekt:

Jeg og Manse har brug for motion.. :askepot:
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Dårlige hove - råd søges..

Post by annetteB »

Vi har de sidste 1½ år til Cacao brugt en kombination af Hoofmaker, Lucerne (Lucerne fremmer effekten af biotinprodukter) og Epic Boots under ridning.
Det fungerer fremragende.
:askepot:

Så fremragende, faktisk, at vi her i sommers har valgt osse at tage skoene af Traum - Han rides herefter osse med boots og med samme gode resultat.
:askepot:

(og vi er endda så ualmindeligt heldige, at han bruger samme størrelse som Cacao :jeanie:)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Dårlige hove - råd søges..

Post by Ane »

tjek om der er white line disease.. (hvis du googler det må du kunne få en del billeder af hvordan sådan noget ser ud) det øger tendensen til flækkede og ødelagte hove og mørt horn. Tjek også sundehove.dk

-Excuses are the nails used to build a house of failure
aribeth

Dårlige hove - råd søges..

Post by aribeth »

Jeg tænker også White Line Disease...


Ellers kan jeg anbefale Hoofmaker, jeg havde en fjordhest boende et halvt år ca. som havde fået kuren et halvt år inden og jeg intensiverede den så med et lucernetilskud. Og så er min jordbund noget hårdere end den han kom fra og det har muligvis også haft noget at sige. Han har i hvert fald bedre hove idag og kan holde skoene på.


Katrine
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Dårlige hove - råd søges..

Post by BeritH »

Måske dette kan bruges, hvis han ikke kan gå uden sko:

http://www.hestoghobby.dk/Derfor%20DynamixIHT.htm

Skoene her limes på, men de limes ikke under hoven, hvor den er porøs. Vær opmærksom på at der er heartbar på skoene, hvilket KAN give ømme fødder på heste med dårlig stråle.

Held og lykke

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

Dårlige hove - råd søges..

Post by Buusser »

Jeg har præsenteret jeres svar for Manses ejer og hun vil høre smeden ad omkring white line desease. Han har symptomerne, men da han går med sko på alle fire hove så kan vi ikke selv se om han har de her sorte skygger m.m. Men det undrer mig hvis han har det, for jeg vover den påstand at vi har Danmarks dygtigste smed, og når det er så almindelig en tilstand og han ved hvor meget de har bøvlet med problemet, så ligger det lige til højrebenet.

Det var nyt for mig at lucerne er bedst når de skal have biotin (hoofmaker). Jeg ved ikke om han tåler lucerne, han er sart i maven og får derfor kun hø, men alt kan skaffes så kan han tåle det så er det da klart en fordel, måske han så bare skal have både lucerne og hø. Hvor meget lucerne skal der til pr. dag?

Ellers tak for jeres brugbare råd :heidio: Jeg vender tilbage med lidt update, når vi er afklarede med hvordan vi griber det an.

Han er så iøvrigt belemret med to lyse baghove og de er jo pr tradition mere skrøbelige, men det er mit indtryk at vi stadig kan gøre noget for at gøre hovene bedre.
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Dårlige hove - råd søges..

Post by Ane »

Du behøver ikke smeden til at vurdere om der er svamp i hoven.. Det kan du selv se.

Hvis smeden siger der ikke er svamp, så spørg ind til hans viden, der er et ton smede derude der ikke er helt skarpe på efteruddannelsen. Der er i øvrigt en tråd på HN om en hest der ikke holder sko under røgt og pleje.. den hedder noget med boots og ligger i toppen lige nu..

Hvor tit får han smed?

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

Dårlige hove - råd søges..

Post by Buusser »

Han har smed hver 6. uge når skoene sidder som de skal. Når de ikke gør det så er det selvfølgelig hyppigere...

Jeg kender denne smed godt, for jeg har brugt ham til mine egne heste og den sidste var temmelig indfodet og da jeg spurgte indtil beskæring m.m. af mine hopper, så var det ligesom at åbne et leksikon - han flød over af viden :atengstedt: Jeg ved også fra andre anerkendte smede, at han er dygtig. Jeg er helt sikker på at han erfarings- og uddannelsesmæssigt er helt i top. Han er ikke en huttelihut selfmade smed... :fy: Jeg har kendt ham i otte år og jeg har aldrig hørt om en eneste utilfreds kunde ang. udførsel af hans arbejde. Han er fast tilknyttet vort ridecenter med 250 medlemmer, så var det noget klyt han leverer, så spreder den slags sig jo som en steppebrand sådan et sted.

Men jeg håber, at det er svamp, for så kan vi gøre noget aktivt og i bedste fald få en holdbar hest ud af ham. Han er for god og for ung til ikke at blive brugt optimalt. Det sørgelige er, at det han holder mest af, nemlig terrænridning, det kan han dårligt holde til....alle heste har ret til at komme lidt væk fra dressurbanen engang imellem. Bevares man kan altid ride en tur i adstadigt tempo, men han vil komme til at savne at ræse lidt engang imellem.
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Dårlige hove - råd søges..

Post by FruTusse »

Det er nu en skrøne det her med at lyse hove har dårligere horn end mørke hove.
Jeg har en hoppe med 4 hvide sokker og dermed også 4 lyse hove og det er bare super godt horn, siger alle der har haft med hendes hove at gøre. Har heller aldrig haft problemer med tabte sko.
De gror også som ukrudt, specielt i hele sommerperioden, og jeg har nu pillet alle 4 sko af og rider kun med boots når jeg skal i skoven. No problemos. :askepot:
Dertil skal siges at hun altid er blevet ordnet hver 5-6 uge og bliver det nu hver 4. uge.
Så lyse hove kan altså være præcis lige så stærke og gode som mørke hove, det er skam set mange gange før. :heidio:

Håber at du finder ud af hvad problemet er, og kan for øvrigt varmt anbefale at have et sæt boots stående i tilfælde af tabte sko.
Jeg har de nye slags Easyboot til forhove og Cavalloboot m/indersokker til baghove, og det fungerer perfekt.

Held og lykke :linski:
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
Post Reply