Erfaring med operation for spat...

User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

Erfaring med operation for spat...

Post by Buusser »

Ja, jeg og min smukke hoppe står i den trælse situation at hun har fået konstateret spat i højre bagben. Jeg skal nu beslutte om der skal opereres eller om hun skal aflives...

Dyrlægen siger hun har 60% chance for at en operation er succesfuld. Det er ikke imponerende, jeg kunne godt tænke mig den var min. på 80%.

Kan nogen herinde svare mig på følgende:

Har I nogen erfaringer med det?

Kræver operation fuldstændig boksro? Hvor længe? Eller må de komme på fold rimeligt hurtigt? Hun er meget fuldblod og ville gå bananas efter et par dage....

Hvad koster sådan en operation typisk?

Bliver de meget ømme efter operation?

Jeg overvejer at bruge hende som hygge- og turhest til mig selv efter operation, hvis altså den forløber godt.

Arh, jeg er i tvivl, det eneste jeg ved, er at hun ikke bliver en markedshest...så hellere aflivning.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Erfaring med operation for spat...

Post by HHansen »

Velkommen til :askepot:

Jeg har desværre ingen erfaring med operation, kan godt forstå du overvejer det, men synes da også det er ringe odds dyrlægen giver..

Har dyrlægen sagt noget om hvad der sker hvis hun IKKE bliver helbredt af operationen, bliver hun så værre af det?

Følger interesseret med i tråden og håber nogle Strigler har et godt bud.... Det er nemlig en af de smukkeste heste i landet der er tale om

:elsk:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Erfaring med operation for spat...

Post by annetteB »

Jeg var ikke engang klar over man KUNNE operere for spat??
Jeg troede at en hest fik spat og det var ærgerligt og når spatten så var vokset sammen var det knap så ærgerligt - og i de tilfælde hvor spatten aldrig voksede sammen så var det endnu mere ærgerligt.

Hvad gør man i sådan en operation?
(og kan du ikke bruge hende som hygge/tur hest UDEN den operation? Mine ungers første pony havde spat i alle de elleve år vi havde hende - men hendes halte dage i samme årrække kunne tælles på en eneste hånd?)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Erfaring med operation for spat...

Post by Godzilla »

Jeg ville få en second opinion inden beslutning.

Prøv evt. at kontakte Jarløv hos Hørsholm Hestepraksis. Han er berømt for sin viden om hesteben.

Baby har spat i begge bagbens midterste glideled, som begge stort set er vokset sammen. Hun kan være lidt stivbenet om morgenen når hun har stået inde om natten, ellers kan hun bruges som ridehest. Måske ikke lige som konkurrancehest men ellers har hun godt af at blive rørt.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

Erfaring med operation for spat...

Post by Buusser »

Tusind tak for de pæne ord Hansen :elsk: Ja, hun er smuk og sød. Jeg glæder mig til snart at se nogle billeder herinde af Sara til hest, det var bare for synd at det ikke gik godt, de var et perfekt match.

Det jeg ved om operation er, at man gør glideleddet stift, hvilket betyder at det ikke fungerer støddæmpende mere. Hvis haltheden ophører dvs. at hesten er smertefri så er operationen vellykket. Men er der stadig halthed så medfører det ofte andre ubehagelige symptomer for hesten f.eks. ømhed i lænd og forkert belastning af de andre raske ben. Man må heller ikke avle på en hest med spat fordi det delvist er arveligt, men det er heller ikke aktuelt her.

Min hoppe er ikke en koldblods-type, skal hun rides så kræver hun at blive brugt ellers bliver hun utålmodig og utilfreds, men det kunne reguleres en del via foderet vil jeg tro. En del af energien kommer jo fra den smule havre hun også får, den kan jo fjernes helt.

Hvis man vælger at lade hesten stå og satser på at det gror sammen selv, så kan man risikere at det blusser op igen, den risiko har man ikke ved operation så vidt jeg ved. Man bremser heller ikke tilstanden, men der kan komme knogle/ledforandringer som forværrer tilstanden over tid. Men man kan også være heldig at det går over når leddet af sig selv er blevet stift og at det så ikke forandrer sig efterfølgende.

Lige nu vurderer min dyrlæge i samråd med min forsikring hvorvidt en operation er en god idé. Det afhænger af hvor store forandringer man har fundet .

Jeg har det mærkeligt med, at have redet rundt på en hest, der faktisk var mere syg end jeg vidste, ja man kan hurtigt blive klogere.. i det mindste har hun været glad selvom hun må have haft ondt. Pivet kan man ikke kalde hende. Boksro bekymrer mig en del, jeg skal have skrevet ALLE spørgsmål ned og så få spurgt ind til det hele.

Ork, jeg har googlet om emnet, tror da snart jeg er dyrlæge :traet: :traet:
Og jeg fandt et udklip fra Falk-Rønne, hvor han svarer en anden bruger, at man stort set ikke bruger operation lige for tiden fordi resultaterne er for ringe. Jeg vil gerne skåne hende for et formålsløst indgreb med alt hvad det indebærer.

Damn - jeg er i tvivl... suk.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Erfaring med operation for spat...

Post by annetteB »

jeg ville altså ikke operere, hvis det var min hest.
:tommelned:

Jeg ved godt at man kan skrive mange og lange bøger om ting jeg ikke kender til (og mange mennesker skriver faktisk nogle af de der bøger, dog ikke af den årsag, tror jeg :hhansen:) men jeg har altså ALDRIG hørt om, at en sammenvokset spat kan "røre på sig" igen efter endt sammenvoksning??

Hvordan skulle dét være muligt?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

Erfaring med operation for spat...

Post by Buusser »

Ja Atengstedt du har ret, det er faktisk til at blive idiot af al den information.

Følgende har jeg sakset fra netdyredoktor og det kan godt være at jeg har misforstået noget eller formuleret mig forkert før og spørgsmålet er: " hvad er hård belastning, en vild tur over folden eller at blive sprunget?"

Spat er en betegnelse, der dækker over kroniske forandringer i hasens glideled med knoglenydannelser og ødelæggelse af ledbrusken. Det er en lidelse, som kan være smertefuld for hesten i den aktive fase. Senere kan der foregå en sammenvoksning af ledfladerne, hvorved smerten aftager. Hård belastning vil dog kunne medføre, at der opstår ny aktivitet i leddet med smerte tilfølge.

Nej, jeg er også noget lunken ved tanken om hvad hun så skal igennem og mine tanker er selvfølgelig farvede af, at der er følelser i klemme for hun er en sød og dejlig hest og jeg kommer til at savne hende. Men dyr skal ikke menneskeliggøres, de er ikke bevidste om liv og død som os, og havde jeg solgt hende havde jeg undværet hende alligevel og hun havde haft det godt, og alt det ved hun ikke noget om fordi hun er et dyr....

Falk Rønne (og han er vist en dygtig fætter) skriver sådan:- operationerne tager sigte på at fremme denne sammenvoksning, men i mine øjne virker de ikke særlig godt. Der laves ikke ret mange af dem i Danmark for tiden. Kilesko og evt. injektioner direkte i de angrebne glideled kan også forsøges, men udsigterne for, at hesten kan bruges som før, afhænger som nævnt af lokalisationen og graden af forandringer.

Tankerne kværner en del i hovedet lige for tiden må jeg indrømme...
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Erfaring med operation for spat...

Post by annetteB »

[quote:09a40916ab]Tankerne kværner en del i hovedet lige for tiden må jeg indrømme...[/quote:09a40916ab]

Det kan jeg søreme godt forstå.
Var hun min tror jeg jeg ville bruge de penge som operationene koster til at give hende kilesko på....og så indtil vinter.
Et halvt år med Doktor Grøn kurerer jo meget elendighed.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Erfaring med operation for spat...

Post by HHansen »

[quote:26f23c4675="atengstedt"]Var hun min tror jeg jeg ville bruge de penge som operationene koster til at give hende kilesko på....og så indtil vinter.
Et halvt år med Doktor Grøn kurerer jo meget elendighed.[/quote:26f23c4675]

Dét ville nok også være mit valg. Og så ville jeg fylde hende med glucosamin, som ihvertfald ikke gør leddene værre. Om det hjælper - det ved man jo ikke.
Og gror det sammen så hun kan bruges som hyggehest, så er det jo bare dejligt. :elsk:

Min gamle springhest fik ved en handelsundersøgelse da den var 11 år konstateret spat i begge bagben - og slidgigt i forbenene.. Den havde så aldrig haltet af det... så den blev solgt for slagteprisen, men gik de næste 7 år uden problemer LA dressur og LC-LB spring.. Det var astma da den var 18 der fik den på pension...

Men problemet med spatten er selvfølgelig at man ikke kan forudsige hvordan det går.. :ked:
Blev hun røntgenfotograferet i begge bagben?
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

Erfaring med operation for spat...

Post by Buusser »

Jep Helle
Hele hesten blev fotograferet, både ryg og forben, der skulle ingen overraskelser være. Derfor vil jeg tale med dyrlægen om hun har fundet andet på de billeder jeg bør forholde mig til (hun havde nok sagt det hvis det var tilfældet). Det kunne være slidgigt m.m. Vi har jo kun talt spat og faktisk kun meget overfladisk fordi jeg var noget overrasket og derfor ikke fik stillet alle relevante spørgsmål. Jeg spørger også dyrlægen om glucosamin i den her forbindelse.

Atengstedt: Jeg er nok tilbøjelig til at give dig ret i, at det er et bedre alternativ med bedre udsigter. Det vil jeg også spørge om..
Post Reply