HJÆÆÆÆLP

Post Reply
perle22
Posts: 1
Joined: Sat 8. Mar 2008 17:56

HJÆÆÆÆLP

Post by perle22 »

Hvor gammel må en pony max være for at trække føl på?? Jeg overvejer at købe en pony hoppe på 8 år, så vidt jeg ved (skal lige have undersøgt det med sikkerhed) har hun ikke haft føl, og det er heller ikke noget der er aktuelt lige nu, men med tiden ville det være rart med muligheden. Men jeg kan ikke rigtig finde ud af hvornår en hoppe er for gammel til første gangs føl???



Håber der er nogen der kan hjælpe mig.



Mvh Malene
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

HJÆÆÆÆLP

Post by annetteB »

Den tommelfingerregel jeg har hørt brugt er, at hopper over 12 år er afgjort for gamle til at blive førstegangsfødende. Hvad man bygger det argument på aner jeg imidlertid ikke - måske en af avlerne herinde ved dét?
:hva:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Glory
Posts: 1472
Joined: Sun 9. Jul 2006 11:36

HJÆÆÆÆLP

Post by Glory »

Jeg tror ikke, at man kan sætte alder på.

Det kommer vel mere an på, i hvilken stand hoppen er.

En 8-årig hoppe ville jeg ikke være nervøs for at ifole - såfremt selvfølgelig at hun ellers er normalt frisk og rask.

Min røde blev mor for første gang sidste år, og hun er 13 nu.

Pia
God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to hide the bodies of the people I had to kill because they annoyed me.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

HJÆÆÆÆLP

Post by Lone Beck »

Der er langt fra 8 år til problemer med ifoling/foling.

Den tommelfingerregel, jeg har hørt, er 15 år - men selvfølgelig med individuelle forskelle. Masser af hopper bliver mødre for første gang i 16-18-års-alderen.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

HJÆÆÆÆLP

Post by Stutteri Highmoor »

Der findes ingen regler.
Men en gammel hoppe som ikke har haft føl eller ikke har haft føl i flere år, anser man som potientielt svære at ifole. Så derfor !

hilsen Belinda
User avatar
Annibl
Posts: 242
Joined: Sun 2. Mar 2008 00:09

HJÆÆÆÆLP

Post by Annibl »

Kan man se på hoppen om det er sandsynligt at hun har folet tidligere? Tænker på om hun bliver mere "løs" bagtil?
Knus fra Anni
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

HJÆÆÆÆLP

Post by annetteB »

[quote:485005653e]Tænker på om hun bliver mere "løs" bagtil?[/quote:485005653e]

Ja, hvis ikke hun har været flink med sine knibeøvelser under og efter drægtigheden - så kan det sikkert ses.
:hhansen:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Annibl
Posts: 242
Joined: Sun 2. Mar 2008 00:09

HJÆÆÆÆLP

Post by Annibl »

[quote:44c63978fe="atengstedt"][quote:44c63978fe]Tænker på om hun bliver mere "løs" bagtil?[/quote:44c63978fe]

Ja, hvis ikke hun har været flink med sine knibeøvelser under og efter drægtigheden - så kan det sikkert ses.
:hhansen:[/quote:44c63978fe]

Må ha' talt alvor med hende så, det dur ikke at sløse på det område. For hun virker løs bagtil, uden at jeg sådan bogstaveligt har mærket efter, har bare kigget hende op i.... ehm.... måsen, der ikke ser særligt stram og veltrænet ud - og her taler vi slet ikke om at projicere noget som helst! :birgittekv:
Knus fra Anni
Post Reply