Hvad sker der for den

User avatar
Silas
Posts: 256
Joined: Mon 3. Mar 2008 13:19

Hvad sker der for den

Post by Silas »

Ja, her til aften, da jeg er ude, at nusse godnat, finder jeg den gamle i det fjerneste hjørne af folden, i fuld gang med, at spise kamille. Ikke bare blomsten eller noget, men hele planten.

Jeg har aldrig i mine mange 25 hesteår set en hest spise de planter. Er det normalt? og vigtigst, kan de tåle det?
Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind dit liv, og du vil finde mere plads til, at være dig selv.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Hvad sker der for den

Post by annetteB »

[quote:aa340d5bf4]Jeg har aldrig i mine mange 25 hesteår set en hest spise de planter. Er det normalt? og vigtigst, kan de tåle det? [/quote:aa340d5bf4]

Er det lugtløs kamille (med de hvide blomster) eller vellugtende kamille? (med de små grønlige blomster der aldrig ser ud til at springe ud)

Ingen af dem er giftige, det er ikke derfor jeg spørger - men fordi jeg har set mine egne æde af velduftende kamille, hvorimod den duftløse - den går de udenom.
:-)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Silas
Posts: 256
Joined: Mon 3. Mar 2008 13:19

Hvad sker der for den

Post by Silas »

Det var vist lidt af hvert, men hvis bare de ikke er giftige, så pyt. De er vel sunde, eller noget :gunilla:
Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind dit liv, og du vil finde mere plads til, at være dig selv.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Hvad sker der for den

Post by annetteB »

[quote:7e06fe25fc]De er vel sunde, eller noget [/quote:7e06fe25fc]

Kamille er ifølge diverse naturlægemiddelkataloger både vanddrivende, uddriver blæresten hjælper mod mavepine, tandpine, mod orm, forkølelse, hovedpine, kolik, diarre, er nervestyrkende, beroligende, krampestillende, sveddrivende, mod betændte sår og bylder, øjenbetændelse, allergi, eksem, herpes, bakterie- virus og svampehæmmende. Virker imod Betændelsestilstande i ventrikel, tyndtarm og tyktarm, oppustethed, spasmer i fordøjelseskanalen, milde former for søvnbesvær.

Hvis bare halvdelen passer, så har du sognets sundeste heste om en uges tid!
:lol:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Silas
Posts: 256
Joined: Mon 3. Mar 2008 13:19

Hvad sker der for den

Post by Silas »

Ja sku, og så kan jeg også spare ormekure, vaccinationer, og halvdelen af tilskudsfoderet :hhansen:
Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind dit liv, og du vil finde mere plads til, at være dig selv.
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Hvad sker der for den

Post by MinnaN »

Prinsen kan også godt finde på at spise kamilleblomster. Men det er kun i perioder. Han er til gengæld ret vild med brombær, jordbær og hindbær.

Jeg kunne godt finde på at lave et forsøg med kamille. De dersens svampe-bakterie-vira-parasit hæmmende egenskaber... Jeg er spildt som bioanalytiker, jeg vil være forsker udi antibiotika.

*finder glaskolber og andet laboratorieudstyr frem*
Morgenfrue skulle ha samme egenskaber, men er de ikke giftige at indtage??
*mumler noget om koncentration, opløsninger og ekstraktion*
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Hvad sker der for den

Post by Stimata Doamna »

Alfa elsker kamille - på et tidspunkt havde hun noget øjenbetændelse, og jeg forsøgte at rense med noget filtreret kamillete. Møgdyret drak kamilleteen af skålen, mens jeg rensede øjet... Men så stod hun da stille så længe :lol:

Kamille er godt, siger Alfa :aribeth:
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Hvad sker der for den

Post by annetteB »

[quote:49ee7f6b4b]Morgenfrue skulle ha samme egenskaber, men er de ikke giftige at indtage?? [/quote:49ee7f6b4b]

Nej, morgenfrue er skam ikke giftig. Den kan bruges som gurkemeje/safran substitut i bagværk og risretter osv. Dengang jeg havde køkkenhave lavede vi osse salater og lagkager pyntet med morgenfruekronblade: det ser rigtig sommerligt ud!
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Hvad sker der for den

Post by MinnaN »

Hmm... Jeg må sgu se at få hus, så jeg kan få mig en urtehave med alskens urtehekserei og et laboratorie i kælderen til destilater, ekstraktioner og koncentrationer...
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Hvad sker der for den

Post by annetteB »

[quote:d5ac29ffc0]Hmm... Jeg må sgu se at få hus, så jeg kan få mig en urtehave med alskens urtehekserei og et laboratorie i kælderen til destilater, ekstraktioner og koncentrationer... [/quote:d5ac29ffc0]

Der er en nyrenoveret og skideflot ejendom til salg lige 800 meter længere opppe af vejen...Der er endda eksplosionssikret lade (seriøst!)til dit laboratorium. Var dét ikke noget??
:ide:

[url]http://www.danbolig.dk/SoegBolig/Resultatsider/Vis+bolig.htm?propertyid=11361&brokerid=227[/url]
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply