Vandindtag?

Post Reply
Pauillacine
Posts: 266
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Vandindtag?

Post by Pauillacine »

Hvor meget drikker jeres heste pr. døgn?
Hvad vejer de? (dvs. jeg er ude i en beregning af hvor mange liter vand de hiver ned pr. 100 kg)

Min staldudlejer mener Day drikker meget.
Jeg synes ikke det er vildt voldsomt, men det skal self. følges op på det.

En pige i stalden, mener at det skyldes de roepiller jeg giver hesten (ca 500g opblødt til smat) - men det burde da ikke få hesten til at drikke mere end andre? :?
Min tanke går på om den måske får for meget protein - det kan vist godt give øget drikkelyst....

Jeg glæder mig til at se, hvad jeres får hældt i sig i døgnet.
Lone

Post by Lone »

Mine heste, som ca vejer 500 kg drikker ca 30-35 liter vand mellem kl. 19 og kl 7:30.
De får våd mad, men det er jo på døgnbasis bare et par liter.
På folden drikker 4 heste vel 50-60 liter/ dag tilsammen, men det er lidt svært at sige, for de elsker de ækle vandpytter og andet slabvand.


Dette selvfølgelig om vinteren - på varme sommerdag drikker de på folden mellem 100-150 liter på folden - men der er så heller ikke slabpytter.....
Om vinteren har de stråfoder døgnet rundt - om sommeren græs.
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Mine heste har vandkopper, så kan ikke svare på hvor meget de drikker.
Den ene vejer nok 500 kg og den anden 650 kg.

Har dog hørt tallet 50-60 liter nævnt ifm. hvor meget en hest drikker dagligt.

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Post by MinnaN »

Min hest har vandkop, så det kan jeg ikke svare på.

Jeg ved at han drikker mere om sommeren. Der kan han godt tømme 3 spande i rap, efter vi har redet. Om det så er en skridttur eller dressur, han bæller vand!
Jeg vil lige tilføje, at han får vandet 1/2 -3/4 time efter vi har redet, så han ikke får ondt i maven.

Har også hørt at de skal ha omkring 50 - 60 liter i døgnet. Om sommeren mere.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

Blackie vejer max 400 kg - og bliver pt beskyldt for at drikke mindst 50 l i døgnet...
Så det der med for meget protein - det vil jeg gerne høre mere om??? :?

For 50 l til en pony er da også meget, ikke?
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Pauillacine
Posts: 266
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Post by Pauillacine »

Day drikker i hvert fald 40-50L inde (de får det i en stor spand i boksen), og så en ukendt sjat ude. Staldudlejer hæfter sig ikke ved mængden, blot at hun drikker MERE end de andre.
Hvad spanden indeholder og hvad hun får dgl. er jeg ved at udrede nu.

Hun vejer præcis 500 kg. ifølge mit ormekursmålebånd.

Jeg ved at heste drikker 5-8L pr 100 kg. legemsvægt.
Sveder de meget, så drikker de mere. Også om sommeren, hvor de om ikke sveder, så afgiver meget vædske i varmen.

Så min drikker meget for normen, det kan jeg godt se.
Hun virker bare meget velfungerende, så derfor min lille proteinovervejelse.
Hun FÅR meget foder, da hun skal tage lidt på. Det er Fiberlux, havre, wrap, roepiller, e-vitamin og olie, Måske jeg skal regne på det igen, jeg orker ikke hesteproblemer igen, hende her er så fin i andre henseender, og det må hun gerne forblive :?

Det med proteinet er vist noget med at hvis hesten får meget, så skal den bruge ekstra vædske til at få det overskydende protein pisset ud (i en nedbrudt form af en art)

Men jeg havde håbet at finde mere på det, end hvad jeg har af halvkvædet viden p.t. - indrømmet :oops:
Lone

Post by Lone »

Altså din hest drikker da ikke så meget - hun bestiller jo noget - det gør mine to jo ikke p.t.

For meget protein belaster nyrerne i nedbrydningsprocesssen, men skulle ikke være skadeligt ved raske nyrer.
men kan ikke længere helt huske processen.

For meget protein kan give kløe og udslet, hvilket gerne er et af de første tegn, dette skyldes belastning af lever.

heste drikker ikke lige meget - en ung hestdrikker mere end en ældre.
Athene, som er en knap 2 årig og ca 140-145 i stg. drikker lidt mere end de to gamle.
Men hun farer osse rundt hele dagen.
Jeanie

Post by Jeanie »

Det er meget normalt, at en hest drikker 40-50 l. vand i døgnet.

Om vinteren, hvor vandet i stalden har været frosset, har jeg kunnet måle hvad hver hest ca drikker, det er 12 l. spande, og en hest som Apollo har let tømt 3 spande i den tid han har stået inde, og så kan man så lægge det til han har drukket ude. Tror det passer med omkring 50 l. pr døgn for hans vedkommende.
Post Reply