Lus!!!!!

User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Lus!!!!!

Post by Lone Beck »

Jeg tror mine heste har fået lus :-( :-( :-(

De kløede sig helt vildt i morges, da jeg tog dem ind for at fodre og lege lidt med de to røde. Og i manen på Morgana - lige bag ørerne var der fyld med små, hvide prikker. Manhårene kunne jeg hive af i totter :ehj:

Det må da være lus eller... ?

Jeg har (heller) aldrig haft en hest med lus før...

Skal jeg ringe efter dyrlægen (der i forvejen er bestilt til kastration af ponyhingsten, men åbenbart har travlt med andre opgaver)? Eller skal jeg bare have fat i et lusemiddel? Og i så fald, hvor køber man den slags?

Satans :ond:

Hvis det her indbefatter VASK, bliver jeg slået ihjel - af Fie ELLER Maggie ELLLER måske Morgana :doed:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Lus!!!!!

Post by 99E »

2 muligheder:
Frontline eller Advantage til hunde. En pakke af de største, dryppes i manen på hesten (JA, alle pipetterne).
Lusene dør inden 24 timer.

Absorbine Ultrashield. Sprayes på hesten. Lusene dør ved kontakt og/eller inden for de første 24 timer.

HVIS du har hopper i fol: Tjek med dyrlægen.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Lus!!!!!

Post by Lone Beck »

[quote:798c815bcd]HVIS du har hopper i fol: Tjek med dyrlægen.[/quote:798c815bcd]

Det har jeg - og hun kan fole når som helst eftersom hun har termin i næste uge :ked:

Jeg må hellere ringe til dyrlægen.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Lus!!!!!

Post by 99E »

Ja, jeg er simpelthen ikke sikker på om hverken Frontline eller Ultrashield er "føl-og-amme-sikre".
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Lus!!!!!

Post by Lone Beck »

Jeg har lige snakket med dyrlægens sekretær, og han tager noget med, der lød som cebasil eller noget i den retning. Det er noget jeg skal vaske dem med... :ehj:

Sekretæren mente ikke at det betød noget for min højdrægtige hoppe, men det kan dyrlægen rimeligvis informere nærmere om.

Nu håber jeg bare, han snart indfinder sig, så jeg kan erklære krig mod de små, hvide sataner :vader:

Hvis jeg nu ikke kan finde lus på de andre heste, ville det så være smart at skille dem ad? Eller kan jeg ligeså godt gå ud fra at de alle fire ER smittet?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Lus!!!!!

Post by 99E »

Pieton har haft lus flere gange - uden Sorcha har haft det.
Og de går i løsdrift sammen...

Dengang han havde lus da vi stod på ridecenter - smittede han hverken Sorcha (som han delte sadelunderlag med) eller foldkammeraterne.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Lus!!!!!

Post by Lone Beck »

Okay, så man behandler kun de smittede?

Nu går jeg ud og ser, hvad jeg kan finde på de andre. Jeg synes sgu de kløede sig lige meget alle sammen :ehj:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lisbeth Sejberg

Lus!!!!!

Post by Lisbeth Sejberg »

Jeg kan huske en tråd fra et andet forum http://www.heste-nettet.dk/forum/5/414495/414495/ , der lyder det som om Sebacil er blevet forbudt at bruge til heste :ehh:

Jeg har fået det udleveret en gang til hunden, da hun havde skab og collieracer vil dyrlægen ikke give en indsprøjtning mod skab.
Mvh. Lisbeth
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Lus!!!!!

Post by Lone Beck »

Tak for linket, Lisbeth. Det lyder jo mystisk med det Sebacil, men det må dyrlægen forklare. Mine heste er IKKE chippede. Men det kan de selvfølgelig blive...

Jeg har fundet lus på Fie og Maggie også... :ehj:

Det lyder til at blive en dyr fornøjelse :(
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Lus!!!!!

Post by HeidiO »

Tillykke med familieforøgelsen :ehj: Det er da godt nok ikke lige den slags familieforøgelse der står højest på ønskelisten :traet:

Vores dyrlæge har sagt god for Flusa til hest (men jeg ved ikke med den drægtige)
På produktbladet står der at det virker mod lus på kvæg, mon så ikke også at det kan virke på lus hos hest?
Heidi
Post Reply