Mærkelige pletter

User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Mærkelige pletter

Post by HeidiO »

[quote:47220c5602]Hvis det ER ringorm, må du have held og lykke med at få dem tæmmet Mr. Green

[/quote:47220c5602]

Der er naturligvis ikke tale om ringorm - det er alt for besværligt :nej:

Jeg synes ikke at pletterne ligner de billeder af ringorm, som jeg kan finde på nettet.

Det kan være at hun bare er ved at blive pletskaldet, det gamle liv :heidio:

Jeg må vist lige holde øje med det...

Og så kunne det da være, at jeg skulle få lavet et sæt strigler til hver hest - det vil vist være praktisk
Heidi
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Mærkelige pletter

Post by Lone Beck »

[quote:651e88123c]Og så kunne det da være, at jeg skulle få lavet et sæt strigler til hver hest - det vil vist være praktisk[/quote:651e88123c]

Det har jeg kørt med i årevis :engel:

Men, æææh, nogen gange kommer jeg sgu til at bruge samme sæt til dem alle :roed:

Ringorm kan vist se ret forskelligt ud, har jeg hørt :ehh:

Kan du ikke tage nogle billeder og lægge ind?
Og så i øvrigt holde os underrettede om det videre forløb?

Vi kunne få en hel vidensbase om mærkelige pletter med tiden... :atengstedt:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Mærkelige pletter

Post by HeidiO »

[quote:9690e42191]Kan du ikke tage nogle billeder og lægge ind? [/quote:9690e42191]

Jo da, jeg snupper lige nogle billeder en af dagene
Heidi
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Mærkelige pletter

Post by HeidiO »

Æhhh, jeg har glemt at tage billeder :avav:



Men jeg tror egentlig ikke, at det er nødvendigt med billeder, for i dag tror jeg at jeg har fundet synderen :ondgrin:

Synderen hedder Berninna, sådan en lille midekrikke, hun bider Vumse, når de står i boksen.

I dag havde hun i hvert fald godt fat i huden under dækkenet også, og så skal den gamle da ende med hårløse pletter, når hun bliver udsat for den slags. Så nu har Vumses hø flyttet hjørne, så hun ikke bliver bidt mens hun guffer hø.
Heidi
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Mærkelige pletter

Post by Lone Beck »

Hmmm :lol:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Mærkelige pletter

Post by HeidiO »

Næ næ, det er da en lille rødblak fjordhesteplag på 1½ år.

Men det kan være, at det hun har gang i, kommer af en identitetskrise - hun bider slet ikke Vumse, hun prøver at sy hendes dækken i spændende mønstre :lol:
Heidi
User avatar
Nina
Posts: 2289
Joined: Sun 25. Dec 2005 23:41

Mærkelige pletter

Post by Nina »

Baldur har også et vist repertoire ang. pletter. :tommelned:

I eftersommeren fik han pludselig nogle pletter (ca. 1-krone størrelse) fordelt med let hånd henover ryggen og siderne.

Der kom 2-3 ad gangen og jeg mistænkte det for at være ringorm.

Afsted til apoteket og købe Brentansalve.

Det helede meget godt - men der kom alligevel flere ...

Dyrlægen kom forbi men kunne ikke vurdere, hvad det var.

Jeg indkøbte så Imaverol og vaskede ham 2 gange om ugen i 2 uger.

Det hjalp og der er kommet normaltfarvede hår på pletterne igen. :askepot:

Dog helede det på en anderledes måde, end ringorm har ry for - så jeg ved stadig ikke, hvad det var.

Og NU for 2 uger siden - stod han pludselig med sår rundt om hele kyssetøjet. :-o

Jeg fik fat i dyrlægen (selvf. en fredag eftermiddag - men han skulle ikke stå med det hele weekenden!).

Dyrlægen spurgte om Baldur havde gnavet i noget zink (evt. en zinkbalje) eller spist rhododendron ... men han kan ikke komme i forbindelse med nogle af delene.

Jeg bad dyrlægen om at se, om der også var sår inde i munden - men det er kun udenpå. :ehh:

Jeg fik så noget salve, (jeg kan ikke lige huske navnet i skrivende stund), som han er blevet smurt med 2 gange dagligt d. 1. uge - og 1 gang dagligt i denne, men der bliver ved med at være "huller".

Sårene er først skorpede og så falder skorperne af - og så er der rødt kød nedenunder. :traet:

Dog ser det ud til, at der alligevel er en bedring undervejs.

Dyrlægen mener iøvrigt, at han godt kan risikere at få hvide hår - men så bliver han da nemmere at kende blandt alle de andre almindelige røde islændere. :ehj:

Er der nogle, der kender til den slags mundsår???

Venlig hilsen
Nina

PS. Vi har ikke Herpes i familien. :hhansen:
imc

Mærkelige pletter

Post by imc »

det er da små bid sår.

herman og shila har det også inden under deres dækner.
Men nu har jeg jo også en lille hingste fyr på 1/2 år, som ynder af bide i dæknerne. Han får så ikke helt fat i huden grundet dæknet, men river hår med ud hvergang. Når jeg løfter dæknet, kan jeg se der sidder hårtotter, der hvor lillefyren har bid i dæknet.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Mærkelige pletter

Post by Lone Beck »

Nu har min dyrlæge langt om længe kigget på Morganas mystiske pletter, for - ja - hun har dem endnu :ehh:

Dyrlægen er helt blank og opfordrede mig til at stille spørgsmål ledsaget af billeder på en dyrlægehjemmeside. Er der nogen I kan anbefale?

Dyrlægen lovede selvfølgelig også at forhøre sig hos kolleger...
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
aribeth

Re: Mærkelige pletter

Post by aribeth »

meget mystisk!!

jeg kender kun den her side...

http://www.netdyredoktor.dk/



Katrine
Post Reply