Stop ved "Woah"

MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Stop ved "Woah"

Post by MetteboDeluxe »

Så har jeg tid til at komme på :-) Prinsessen havde 40 i feber i går :nej:

CJ hvordan lærer du dem det i longe? Jeg tror jeg kan sige woah mange gange uden resultat og så går ideen vel af?

Jeg syntes det lyder super fornuftigt :mikkel:

Det lyder til at jeg gør det rigtig nok, med at starte med det milde og så eskalere.

Jeg har også forsøgt mig med klikkeren og det gjorde ham skarpere i hans stop (det gør stangbiddet også.. klog hest :linski: )

99e hvad er one rein stop? Sådan helt basalt. Kan huske du har nævnt det før
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Stop ved "Woah"

Post by 99E »

One Rein Stop - en nødbremse:
http://www.naturalhorsesupply.com/onereinstop.shtml
http://www.youtube.com/watch?v=JrOlRBjQRio
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
CJ

Stop ved "Woah"

Post by CJ »

hej mette

jeg vil prøve at forklare.

først starter jeg jo i grimen, dvs når vi går, så laver jeg kysse lyd for frem drift og whoa for stop. stopper hesten ikek bakker jeg den.

der går somregl ikke mere end et par gange før hesten har fanget ideen og stopper på whoa når vi går.

dernest kobler jeg det så på ved opstart af longering, dvs hesten kommer rundt på en lille volte i skridt i mit tiv og stopper den ikke på whoa bruger jeg den arm jeg har tovet i til at trække ind foran mig selv og derved bremse hesten når den er på den lille volte, hvis du forstår hvad jeg mener.

når dette sidder fars kan jeg så sende hesten ud på en større volte hvor det så sidder fast såfremt jeg har gjort mit arbejde godt nok i de to tidlligere stadier. de to stadier og longen kan ta noget tid, af hængig af hesten, det er ikke noget du kan sætte tid på, nogen er hurtige at lære det, andre er lidt længre tid om det.

Marabou jeg har lånt kan nu sit whoa i longe i skridt og trav. men hun er ikke stabil nok til jeg har gået videre til galop og vi er slet ikke kommet til at komme det på ryggen endnu.

når det sidder fast i longen begynder ejg så at arbejde fra sadlen, hvor jeg bruger de kommandoer som jeg brugte fra longen. og bruger dem til at styre min hests tempo.

og igen her starter jeg med at det skal sidde der i skridt.

når jeg kommer i sadlen kobler jeg så min vægt på, når jeg siger whoa, sætter jeg mig dybt i sadlen træder mine hæle godt ned og lægger vægt i benene og strammer lænden an og spænder i min mave.

og sådan går jeg så bagefter videre i både jog og lope.

håber det var lidt en forklaring, jeg er på ingen måde træner og hvis jeg har forklaret mig dumt må du endlig spørge igen :-)
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Stop ved "Woah"

Post by 99E »

Parelli bruger så det er "viften med rebet" (aka. Yoyo-game) til at eskalere med, når hesten er i snor på afstand.

Også selvom vi ikke bruger at indlære "whoah" til stop, men "kun kropssprog" (fordi mange glemmer at hvad deres krop gør OGSÅ betyder noget og derfor "bare" skriger "WHOOOOAAAHHH" efter hesten mens hele deres krop skriger "LØB!!! LØB FOR POKKER!!!"...).
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Stop ved "Woah"

Post by KatieKat »

Jeg synes faktisk det er en god idé med en mundtlig kommando til stop også.
Især hvis man, som jeg, ikke er så rutineret at man til enhver tid ved hvad ens kropssprog fortæller hesten. Og især da ikke i en situation hvor man måske har brug for en nødbremse. Det er da smart hvis man bare kan råbe og hesten så står bremserne i.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Stop ved "Woah"

Post by 99E »

Ja, men hvis ens kropssprog siger det modsatte - så er det ikke sikkert WHOAH virker.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
CJ

Stop ved "Woah"

Post by CJ »

ninie self har kropssproget også meget at sige, men nu prøvede jeg bare at forklare hvordan jeg gjorde , uden at ridikere at forvirre for meget for jeg syns personligt at det er svært for mig at forklare mig på skrift, derfor ville jeg ikke vove mig ud i at forklare kropssprog for hvis jeg fik formuleret mig forkert elelr nogen misforstod så kunne jeg lige forestille mig hvor meget jeg vile få på puklen.

og som tidligere nævnt er jeg IKKE træner, det lader jeg andre om som er meget mere dygtige til at arbejde med heste.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Stop ved "Woah"

Post by 99E »

Christina: Jeg kommenterede Dorthe's indlæg... :lol:

Du har ret - det ER svært at forklare alle de her 117 småting på skrift.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Tukær
Posts: 748
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Stop ved "Woah"

Post by Tukær »

Og både mand, hund og barn kan også lærer at stoppe på Woah, det har jeg haft stor held med at lærer dem her, hunden er faktisk den bedste.

Og HUSK altid Woah er stop HELT !!!! ikke også "du går for hurtig, sæt fraten ned..."

Og kropssproget vigtigt, tror jeg på, fortæller kroppen ikke "stop og jeg mener det", så får man ikke hesten til at stoppe. Og med det mener jeg selvfølgelig i arbejdet fra jorden, det er jo svære når man sider på hesten :heidio:
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Stop ved "Woah"

Post by 99E »

Faktisk er det ikke så svært. Tukær - fra ryggen.

Folk der er nervøse (og ikke helt har fået styr på deres reflekser) vil ofte komme til at kramme sammen om hesten med benene.
Og SÅ er det jo svært for hesten - når rytteren skriger WHOAH! men samtidg jager hælene i flankerne på den stakkels pony.

Men også de mindre ting, fx et fremaddrivende sæde samtidig med "Whoah" kan være problematisk på en mere følsom hest.

Og mange dressurryttere har jo lært at drive hesten fremad IND I pareaden/stoppet - altså at drive fremad hele tiden, også når man giver stopsignalet.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply