Flade hove og bare "fødder"

Foxy
Posts: 3
Joined: Thu 21. Aug 2008 18:15

Flade hove og bare "fødder"

Post by Foxy »

Jeg kunne tænke mig at få min hest beskåret til at gå uden sko, men hun har meget flade hove og har haft det siden jeg fik hende som 3 årig, og min smed sagde, at hun ikke ville kunne komme til at gå uden sko.
Jeg har nu andet sted hørt at foder og miljø, har meget at sige for hvorvidt hestens hove er flade elle ej. Det kunne jeg jo naturligvis godt tænke mig at vide mere om. Er der nogen der ved, hvor jeg kan finde mere information om emnet (jeg er en klovn til at søge på nettet). :mur:

Hilsen Charlotte
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Flade hove og bare "fødder"

Post by annetteB »

Prøve sundehove.dk christina keppie ved meget om hove af enhver slags.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Foxy
Posts: 3
Joined: Thu 21. Aug 2008 18:15

Flade hove og bare "fødder"

Post by Foxy »

Det vil jeg omgående se på
Hilsen Charlotte
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Flade hove og bare "fødder"

Post by Lone Beck »

Vi havde en ældre new forest hoppe for nogle år siden, med meget flade hove (der oven i købet var hvide og bløde).

Hun klarede sig fortræffeligt uden sko - overhovedet ikke ømtået (i modsætning til min Madigan, der havde superhove så hårde som sten - men ømme som bare pokker) :ehj:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Flade hove og bare "fødder"

Post by 99E »

http://www.hoofrehab.com/diet.htm
http://www.hoofrehab.com/seasons.htm
http://www.hoofrehab.com/jessica.htm
http://www.hoofrehab.com/bootarticle.htm
http://www.hoofrehab.com/horses_sole.htm

www.sundehove.dk har sikkert også noget.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Flade hove og bare "fødder"

Post by CXEC »

Min har ikke gået med sko på noget tidspunkt og hun har tendens til lave dragter, men en god smed og så videre så er du godt gående...
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Flade hove og bare "fødder"

Post by FruTusse »

Jeg kan kun varmt anbefale Christina Keppie. :mikkel:

Min hoppe gik uden bagsko i mange år men var nødt til at få dem lagt på da der flækkede et stort stykke af det ene dragthjørne. Fik dem af igen og atter på pga asfalt- og grusveje til skoven. :ras:

Nu er jeg imidlertid blevet så træt af at uanset hvilken smed jeg vælger, så skærer de især min hoppes forhove flade i sålen og for lav i dragterne.

Jeg tog efter nogen overvejelse beslutningen om at lade alle 4 sko ryge ad h...... til og lavede en aftale med Christina Keppie.
Det gjorde jeg med sindsro da der nemlig er kommet et nyt produkt fra USA der hedder Perfect Hoof Wear, som er en super simpel og let anlagt limsko der beskytter hovene i den første tid hesten er barfods uden at hovene derved mister deres bevægelighed og blodcirkulationen kan derfor stadig stimuleres. Min hoppe har haft Hoof Wear på i bare 4 uger og hendes hove er allerede på rette vej, dvs mod de konkave såler som ER den naturlige hovs facon.
Købte boots til alle 4 hove, men det har kun været nødvendigt med boots på forhovene når jeg rider på bane,og har alle 4 på i terrænet. Hun er utroligt nok allerede efter bare 5 uger i stand til at gå i vores ridehus uden nogle af boots'ene, og vi taler altså om en hest der går piaff, passage, pirouetter og serier, og i det hele taget dressur på ret højt plan(derhjemme).

Det er uden sammenligning noget af det bedste jeg til dato har gjort for min superhoppe, og det kan varmt anbefales. :jeanie:

Miljøet hesten færdes i har en stor betydning, og jeg er selvfølgelig spændt på hvordan det spænder af til vinter når foldene bliver kedelige og mudrede, men det tager vi til den tid.
Står det til mig får hun ALDRIG jernsko på igen, og vi skal dælme ud på dressurbanerne igen og vise at man sagtens kan ride M og forhåbentlig S dressur uden at skulle proppe sko på sin hest.

En glad hilsen herfra. :june:
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Flade hove og bare "fødder"

Post by Ane »

Miljø er næsten det vigtigste (så vidt jeg har forstået)

Hesten skal holdes ved passende huld, have beskåret hovene tit, have ordentligt foder og have ordentligt underlag, flere heste jeg har set har fået fine konkave hove i takt med at de har tabt sig..

Hårdheden kommer at hovene bliver brugt (med boots hvis hesten ømmer sig i starten).

Min går også uden sko - og har gjort det altid, han går på alt underlag, og alle gangarter, bliver redet 6 dage om ugen og beskåret en gang om måneden, af Christina Keppie :-)

-Excuses are the nails used to build a house of failure
Foxy
Posts: 3
Joined: Thu 21. Aug 2008 18:15

Flade hove og bare "fødder"

Post by Foxy »

Tak for jeres tilbagemeldinger. Jeg er gået igang med at læse på div hjemmesider som jeg har fået henvisning til. Min gamle dreng havde aldrig sko på og jeg havde aldrig problemer med ham, og jeg ville jo absolut foretrække at mine to nuværende heller ikke skal bruge sko. Den lille har kun haft sko på baghovene 1 gang i vinters, fordi mudret på folden havde slidt ham helt ned, men nu har han ikke noget på og indtil videre har der ikke været problemer med ham. Det er kun tøsen der ømmer sig.
Hilsen Charlotte
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Flade hove og bare "fødder"

Post by 99E »

Mudder er noget skidt.
Dels gør det hovene våde og bløde og svækker generelt deres slidstyrke - dels er det en sikker måde at øge risikoen for sur stråle, White Line Disease og andre spændende infektioner.

Foder og Miljø er en enormt stor del - jeg tror det er derfor "barfodstrimmere" nemmere kan hold ehestene uden sko. Det er ikke BARE beskæringen - det er også fordi de rådgiver om foder og stald/foldmiljø.
Man kan simpelthen ikke have "barfodshest" hvis hesten står på en sumpet fold en time om dagen, derefter i en sumpet, våd boks resten af døgnet og så rides en time i ridehal.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply