Venstregalop

User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Venstregalop

Post by Ane »

Altså for hesten.

Jeg har en meget samarbejdsvillig hest, generelt vil den enormt gerne gøre som jeg ber den om og er lærevillig, men vi kan ikke springe an til venstre! Til højre er han ret god efterhånden :tommelop: men til venstre nixen, han springer an til højre uanset hvad jeg gør.

Jeg kan ride rundt på en forholdsvis lille volte til venstre, springe an og han springer an til højre

I longen springer han også an til højre på venstre volte 9 ud af 10 gange

Når vi løsspringer går han både venstre og højregalop, i naturen springer han an til venstre.

Derudover har jeg fundet ud af hvis jeg rider rundt i højregalop, drejer til venstre og beder ham om at changere så bytter han, og jeg kan ride i venstregalop.

Det undrer mig såre, og inden i råber: Kiropraktor - så vil jeg sige at jeg han er blevet tjekket for nylig. Sadlen har jeg også udelukket i og med at problemet også findes i longen. Ligeså er det med min opstilling (selv om den naturligvis kunne være bedre :ehj: )

Har i oplevet noget lignende?

Jeg vil også gerne have gode råd og erfaringer..

tak - Ane
Lone

Venstregalop

Post by Lone »

Ja, det har jeg oplevet.
Fejlen skal søges i ens egen brug af kroppen - man tror måske man har en god kropsfornemmelse - men elligevel kan der være nogle " blinde pletter"
Træn din egen krop - dit brug af hjælpen i den svage side.
Han er måske bedst i højre side, hvorfor du skal koncentrere dig om at styrke din brug af kroppen i venstre side.

De fleste unge heste har en "yndlingsside" - som vi mennesker - det skal trænes væk, som vi også kan.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Venstregalop

Post by Lone Beck »

Det lyder sgu sært - især fordi han også gør det i longen, men ikke når han er løs.

Har du prøvet at ligeudrette ham - eller måske endda stille ham lidt UDad volten i anspringet?
Det kunne måske give ham lidt mere balance? Han er jo ikke så gammel...

Men når han gerne vil skifte til venstre... :ehh:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Venstregalop

Post by Ane »

Det tror jeg du har fuldstændig ret i (jeg begyndte til yoga af selv samme årsag).. men jeg er venstrehåndet/fodet - det giver sig dog til dels udtryk i at min støtte på udvendige hånd(højre) på venstre volte ikke er så stabil som jeg kunne ønske mig..

min træner mente det dels var en vane hos krikken (hvis jeg læser rigtigt så er du inde på lidt af det samme)

men problemet eksisterer jo også i longen :ehh:

jeg tænker virkelig meget over det..

tak for input.
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Venstregalop

Post by stratego »

Jeg har også en unghest og hun gør nøjagtig det samme. Hun er nu ved at fatte hvad jeg beder hende og snyder lidt ved at galopere til venstre før jeg gør det til højre.

Hesten må på ingen måde ligge på højre tøjle i anspringet og det bedste du næsten kan gøre er at lære hesten anspring for lang tøjle på schekelhjælpen.
Her er det vigtigt du får trykket mest med indv. schenkel, da hesten vil træde kortere på den stive side som på den bløde side.

Går hesten lige meget til til biddet på begge tøjler vil den springe lige for tryk, men har du bare en lille smule ubalance så vil den vælge det den kan finde ud af. Så få hetsen komplet ind under hjælperne og med god koncentration, så vil ansprignen også lykkedes.

Med tiden vil ehsten også vælge korrekt anspring på fold og i longe, men ikke før den er ligeudrettet.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Venstregalop

Post by Ane »

@Lone Beck: Jeg havde ikke set dit indlæg da jeg postede.. : han springer også an til højre når han er ligeudrettet, men jeg tror alligevel du har ret, netop fordi problemet også ses i longen. Der er et eller andet med bøjningen som i hvert fald ikke er befordrende for galopanspringet..

@Stratego: uhh - jeg har kæmpet og kæmpet med IKKE at give efter på tøjlen i det jeg sætter i galop (gammel ponyvane -> spark til den og giv efter - så løber den). Min underviser siger: altid udvendig tøjle og indvendige ben -> og hesten skal også have støtte på udvendig tøjle i galopanspringet (som på alle andre tidspunkter) - så den metode tror jeg jeg vil lade uprøvet ind til videre ;-)

Derudover springer jeg an for sædeben, ikke ben. Det er :tommelop: :tommelop: når man (og hesten) har lært det.. men det ændrer jo sådan set heller ikke på det principielle i det du skriver - og når jeg springer an for sædeben er det jo netop KUN en hjælp der gives på indvendige side.

Hans ligeudretning og ' håndethed' er en del af problemet er jeg sikker på.. han er langt mere smidig til venstre, generelt. Og så er det rigtig dejligt at høre jeg ikke er den eneste med det problem.

tak!

Ane
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Venstregalop

Post by stratego »

Hej Ane

Har lige skrevet en hel roman på HN som svar på et indlæg om nogenlunde samme problematik.

Måske du kan hente noget brugeligt der:
[url=http://www.heste-nettet.dk/forum/3/276857/276857/]tråd[/url]

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Venstregalop

Post by CXEC »

Hmm, Xenia har det lige modsat. For hende er det højre galop der falder svært. Hun KAN godt, men falder tilbage i krydsgalop? Venstre er IKKE noget problem og har aldrig været det.

Måske fordi jeg ikke har modtaget særlig megen undervisning? Måske fordi jeg ikke har mulighed for at styrke hende ved at galopere lige ud i længere tid? Banen er desværre ret lille og ingen skov i umiddelbarnærhed :-( :brok:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Venstregalop

Post by Ane »

Jeg tror jeg har løst problemet - eller susan har :respekt:

Jeg havde en snak med hende om det. Hun sagde at jeg, skulle tage den ene situation hvor jeg fik en venstregalop og belønne den på en overdreven måde. Jeg kunne nemlig tidligere kun få en venstre galop hvis jeg lavede en ret skarp drejning til venstre - så fik jeg et changement. I lang tid derefter stoppede jeg ganske simpelt med at ride når jeg fik et changement til venstre, løsnede gjorden, stak Rivaldo en masse godbidder og skridtede ham af for hånd.

I starten gjorde jeg ingenting ud over at dreje mod venstre. For ikke at forstyrre rivaldo. Senere da han fattede at et changement medførte 'fri' - koblede jeg et helt almindeligt signal med benene på og samtidig blev min drejning mindre skarp. Changementerne sad efterhånden supergodt fast.

Samtidig arbejdede jeg i longen med at belønne venstregalop. Jeg stak ham godbidder når han changerede og gik venstregalop på venstre volte. Efterhånden fik jeg også engang imellem et rigtigt galopanspring.

Da changementerne virkede skærpede jeg kravene. Først i longen. Nu fik han kun godbid når han sprang an korrekt til venstre. Changementer fik ros, men ingen godbidder.

Da det sad nogenlunde i longen prøvede jeg at træne det fra ryggen. Springer han forkert an så forsvinder presset ikke. Jeg holder benene 'på' indtil han i så fald changerer, så får han ros, og jeg prøver igen. Et korrekt galopanspring til venstre belønnes med 'fri'/godbidder - og det virker sku..

I går i første hug! :jeanie: - vi har simpelthen fået løst vores kommunikationsproblem. Det har godt nok taget lang tid, men jeg har undgået at stresse hesten. Det er ret fedt.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
Susmh
Posts: 487
Joined: Mon 20. Feb 2006 12:32

Venstregalop

Post by Susmh »

Tillykke med at have løst problemet.
Jeg har haft helt samme problem med 2 forskellige heste og har aldrig fået problemet løst helt.
Det er rart at høre en fornuftig løsning på problemet.
Susanne

Always look at the bright side of life.
Post Reply