Foder: racing minerals

Post Reply
mariaw
Posts: 232
Joined: Wed 2. Apr 2008 09:12

Foder: racing minerals

Post by mariaw »

Er der nogen der kender til udfodringen af dette?

Dyfong går jo på døgnfold nu pga. skade, og der hvor han står opstaldet har jeg mulighed for at give ham havre+tilskudsfoder fra cavalor en gang dagligt, eller racing minerals. Jeg kender dog ikke til RM, men på bøtten står der 150 g. til en hest i træning, men at det kun må udfodres med 40 g. pr kg af det daglige foder.

Har skrevet en mail til equidan som importere foderet, men der kan vist gå et par dage inden jeg får svar fra.
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

Foder: racing minerals

Post by Tigerbaby »

Næh, det kender jeg ikke..

Fik du svar fra equidan?
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Foder: racing minerals

Post by 99E »

Hvad vil du vide?
Hvor meget du må/skal give, hvis hesten er på døgngræs?
Er der "godt med græs" eller er det lidt småt med det?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
mariaw
Posts: 232
Joined: Wed 2. Apr 2008 09:12

Foder: racing minerals

Post by mariaw »

Ja jeg fik svar fra equidan, der var ingen problemer i at udfodre det råt, og 150 g. ville dække en dv-vallak på 550 kg. ind.

Han gider bare ikke at æde det, så har nu købt brogårdens sure&easy, som han heldigvis gerne vil spise.

Men, en helt anden ting, nu jeg lige har dig på kornet Ninie.. Kunne du forestille dig, at der er noget tilskudsfoder musli, som ikke må udfodres uden minimum den samme mængde havre, for at undgå forgiftning?

Det er nemlig hvad jeg har fået oplyst af hende vi køber cavalor foder af..
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Foder: racing minerals

Post by 99E »

Forgiftning er så meget sagt...
Men jo: Der findes müslier, som er lavet til at udfodres med havre/korn.

Fodrer man ikke med korn bliver mineralbalancerne skæve - og det er... Ikke sundt. Jeg ville måske ikke kalde det "forgiftning" - men i grelle tilfælde KAN det faktisk godt være ekstremt farligt.

Århusegnens Andel (tror jeg det er) laver noget, der hedder Horselux - og det ser sjovt ud i et foderplansprogram uden havre.
(Rideskolen bruger det...)
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
mariaw
Posts: 232
Joined: Wed 2. Apr 2008 09:12

Foder: racing minerals

Post by mariaw »

Okay, der kan man bare se.

Jeg snakkede nemlig med en ansat på foderstoffen, som brugte det samme tilskudsfoder, og hendes hest var ikke død af at få det rent, så hun mente at det var en myte.. (det er heldigvis ikke et foder de sælger, på pågældende foderstof. )

Tak for svaret Ninie.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Foder: racing minerals

Post by 99E »

Typisk er det sådan noget som zink of fosfor, der går kuk i når man foidrer uden korn med et foder, der er beregnet til at bruges MED korn.
Dvs. ikke bare tildelingen af det enkelte mineral - men især balancerne IMELLEM mineraler bliver forrykket.

Det er ikke noget de dør af, hestene - med det samme.
Men det kan give konsekvenser hvis man fodrer sådan over længere tid.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
mariaw
Posts: 232
Joined: Wed 2. Apr 2008 09:12

Foder: racing minerals

Post by mariaw »

Jeg takker mange gange for dit svar Ninie, det er altid dejligt at blive klogere :hhansen:
Post Reply