Svært at sammenføre heste...

Post Reply
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Svært at sammenføre heste...

Post by Frieser9460 »

Jeg har brug for et par gode råd vedrørende sammenføring af heste og håber, der er nogen her, der har lidt råd og erfaringer i ærmet, de kunne tænke sig at dele ud af. :-)

For at prøve at gøre en lang historie kort (selv om det ikke er min stærke side), så fik vi i onsdags den dejligste lille lånehyp hjem; en super sød 1-årig Frieserhoppeplag med det bedste og fornuftigste hoved, jeg længe har mødt hos en unghest. Meningen er, at hun skal være selskabshest for min pragtfulde, 8-årige Frieserhoppe, Altruida, da den lille araberplag, vi har haft i træning og pleje, nok snart rejser hjem til sin ejer igen, og Altruida så ellers ville være helt alene, hvilket jo ville være synd.

Af samme årsag - og fordi Altruida er førerhoppe - valgte jeg at starte ud med at lukke Xena (Frieserplagen) og hende sammen på folden, og det gik bare super godt. Altruida drev lidt rundt med Xena ind imellem, men ellers græssede de fredeligt ved siden af hinanden, og der var hverken spark eller bid. Perfekt! Eller det troede jeg i hvert fald... så jeg valgte efter nogle timer at lukke araberen ud til dem, men så gik det bare helt galt! :nej: Pludselig gik Altruida til angreb på stakkels Xena med bid og spark, hver gang Xena forsøgte at komme i nærheden af araberen - det var tydeligt, at Altruida mente, hun skulle beskytte araberen imod den fremmede hest. :ked:

Så jeg skyndte mig at få araberen ud ad folden og ind på stald igen, og få sekunder efter var alt igen fred og fordragelighed. Godt så, tænkte jeg, det var jo ikke helt optimalt, men dog ikke et problem, som ikke kunne løses, evt. med en ekstra fold eller en "fold-turnus". Altså valgte min kæreste og jeg i går morges at lukke Altruida og Xena ud på folden og lade araberen blive på stald - så kunne hun komme ud nogle timer, når vi kom hjem fra job, mens Frieserne så kunne komme ind på stald imens. Umiddelbart en udmærket løsning, syntes jeg.

Men da vi så kom hjem fra arbejde i går eftermiddags, blev vi mødt af en tom fold, hvor hele den ene ende var rykket ned, og 3 pæle knækket... Argh!!! Panik!!! :-o
Jeg styrtede selvfølgelig straks ned ad vejen i mine perlebesatte netslippers; hvid som et lagen og med hjertet helt oppe i halsen, mens jeg råbte og kaldte, men hestene var som sunket i jorden. Alle de allerværste skrækscenarier udspillede sig på mine nethinder; døde heste liggende i en blodpøl ude på "den store vej", skræmte heste fulde af sår og skrammer, som ikke ville lade sig indfange, heste med brækkede ben... ja fantasien var nådesløs! Men så kom min kæreste heldigvis løbende og fortalte, at da han ville se til araberen i stalden, fandt han begge Frieserne der i Altruidas store dobbeltboks. Nogen (vi ved ikke hvem) havde altså set dem, fået dem kaldt derind og oven i købet givet dem frisk vand at drikke. Nøj, hvor blev jeg bare glad lettet!!! Og endnu mere glad og lettet blev jeg, da jeg kunne konstatere, at begge heste var uskadte, bortset fra at Xena havde fået et par små, overfladiske skrammer. :sanne:

Der skal selvfølgelig ikke mange små grå til at regne ud, at det, der er sket, er, at Altruida må være begyndt at jage med Xena igen og har fået hende trængt op i et hjørne, hvor den eneste vej ud har været gennem hegnet, og at hun så har fået stød, har sikkert ikke mindsket panikken. Stakkels lille følle. :ked:

Så lige nu tør jeg ikke lukke dem ud igen uden opsyn, og jeg er naturligvis også bange for, hvad der kan ske næste gang, de kommer ud på fold. Derfor har vi valgt at lade dem blive i stalden, mens vi er på arbejde i dag og så lukke dem ud ved siden af hinanden, men med et hegn imellem, så de kan nå hinanden, men ikke gøre skade på hinanden, og så ellers holde godt øje med, hvordan de opfører sig. Det skal lige tilføjes her, at de stod lige så pænt ved siden af hinanden i boksen i går eftermiddags, og der var ingen tegn på slåskamp eller anden form for ballade.

Mit spørgsmål er så: Er der nogen, der har gode råd til, hvad jeg stiller op for at få alle 3 heste til at gå sammen? Min umiddelbare tanke er at lukke de 2 unge sammen på den ene side af hegnet og Altruida på den anden og så prøve at lukke dem alle 3 sammen, når de unge har vænnet sig til hinanden, og de kan snuse fredeligt uden hvin eller spark over hegnet. Men jeg er i tvivl om, hvorvidt det kan skade mere, end det gavner, i forhold til Altruida/Xena, som jo er de 2, der skal gå sammen på sigt? Skal jeg hellere bare fortsætte med at koncentrere mig udelukkende om de 2, eller? Og hvor lang tid går det an at blive ved med at prøve? Hvor længe skal jeg forvente, der går, før Altruida enten accepterer Xena helt, eller jeg må erklære fallit?

Glæder mig meget til at høre jeres indspark. :-)
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Svært at sammenføre heste...

Post by 99E »

For det første skal der altid være plads nok på folden - jeg foretrækker at lukke heste sammen på så store folde som muligt.

For det andet er det bedst hvis der er noget til at distrahere dem - fx masser af græs, eller i hvert fald riiiigeligt med bunker af hø.

Og så har jeg en oplevelse af at Sorcha bedre accepterer heste, hun har været på en tur i trailer med - sikkert fordi de så er tøjret ved siden af hinanden, ikke kan slippe væk og "er nødt til" at finde ud af det.
Men specielt skånsomt er det ikke at gøre sådan.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

Svært at sammenføre heste...

Post by aribeth »

hmm den er svær, jeg har sat rigtig mange heste sammen med mine egne og jeg har aldrig haft problemer...

Der skal være nok plads! i mit hoved er det minimum en tdr land pr hest. Der må ikke være smalle steder de kan komme i klemme for hinanden lige med det samme. Og så er det godt hvis der er græs/hø eller andet som Ninie også skriver...

Og så går jeg ikke rigtig ind for det der med at splitte flokken op når man vil introducere en ny hest... hesten skal finde sin plads i hierakiet, men hvis man ikke viser den hierakiet med det samme så får den svært ved det. Samtidig fratager man de andre heste for at vise hvor deres plads i hierakiet er.
Plagen har jo ikke kunnet se at din hoppe var førerhoppen da hun gik alene med den... hun har naturligt nok ville se araberen an og har måske ment hun havde en allieret i hoppen mod den "fremmede" hest... derfor har hun måske overtrådt nogle grænser som havde været mere naturlige hvis hun var blevet sat sammen med dem begge på en gang ? måske...

Men jeg synes det er svært... nogen gange så sker der også bare uheld som man ikke kan gøre noget ved... men masser af plads, masser af foder og tålmodighed skal der nok til...


Katrine
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Svært at sammenføre heste...

Post by Frieser9460 »

Hestenes fold er på ca. 1,3 ha, og der er MASSER af græs i den bagerste ende af den, og der er ingen steder med så smal passage, at hestene kan komme i klemme... den smalleste passage, der er (der, hvor vi kan adskille folden i 2), er ca. 16 meter bred. :-)

Det dejligste vil være, hvis alle 3 heste kunne gå sammen, men det vigtigste er dog, at Xena og Altruida kan gå sammen, da dette var hele meningen bag at låne Xena. Araberen er jo mere eller mindre færdig med sin træning og skal derfor snart hjem til sin ejer igen. :-)

Og selvfølgelig skal de lige have tid til at finde ud af det og have hierakiet på plads osv., men jeg er altså også bange for, at der skal ske alvorlig skade på lille Xena, der jo stadig kun er en "baby", så derfor er jeg måske lidt "overpylret". :roed:

Ville det mon hjælpe at tage Xena og Altruida ud på nogle trækketure sammen? Give dem nogle fælles oplevelser?

Ja, undskyld hvis jeg lyder som en tumpe, men det er første gang, jeg oplever problemer omkring sammenførsel af heste, så jeg føler mig lidt på bar bund. :roed:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Svært at sammenføre heste...

Post by 99E »

Hvis de kom på fold med kun eet hegn imellem ville jeg mest af alt være bekymret for at få hesteben i hegnet...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Svært at sammenføre heste...

Post by Frieser9460 »

Efter, vi kom hjem fra arbejde i dag og kunne holde lidt øje med, hvad der foregik, havde vi igen Altruida og Xena ude på folden sammen, og denne gang gikk det over al forventning. Ikke et eneste tilbagelagt øre så vi - tværtimod fandt Altruida sig tålmodigt i, at den kåde lille føllebølle styrtede rundt og stejlede og lavede bukkespring omkring hende. Dyyyyyygtig pige - se, det er mors hest! :lol:

Så nu er det vigtigste på plads... så må vi se, om vi kan få araberen indlemmet også (det prøver vi dog først om nogle dage); ellers må vi lave en fold til hende ved siden af, så de kan se hinanden. Vi regner jo ikke med, der går så længe, før hendes ejer henter hende hjem igen. :-)
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Zanne
Posts: 1358
Joined: Fri 2. May 2008 08:48

Svært at sammenføre heste...

Post by Zanne »

Der burde ikke være problemer, når de nu får kigget hinanden lidt an, over hegnet.

Jeg har altid sammenført på store folde, og der er det meget små problemer, de har diskuteret over.

Den fold på godt en ha. - er det den største du har ?
Mvh. Zanne

Tålmodighed er en dyd, hvis man gider at vente.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Svært at sammenføre heste...

Post by Frieser9460 »

[quote:4f53cd4d98="Zanne"]
Den fold på godt en ha. - er det den største du har ?[/quote:4f53cd4d98]

Ja, lige p.t. er det den største, jeg har. :-) Vi har alt i alt 4 ha. jord til gården, men de 2 ha. har været dyrket i år af en nabolandmand for at få den gødet og få sået lidt nyt græs i til næste år. De andre 2 ha. består af den store fold (hoppernes), hingstenes fold og så en lille strimmel ubenyttet mark på vel ca. 1000 m2 mellem de 2 folde, så hingste og hopper ikke ligefrem kan "kysse" over hegnet. :-)

Der nu også kommet helt ro på mellem de 2 Frieser-tøser... Der har slet ikke været spor af ballade, siden vi lukkede dem ud i går, og her til morgen stod de oven i købet og kløede hinanden. Weee! :heidio:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Post Reply