fodring af føl

ostehaps
Posts: 74
Joined: Fri 29. Feb 2008 13:34

fodring af føl

Post by ostehaps »

Jeg har et hingsteføl fra i år, der fylder tre måneder i morgen, han spiser fint og vokser godt.

I går da jeg skulle fodre, og jeg blandede foder, slog det mig pludseligt, at jeg da overhovedet ikke har den ringeste anelse om, hvor meget sådan skal have pr gang, jeg har jo bare fodret efter sund fornuft, han er en meget ædel sportsaraber og er pt. ca 115 cm høj, kvart taf. og tre kvart shagya araber.

Håber der er nogen der kan give et kvalefiseret svar.



Husk at besøge www.plejehjemsheste.dk
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

fodring af føl

Post by Godzilla »

Det kan Gunni sikkert.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
skydt82
Posts: 30
Joined: Thu 19. Jun 2008 22:48

fodring af føl

Post by skydt82 »

altså, fodring af de små er jo essentielt. der er en tråd med snak om mus på en unghest bl.a. hvor mange ved at det rent faktisk er fodring og miljøet hesten vokser op i der har den største betydning for om hesten får en mus???

nå men tilbage til fodringsspørgsmålet:

Jeg ville simpelthen se på hvad jeg fodrer MED. Pavo har nok noget af det bedste foder på markedet og der er specilfoder lige fra fravænning til pension.

Jeg ville give lillehesten pavo start - der mener jeg at de skal op på at have 500 gr dagligt, og så kombinere det med noget o-grass fra dangrønt og så alt det wrap den bette kan klemme ned.

Når følle er ca 8 mdr gammel, skal der skiftes til pavo grow. jeg kan ikke lige huske hvor meget der skal til, men det står på pavos hjemmeside.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

fodring af føl

Post by 99E »

Generelt mener jeg jo at "foder i farvestrålende sække" kan være meget fint - men at det som regel er billigere OG nemmere at basere sin fodring på:
Massevis af hø.
Et GODT vitamin/mineraltilskud, som er afstemt i foderplanen.
Eventuelt lidt roepiller, grønpiller eller til nød korn til at få foderet til at glide ned med.
Og hvis der skal flere kalorier i hesten end dét kan give foretrækker jeg noget helt simpelt. Hel havre, valset byg eller mikroniseret byg eller majs. Ikke så meget pjank.

Så jeg ville henvende mig til en agronom og få lagt en afstemt foderplan.
Fx Christina Keppie eller Dorthe Rebbe.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Zanne
Posts: 1358
Joined: Fri 2. May 2008 08:48

fodring af føl

Post by Zanne »

Nu er jeg slet slet ikke foderexpert, men er der bare een eneste af jer, der anbefaler grønpiller, der har set, hvad de bliver lavet af.

Grønt af en art, er vi alle klar over, men det er nu langt fra det eneste.

Jeg synes I skal prøve at runde en grøntpillefabrik !!!
Mvh. Zanne

Tålmodighed er en dyd, hvis man gider at vente.
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

fodring af føl

Post by Tigerbaby »

Grønpiller er vel lavet af græs eller lucerne?

Vi fodrer med hø/wrap (vi har endnu ikke oplevet at de ville spise mere end det der anbefales som minimum pr 100 kg legemsvægt), grønpiller, roepiller, havre, vitamin/mineral, soyaskrå. Olie eller majs bruges hvis ekstra huld ønskes og det ikke kan opnåes ellers.

Vi giver også god frøgræs, så meget de har lyst til, i nogle perioder foretrækker de det fremfor høet, i andre perioder rører de det ikke.

Vi har prøvet diverse meget dyre og mindre dyre musliprodukter, men hestene bliver aldrig så pæne på det, som når vi blander selv. Iøvrigt er de ikke særlig glade for dem, den ene nægter ligefrem at spise hvis ikke hun får sine opblødte roe- og grønpiller.

Jeg synes det er rart og vigtigt at man kan afstemme de enkelte foderemner helt individuelt efter den enkelte hest.
Zanne
Posts: 1358
Joined: Fri 2. May 2008 08:48

fodring af føl

Post by Zanne »

[quote:b8cb2af482]Grønpiller er vel lavet af græs eller lucerne? [/quote:b8cb2af482]

Ja bestemt, men så er der lige "alt det løse".
Mvh. Zanne

Tålmodighed er en dyd, hvis man gider at vente.
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

fodring af føl

Post by Tigerbaby »

Nå, og hvad er så "alt det løse", Zanne?

Kunne du ikke evt bare skrive hvad det er du mener de putter i, istedet for at man skal til at sidde og gætte, eller sætte himmel og jord i bevægelse for at få lov at besøge en grønpillefabrik?
Zanne
Posts: 1358
Joined: Fri 2. May 2008 08:48

fodring af føl

Post by Zanne »

jo det kan jeg da sagtens, og der skal ikke være nogen gætteleg.

Det eneste jeg ønsker er, at andre forstår er, at grøntpiller ikke "bare" er grøntpiller. Det gælder såmænd også roepiller.

Jeg har set det gulvopfej, der bliver anvendt som bindemiddel, fordi der er lidt fyld og stivelse i det. Jeg har tjekket de containere, der bliver kørt ind med noget der forestiller kartoffelaffald. Det der uværligt ligger i bunden af en kartoffel- eller korntransport.

Færdige piller er bestemt gode, men det sker, at pillefabrikkerne også finder dem gode, blot fordi det er så nemt at tilsætte råvarer, der ikke kan bruges til andet.
Mvh. Zanne

Tålmodighed er en dyd, hvis man gider at vente.
ostehaps
Posts: 74
Joined: Fri 29. Feb 2008 13:34

fodring af føl

Post by ostehaps »

Tak for svarene :heidio:

Efter det i har skrevet kan jeg se jeg ikke er gået helt galt i byen, da jeg fodre ham med roepiller, olie, musli og hø.
Post Reply