Longering

Post Reply
Sikkie
Posts: 9
Joined: Sat 23. Jun 2007 20:39

Longering

Post by Sikkie »

Hej.
Jeg håber virkelig, at der er en, der kan hjælpe mig, for jeg er på bar bund angående dette :(

Jeg har lige fået halvpart på en Traver på 8 år, som vi er ved at tilride fra bunden. Altså med longering og sådan. Men hun forstår ikke det med at blive longeret. Hver gang vi prøver, går hun et par skridt frem og så stopper hun op. Hvis jeg har pisk med flipper hun helt ud. Hun vil bare hele tiden ind til mig på midten, men jeg vil jo have hende til at gå rundt i en cirkel omkring mig, men det forstår hun ikke....

Hvad skal jeg gøre????

Mvh. Sarah
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Longering

Post by KatieKat »

Aner det ikke, men jeg kan nu godt forstå din hest. Det må være ustyrligt kedeligt bare at spæne rundt i cirkler.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Longering

Post by annetteB »

Inden man longerer skal man efter min mening overveje hvad MÅLET med longeringen egentlig er.

Der er ikke megen træningsmæssig gevinst i blot at lære hesten at rende i pæne cirkler omkring longeholderen - tværtimod.

Epona tv har en glimrende lille sekvens angående longering, hvor der tillige er en glimrende pointe med longeringen. Det koster 60 kroner for en måneds abonnement mener jeg det er.
:askepot:

Mit bedste råd angående longering (udover at overveje formålet med seancen - måske er det fuldstændig unødvendigt at longere, for at opnå dét du gerne vil? Mine hjemmetilredne heste er alle som en blevet tilredet uden nogensinde at have set en longe) er at alliere dig med en hjælper: hesten har brug for støtte til at forstå HVAD det reelt er der ønskes af den når du longerer - og dét kan hjælperen give ved at gå med hesten rundt på volten mens du står i midten.

(bagefter, når hesten HAR lært at det eneste der forlanges er, at den går pænt rundt om dig så langt longen rækker, kan du bruge hjælpere til at lære hesten at strække sig fremad og nedad mens den går i longen...det kræver som regel en halv times tid, hvor hjælperen render rundt krumbøjet som en papirklips og tilbyder hesten guffere i knæhøjde. :hhansen:)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Sikkie
Posts: 9
Joined: Sat 23. Jun 2007 20:39

Longering

Post by Sikkie »

Tusind tak for jeres svar alle sammen... Jeg vil prøve at få en med ud og hjælpe, men jeg vil til gengæld sige, at formålet med longeringen er, at hun skal få opbygget nogle muskler uden at blive reddet, og det kan lade sig gøre.

Tusind tak igen :)
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

Longering

Post by Tigerbaby »

Jeg har lært 2-3 heste at blive longeret, men har vist aldrig brugt en hjælper.

Jeg kan godt lige prøve at beskrive hvordan det er gået for sig.

For det første står jeg ikke nede ved bagparten, jeg står så det passer med at jeg er placeret ud fra hestens skulder. Den højre arm skifter position imellem skulder og bagpart, alt efter om jeg ønsker at drive hesten ud ad, eller fremad.

Først så lærer jeg hesten at gå ud på volten. Dvs at jeg har longe i venstre hånd, og så peger jeg ud ad med den hånd. Med højre hånd, driver jeg mod skulderen, oftest med en pisk, eller med enden af longetorvet. Når den så har lært hvad denne komando betyder, og den går udad, på den rigtige måde, vil jeg, imens den er i den bevægelse udad, drive mod bagparten således at den bevæger sig fremad.

Når den kan gå nogle volter i skridt på begge sider, kan den lære trav og galop.

Før hesten skal i longe, synes jeg det er vigtigt at lære den nogle af de kommandoer man bruger derude. Feks gå frem, stop, ryk til siden, bakke.

Iøvrigt mener jeg, ligesom june, at man bør gå i en aktiv cirkel med hesten rundt.

Iøvrigt synes jeg ikke at longen er ideel til konditionstræning, men rigtig god til lydighedstræning, så hvis den mangler muskler, skulle i måske gå nogle ture med den.
aribeth

Longering

Post by aribeth »

Sådan som Tigerbaby skriver det, er en rigtig god måde at gøre det på... ofte hjælper det også at have longen kortet noget ind til at starte på og så bare i skridt...

Longearbejde er godt hvis amn kan finde ud af at longere rigtigt...desuden er det alletiders til at lære hesten komandoer som skridt trav og galop og stå og sådan noget... er man ikke sikker på at man er rigtig god til det der med at longere, så kan man stadig bruge det... netop til lydighedstræning, til arbejde med hesten...

Om det er kedeligt for hesten eller ej?!? Der er sikkert meget forskelligt heste synes er kedeligt... hvorfor longearbejde lige skal være en af tingene ved jeg ikke... når jeg longerer (for det gør ejg faktisk engang imellem, selvom jeg har en roundpen) så foregår det helst i en stille jog på en mindre volte hvor jeg helst vil have hesten til at rulle peanuts med mulen. Og så øver vi stop og vendinger i lang line og kommandoer på ord... Basse kan rigtig godt lide at blive longeret... han strækker halsen ned og løfter ryggen og pruster... Eller jeg ved sgu ikke om han kan lide det.. men jeg kan lide at se det han gør i longen ... og det er også det vigtigste for mig...


Katrine
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Longering

Post by udlandet »

Jeg sidder her helt fortvivlet, se lige beskrivelsen af emnet : Min halvpart forstår ikke at blive longeret. Jeg forstår ikke at man vil lade sin halvpart löbe rundt i en ring ligesom en hest. Halvparter er en mangelvare. Man skal ikke udsätte dem for longering ! Er det börn kan kan deres foräldre, med god grund blive ret så mopsede. Altså longer IKKE din halvpart, du risikerer at du pludselig står der alene. Måske får du aldrig mere en halvpart igen, chancen for at halvparten fortäller det til andre er jo stor, tänk dig om FÖR du longerer din halvpart :fy:
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Longering

Post by Stimata Doamna »

Det har du helt ret i :viben: :viben:
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Longering

Post by CXEC »

Nej, jeg vil helelr ikke mene at man skal longere sin halvpart, men hesten kan med fordel lære at blive longeret. Dagmar Schmidt har skrevet en god bog om longering! Lån den på biblio eller køb den.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Post Reply