Kan heste føle savn?

Post Reply
User avatar
Cherry
Posts: 32
Joined: Wed 26. Mar 2008 14:15

Kan heste føle savn?

Post by Cherry »

Hej. :-)

Jeg står på en gård, med 3 heste. De 3 heste har været sammen hele livet, og min egen på 13 har aldrig prøvet at være skildt fra de andre.
Nu står det sådan, at alle tre skal flyttes til forskellige steder, da de 2 andre skal sælges, og jeg ikke kan blive stående alene.

Her tænker jeg på, om min hest kan føle savn af de andre?
Jeg har selvfølgelig tænkt mig at være ekstra meget tid ude ved hesten når vi flytter til det nye sted. :-)

Hvad siger i?
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Kan heste føle savn?

Post by CXEC »

Om de kan føle savn ved jeg ikke, men de kan helt klart genkende hinanden og trives bedst med at være sammen med deres flok!
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Kan heste føle savn?

Post by Lone Beck »

Jeg tror ikke de kan føle sådan et helt konkret savn - ikke ret længe i hvert fald.

Men de kan jo have det dårligt alligevel uden at gøre sig klart, hvad der plager dem.

Savnet var kun til de er faldet til i deres nye flok - heste er ikke sentimentale - de bruger ikke tiden på at dyrke deres minder :ide:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Armani
Posts: 170
Joined: Fri 24. Aug 2007 04:55

Kan heste føle savn?

Post by Armani »

Jeg vil påstå at JA det kan de godt, meget endda,

Jeg red engang en dv vallak der var vokset op med sin halvsøster, de stod i boks over for hinanden, blev redet på samme tid, samme dage og gik på fold sammen, da de var 7 år døde Loke som han hed af kronisk lungebetændelse, selvom der blev gjort alt for at redde ham.
Kimberly som hans søster hed gik på tidspunktet s og m klasser i dress og spring med en rytter hun elskede ud over alle grænser, hun var på folden med loke den dag han drog til den anden side og efter den dag blev hun sindsyg, hun ville ikke spise, hun kunne ikke rides af nogen overhovede, heller ikke hendes faste rytter, nægtede af gå ud på folden og tede sig som en sindsyg bed og sparkede og smed alt og alle af.... før loke døde elskede hun at blive redet og elskede at komme ud eller at blive nusset, men hun blev aldrig den samme efter den dag.

så ja jeg tror så absolut at heste kan føle savn. ingen tvivl her.

MVH mig
Jeg er altid fair,
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

Kan heste føle savn?

Post by Buusser »

For langt de fleste heste gælder, at de i en periode kan føle savn men derefter så fungerer de efter "ude af øje - ude af sind" princippet.

Heste kan dog næste altid genkende hinanden igen og de ved altid om en hest hører til på stedet eller er ny også selvom de ikke nødvendigvis går på fold sammen. Det har vi ofte observeret på ridecentret. :hhansen:
Post Reply