Stop ved "Woah"

MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Stop ved "Woah"

Post by MetteboDeluxe »

Ja som overskriften siger..
Jeg kunne godt tænke mig, at Lux stoppede når jeg sagde woah. Altså hver gang og med det samme :)

Samtidig syntes jeg det kunne være sjovt at høre hvor mange forskellige måder der er at lære hesten det.. Vi er jo en del forskellige "ridetyper" herinde..

Så hvordan ville du gribe projektet an?
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

Stop ved "Woah"

Post by Tigerbaby »

Først ville jeg lære den at stoppe ved et træk i tøjlen/rebet. Når den kunne det ville jeg knytte "woah" på, således at de to kommandoer kom samtidig. Derefter ville jeg langsomt mindske det fysiske pres, indtil det til sidst ikke længere var der, og hesten blot stopper for ordet...
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Stop ved "Woah"

Post by 99E »

Jeg ville gøre NÆSTEN det samme - men kun næsten.
Jeg ville dele stop-signalet ind i mindst 4 dele:
1) Det letteste signal, som er dit slutmål = WHOAH!
2) Noget, der er lidt mere, fx sædehjælpen.
3) Noget, der er lidt mere fx ben-hjælpen (klemme med knæ eller vifte med tæerne eller hvad man nu bruger)
4) NOGET der VIRKER - for mig ville det være enten one rein stop (især hvis det var med bid) eller viften med rebet (hvis det var i grime og enten fra jorden eller fra ryggen). Det kan også være træk i begge tøjler, hvis det er DET, man har som stopsignal.

Så er det bare at klistre de tre sammen - det gør jeg/Parelli lige fra starten.
Dvs. du siger WHOAH og hvis/når han ikke stopper på det giver du trin to, så trin tre og til sidst trin 4.

Hvor lang tid skal du så give til hver "fase"? Jeg ville starte med 3 sekunder pr. fase indtil han begynder at have fat i konceptet - derefter ville jeg korte fase 2 og 3 ned - dvs. et LAAAAANGT whoaaaaahhhhhhhh..... (der varer 3-6 sekunder) Så sæde, ben og SÅ tøjlen (de sidste tre inden for 3-6 sekunder).
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Stop ved "Woah"

Post by annetteB »

jeg ville gøre som 99E.
Faktisk ville jeg gøre NØJAGTIG som 99E.
:askepot:

Først [b:b91a4b83ec]"be'om zøde-signalet"[/b:b91a4b83ec] så [b:b91a4b83ec]"jeg mener det altså-signalet"[/b:b91a4b83ec] og så tilslut, hvis hesten stadig ikke stopper [b:b91a4b83ec][glow=red:b91a4b83ec]"Så er det bare NU vi trækker bremsen, makker og det står IKKE til diskussion-signalet"[/glow:b91a4b83ec][/b:b91a4b83ec]

- meget snart vil Smarte Hest have regnet ud, at når "be'om zøde-signalet" kommer, så er det en skidego ide at stoppe og få sin ros, for ellers kommer kommandoen bare igen og igen og den bliver ikke sjovere næste gang. (og jeg mener MEGET snart: det tager som regel ikke længere end tyve minutter eller så at lægge en ny kommando på harddisken.)

Nogle mennesker kalder den slags tretrinsraket for eskalering af signalet.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Stop ved "Woah"

Post by 99E »

Ja, og betingning, kalder de det. Det er lidt ligesom med Pavlov og hundene.

Og det allervigtigste:
Hvis du vil have WHAOH til at betyde STOP altid og hver gang - så skal du være 110% konsekvent. Hvis du siger whoah SKAL HESTEN STOPPE, hver eneste, eneste, eneste gang.
Det eneste gyldige alternativ til at stoppe - er at bakke.
(Det er - så vidt jeg ved - sådan man får et slidingstop... Man får hesten til at tænke "BAK!!!" mens den er i en rask galop...)
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Stop ved "Woah"

Post by annetteB »

[quote:dd4695cb22]Det er lidt ligesom med Pavlov og hundene.[/quote:dd4695cb22]

Nemlig. Min næste hund skal hedde Pavlov.
:skoer:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Stop ved "Woah"

Post by CXEC »

Hmm, jeg kan ikke huske hvad jeg gjorde, men når jeg siger STÅ til Gimpen så står hun stille.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Stop ved "Woah"

Post by annetteB »

[quote:76dff12cda]Hmm, jeg kan ikke huske hvad jeg gjorde, men når jeg siger STÅ til Gimpen så står hun stille. [/quote:76dff12cda]

Jamen det er jo et fantastisk råd!
:viben:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
aribeth

Stop ved "Woah"

Post by aribeth »

Det lyder meget fornuftigt det der er sagt indtil videre... jeg er faktisk allerede begyndt at øve det med Ruby... når hun er i grime så siger jeg woah hver gang hun skal stoppe... jeg håber det hænger lidt ved :linski:


Katrine
CJ

Stop ved "Woah"

Post by CJ »

jeg lærer dem det i grime og longe.

og når det så sidder fast kobler jeg det på når jeg går videre og begynder ridningen.

på samme måde som jeg bruge lyde i longen til tempo skift, dem tar jeg også med når jeg skal op i sadlen og arbejde videre med hesten.

det har virket for mig både på de heste der har skulle omskoles og på mine egne jeg har startet fra bunden.
Post Reply