Dækken + foder spørgsmål

Post Reply
User avatar
Cherry
Posts: 32
Joined: Wed 26. Mar 2008 14:15

Dækken + foder spørgsmål

Post by Cherry »

Hej. :)

Jeg har en islænder, som går ude hele året.
Denne vinter bliver anderledes, for han skal måske ind om natten og stå i boks.

Jeg har aldrig brugt dækkener - så jeg ved ærligt talt ikke en dyt om det. :ehj:
Jeg rider i skoven ca 5 gange ugentligt, og til vinter bliver det også deromkring. Ihvertfald når vejret er til det, så vi ikke blæser væk.
Hvis han står i boks:
Skal han så have regndækken med fleece fór på ude og evt ulddækken om natten?
Hvis han står ude hele døgnet:
Regndækken eller vinterdækken? - Hvor meget fyld?

Eller kan han nøjes helt uden dækken? Vi træner ikke hårdt, men det ville da være rart at han ikke har den normale kæmpe-pels så han ikke skal skylles hver dag.

Og så også et foderspørgsmål. :)
Lige nu fodrer jeg med lucerne og Travo-E sport + urteblanding.
Til vinter vil han få hø uanset om han står inde eller ude. Hvis han går ude, skal han så evt have anderledes foderplan?

Ja, jeg har altid stået på fuldpas med foder på stedet - så har virkelig ikke meget erfaring med det.
Håber i kan hjælpe mig lidt. :linski:
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Dækken + foder spørgsmål

Post by 99E »

Vi har heste i løsdrift - uden dækkener.
De bliver somme tider våde - enten af sved eller regn.
Hvis de er blevet regnet på og de ikke er mudrede lader vi som ingenting - dvs. sadler og rider som normalt.
Hvis de er mudrede rider vi enten uden sadel eller skyller mudderet af først.

Hvis de har svedt og er våde kommer de på fold - er det koldt, men tørt, får de et ulddækken på og kommer ud og spiser hø.
Er det koldt og VÅDT - ja, det har vi ikke været ude for endnu, men det ville i så fald være min plan at binde dem i læsdriften en time eller to med hver deres bunke hø - og færnævnte ulddækkener.
Hvis det ikke er koldt (dvs. frostgrader) kommer de ud uden dækkener.
Er det koldt OG blæser en masse er det et vindtæt dækken med lidt for i, som bliver på natten over.

Din islænder burde kunne klare sig på fri adgang til hø eller wrap + Travo E, også om vinteren.

Om hesten har brug for dækken når den står på stald afhænger af hvordan stalden er - hvis stalden er 25 grader varm hele natten og hesten skal på fold i frostvejr - ja, så skal den have dækken på når den kommer ud, ellers er temperaturskiftet lidt stort.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply