Dækken på om natten?

Post Reply
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Dækken på om natten?

Post by Lone Beck »

Jeg er træt af dækkener, der bliver flået i stykker på folden, men jeg synes også det er træls med fårepels, og desuden er Madigan gladere med end uden dækken om vinteren. :roll:

Så nu har jeg fostret en idé om at give dyret/evt. dyrene ulddækken på om natten om vinteren (ikke nu, men til næste vinter) og lade hende/dem gå uden dækken om dagen. :idea:

Men jeg er meget i tvivl om, hvorvidt det er godt for hestens helbred :?

Får de et kuldechok, hvis man hiver dækkenet af dem om morgenen og først giver dem det på igen om aftenen?

Fårepels er trods alt langt at foretrække for syge heste. Og et eller andet sted er det måske også ligegyldigt om Madigan er eddikesur eller bare sur :mrgreen:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Post by Lone »

Det er en rigtig ringe idé, at give hesten dækken på om natten og lade den gå uden om dagen.
De kommer da til at fryse - i stalden er der vel ( formodentlig ) læ for vind og vand, så der er jo varmere end udendørs....

Lad dog mugne Madigan få noget pels og gå uden dækken - det har mine kunnet. de har været lykkelige uden dækkener - selvom de ellers de andre år har skælvet af kulde i den mindste regn - om sommeren.
Nu har de rigtig lang pels og er blanke og glade....

Stik hende noget mere mad - nåh nej, det behøver du jo ikke med de mængder af havre du hælder i dem :mrgreen: :mrgreen: - så hun skal da nok kunne holde varmen!

Men jeg kan da godt forstå hun blir sur hvis hun får FÅREPELS - det er sgu da uværdigt for en hest - og så stinker hun jo?
Krøllet og fuld af lanolin.... stakkels Madigan .
Giv hende soyaskrå, så får hun en flot tyk hestepels.....
Og iøvrigt skal de bare kradses lidt i med en børste elelr en plasticstrigle - så det er jo meget nemt.
Jeanie

Post by Jeanie »

Her har vi haft en dækkenfri vinter !! Hvilken lettelse af arbejdsbyrde.

Jeg har lige foræret 10 dækner til min travtræner, da jeg har besluttet, at vi aldrig mere skal bruge dem, da jeg kan se at de trives ret meget bedre uden.

Jeg ville nok ikke tage dækkenet af om natten, såfremt de har dem på om dagen...det er bedre at gå over til et tyndere om natten så, indtil du kan begynde at tage dem af om dagen også.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

[quote:31a5daaeea]Jeg ville nok ikke tage dækkenet af om natten, såfremt de har dem på om dagen...det er bedre at gå over til et tyndere om natten så, indtil du kan begynde at tage dem af om dagen også.[/quote:31a5daaeea]

Søøøde Jeanie. Jeg vil sørme ikke give dem dække på om dagen, men derimod om NATTEN!!

Jeg har haft langt flest dækkenfri vintre, men Madigan ER altså gladest MED dækken :roll:

[quote:31a5daaeea]Og iøvrigt skal de bare kradses lidt i med en børste elelr en plasticstrigle - så det er jo meget nemt.[/quote:31a5daaeea]

Sig mig tror du jeg er suicidal eller no'et? :shock:
Kradse i Madigans vinterpels med en plastikstrigle :shock: :shock: :shock:
Det er en kamp på liv og død =;

Der er ingen varme i min stald. Selvfølgelig er der læ for vind og vand, men med åbent til tagspærrene, er temperaturen den samme som udenfor, og det ER jo normalt en del koldere om natten end om dagen. Det er derfor jeg forestiller mig, at det kan lade sig gøre at lægge et dækken på dem om natten.

Men stadig skal det jo ikke ske, hvis jeg risikerer at hestene bliver syge af det.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Pauillacine
Posts: 266
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Post by Pauillacine »

Vores stald er også sådan en naturlig én, der er lige så pissekold indendørs som udendørs - blot uden vind.

Så min hest (eller de to, som jeg har nået at have denne vinter), har dækken på. Den hvide havde ikke dækken, da hun ankom, men hun var åbenbart vant til en noget varmere satld, så hun frøs meget de to første dage, før jeg fandt et dækken til hende.
Og hun frøs både inde og ude - same same. Et ulddækken om natten havde fungeret elendigt.
Og så skal du pudse den pæn og ren HVER aften før du smækker ulden på hende. Det giver lidt mindre frihed med mindre du ved at du altid strigler efter foldturen.

Køb et godt dækken, som hun har på hele tiden - sådan et, som ikke bliver smadret af de andre bisser på folden de første par sæsoner eller 3.

Jeg har fundet Gudedækkenet, som jeg havde til Sille, og nu også til Day. Det koster lidt, men er simpelt hen så meget bedre end det andet skrammel jeg først fik købt til skimlen... (og så har det lidt hals - så er der mindre ikke-hvid hest at skulle finde frem under mudderkagerne :D )

Du skal så bare have fundet ud af hvad der er superdækkenet for dig og krikken - voila.
Jeanie

Post by Jeanie »

:oops: ..undskyld Lone...jeg læste forkert.... :oops: :oops:
Post Reply