Manual til racehest?

V

No way, Jos
1
17%
Enkelte fnug m
1
17%
n
4
67%
 
Total votes: 6

Lone

Manual til racehest?

Post by Lone »

Hvis jeg nu skal have denne hoppe med den nydelige pedigree - hvad er det så jeg skal?
Jeg har jo aldrig gidet at sætte mig ind i al det man skal vide - men nu vil jeg vide det!

Altså:
Føllet er født - og hvornår blir det brændemærket og hvad skal der til?
Hvilke kriterier skal opfyldes?
Og er den så reg. eller hvad er den?
Så blir den en ung hest og skal rides og måske selv avle.
Får den bare registrede føl - og hvad er forskellen på at være registreret og være kåret? Hvad skal der til? Og hvornår og hvordan sker det?
HVordan blir den optaget i stambogen - kort sagt: hvordan hænger det hele sammen - Så:

[b:f81beeceb0]Køreplan søges for en ung hoppe, der gerne måske skal avle et par kvalitetsføl selv.....[/b:f81beeceb0]
Og hvor kommer anmærkninger på fx røntgen ind - skal disse forevises ved - hvad?
Kan man bare bruge avlers billeder?

Og, jo, så har jeg forstået at en hest kan optages i en racestambog ( tx trakhener) men KÅRES i DV - eller hvad? Optages de pr. automatik efter stamtavle?
Kåres de ved prøver og test ( egnethedstest, materialprøve osv?).
og så er der det med fuldblodene, nu vi er ved det.
Vores fuldblod er registeret/kåret som DV forædler - hvordan hænger det nu sammen?
Er den så optaget i den ædle hesteavl.. - men kåret i DV?


Jeg ved at alle forventes at vide slige ting - men jeg indrømmer gerne, at det gør jeg ikke.
Ikke ordentligt.
Kun nok til at jeg kan lade somom :mrgreen: , men det blir jeg jo ikke klogere af.


(ja, Lone den Edderkloge - så snakker jeg avl alligevel! For I andre - det har jeg hårdnakket benægtet at jeg ville...)
Tak så meget.
User avatar
jytteh
Posts: 328
Joined: Fri 18. Nov 2005 08:07

Post by jytteh »

Altså:
Føllet er født - og hvornår blir det brændemærket og hvad skal der til?
:shock: :shock: Føllet bliver brændemærket enten på en Aut. brændemærkeroplads, kan være ved følskuer eller hoppekåringer.
Når Føllet er født skal der sendes en følanmeldelse til LR som så laver en registrering af føllet, når den så blvier mærket bliver den samtidig besigtiget til den pas/stamtavle som bliver tilsendt efter mærkning fra LR

Hvilke kriterier skal opfyldes?
Og er den så reg. eller hvad er den?
Så blir den en ung hest og skal rides og måske selv avle.
Får den bare registrede føl - og hvad er forskellen på at være registreret og være kåret? Hvad skal der til? Og hvornår og hvordan sker det?
HVordan blir den optaget i stambogen - kort sagt: hvordan hænger det hele sammen - Så:

:shock: :shock: Den får ikke "bare reg. føl, du skal bruge en kåret hingst som indberettet bedækningen så får du en kvittering og med denne er der igen en følanmeldelse som skal sendes ind.

Forskellen på at være registreret og kåret er at en kåret hest har fået en vurdering af avlsegnetheden = kåringen, alle kan jo blive registreret, men ikke alle kan kåres. kåringen bestemmer hvilken stambog hoppe placeres i. :D :D :D

giver det lidt mening ??
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

[quote:87591d3c49](ja, Lone den Edderkloge - så snakker jeg avl alligevel! For I andre - det har jeg hårdnakket benægtet at jeg ville...) [/quote:87591d3c49]


Hvorfor er jeg ikke det mindste overrasket... :roll:

Jeg kan supplere Jytte lidt:

Hvis du ikke gider deltage i skuer og deslige, kan du få føllet brændemærket hjemme. Det er lidt dyrere...

Hvis du benytter en hingst fra samme avlsforbund som hoppen - her DV - bliver føllet DV-brændemærket og får rødt hestepas. Hvis du vælger en hingst fra et andet avlsforbund, bliver føllet LU-registreret (med mindre du laver farveavl og har held med det). Bruger du en ukåret hingst, bliver føllet ikke registreret.

Røntgen bruges ikke i forbindelse med kåring af hopper (mig bekendt), så anmærkninger på røntgen kommer almindeligvis i forbindelse med handel. Hvis du mener røntgenbilleder på "din" hoppe, kan avlers billeder vel godt bruges til handelsundersøgelsen, hvis de er af nyere dato, men det ved jeg ikke meget om...

Hoppekåring omfatter eksteriør- og gangartsbedømmelse, men du kan også få hoppen kåret med et R foran (RDS/RDH). R= ridelighed. Så testes hestens ridemæssige egenskaber.

Pina er vel simpelt hen kåret i DV - som forædlerhoppe fordi hun er XX. Masser af specialracer kåres i DV: XX, trakehner, hannoveraner...
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Åh, forresten: Hvis Artig er ren trakehner, kan hun vel både kåres i TAF og i DV.

Jeg tror dog ikke kåringen i det ene avlsforbund, følger med over i det andet (= hvis du få hende TAF-kåret og bruger en DV-hingst, tror jeg føllet bliver LU).

Men her er jeg altså ude på virkeligt dybt vand... :mrgreen:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Post by Lone »

Og en hoppe kan kåres i en hvilken som helst alder, ikke?

Ikke for at være på tværs, men kunne I ikke være søde at skrive hvad forkortelserne betyder - vi er jo ikke alle lige kloge :mrgreen: .

KUNNE man forestille sig, at en hoppe var TAF, men blev kasseret i DV - eller er det mere den anden vej det kunne gå?

Hvad er en "ren" - i hvor mange led?
Er det individuelt i de enkelte racer?

Og hvordan " ren" når man uden videre kan tilsætte fuldblod?
Fuldblod kan kåres i alle stambøger, eller hvad?
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Nu bliver du altså en tand for avanceret =;

Ridehesteavlsforbundene bruger fuldblod xx til forædling, og jeg mener bestemt, at heste betegnes som rene, selv om de indeholder store andele fuldblod.

Eller måske gør de ikke. En renstammet oldenborger må vist ikke indeholde fuldblod... :roll:

Men en racehoppe kan kåres uanset alderen. Snakker vi den Artige, skal du formodentlig kåre hende til sommer (eller måske bare næste sommer) af hensyn til føllet (der bliver LU, hvis moren ikke er kåret).

LU= Landsudvalget for Heste
TAF=Trakehneravlsforbundet
XX = Engelsk Fuldblod
DV= Dansk Varmblod
OLH= Oldenborg...
OSV= Og så videre :P

Jeg tror bestemt ikke en fuldblodshoppe kan kåres hos nordbaggerne eller haflingerne :mrgreen: - kun (nogle af) ridehesteracerne. Ikke hos frederiksborgerne.

[quote:a88cfd305a]KUNNE man forestille sig, at en hoppe var TAF, men blev kasseret i DV - eller er det mere den anden vej det kunne gå? [/quote:a88cfd305a]

Det kan godt hænde, men det første er nok mest sandsynligt.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

Lone den artige: [quote:92a1af53cb]Hvad er en "ren" - i hvor mange led?[/quote:92a1af53cb]

En ren er et klovdyr med gevir. Bruges som trækdyr i Lapland, og smager fortrinligt. Ved ikke hvor mange led der er i sådan en :mrgreen:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Lone

Post by Lone »

Ha, ha - du er jo morsom Helle!

Ville man ikke mere mene, at DV ville godkende noget til kåring, som avlsforbundene ikke ville?
Eller er det kanske mine fordomme der taler hér?!
Jeg er vist at den formening at DV ligeså godt kunne stå for Dansk Værdiløshed - men det er jo nok lidt groft.....
Men jeg opfatter raceforbundene som mere seriøse og avlende efter klarere mål og kvalitet - men det er nok fordi jeg er naiv?

HVIS den skal være Artig skal hun vel forsøges kåret til næste sommer - det kan jeg da slet ikke overskue i år - man skal vel alt muligt...
(hvad skal man?)
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Mon ikke Firfod kan tage hende med til kåring for dig? De har sikkert andre, der skal afsted.

Hvis Artig ikke er kåret, når føllet skal brændemærkes, får det LU-brand og det kan jeg ikke tro at Firfod er interesseret i.

Omkring forskellene i kåring hos DV og TAF, ved jeg ikke andet end hvad jeg har læst på HN, og i de eksempler har DV kåret ringere end TAF.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Post by Lone »

jamen, det er jo lige det jeg siegr - hvis jeg forstår dig ret? Om DV og TAF - DV kårer ringere!

Nå, jamen det kan da godt være - er det et problem med kun LU papirer - har ikke de allerfleste det?
Post Reply