Let sæde aflaster hestens ryg

Post Reply
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Let sæde aflaster hestens ryg

Post by Ane »

Ja for det har jeg nemlig aldrig forstået. jeg vejer præcis det samme uanset om jeg står op i bøjlerne eller har slået min popo i sadlen :naese:

Ydermere rider jeg med bomsadel så bommen bør vel fordele min vægt ud over sadlens bæreflade?

Det eneste jeg KAN se sker ved at man står i let sæde er at man forrykker tyngdepunktet fremad. Både ved at man har vægten i stigbøjleophænget og ved at man typisk læner sig forover - og det ser jeg egentlig ikke som nogen fordel for min hest.

Jeg kan da heller ikke mærke forskel på min hest uanset hvad jeg vælger. Han blev tilredet med mig siddende og jeg sidder ned langt det meste af tiden. Når jeg vælger at rejse mig er det typisk fordi jeg ikke kan blive siddende så roligt som jeg ønsker.

Men nu til spørgsmålet!

Findes der nogen undersøgelser der beskriver at hestens rygsøjle arbejder anderledes når man rejser sig i bøjlerne?

Har nogen af jer nogensinde læst (et nogenlunde sandfærdigt sted - med underbyggede argumenter) om at det skulle gøre en forskel?

Det er jo virkelig en sejlivet 'sandhed' - jeg forstår det bare ikke :lol:

Egentlig ville jeg gerne have Julie Taylor til at lave et nørdeindslag mere på epona hvor Hilary Clayton sætter dutter og infrarøde stråler på en hest der traver så man kan SE på 3d optagelser af rygraden om det betyder en hujende fis.. - jeg må maile hende.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Let sæde aflaster hestens ryg

Post by Stimata Doamna »

Hm, det har jeg ikke nogen beviser for, men alt andet lige bumper man ikke så meget i sadlen, når man står i let sæde? Derfor ser du også typisk militaryryttere i let sæde - man slår nemlig ikke luften ud af hesten, når man ikke har (sporadisk) kontakt med sadel/hesteryg.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Let sæde aflaster hestens ryg

Post by 99E »

Jeg kan komme på to ting, der kan aflaste ryggen ved at stå i let sæde:
1) Man bumper ikke (så nemt) i sadlen.
2) Vægten ligger måske (!) mere på forparten (aka. forbenene) frem for ryggen - og derved aflastes ryggen ganske vist - men til gengæld belastes forbenene.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Let sæde aflaster hestens ryg

Post by Stutteri Highmoor »

Jeg tænker end imellem det samme som du der beskriver. Når jeg så spørger min underviser, så får jeg at vide, at let ridning er aflastende for ryggen, iforhold til nedsidning.
Al optræning af hesten skal foregå i letridning, da du ellers kommer til at sidde ryggen væk på hesten, altså at hesten smider ryggen.

Hvis hesten ikke er stærk nok i muskulaturen så bliver den ubehagelig at sidde på, derfor kommer rytteren til at ride under tempo for overhovedet at kunne sidde der og derved falder hesten på næsen. Så letridning er løsningen for, at kunne komme frem over jorden og få afskub og takt og bæring. Når hesten så er styrket vil du kunne sætte dig og fornemme at hesten nu tager dig med istedet for at slå dig ud af sadlen.

hilsen Belinda
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Let sæde aflaster hestens ryg

Post by 99E »

Jojo, det virker i hvert fald som om det er nemmere for hesten - en gang imellem.
Men hvad er det, rent "biomekanisk" der gør det - det er man velnødt til at vide for at forstå om det er godt/sundt?

For eksempel føles det lige nu lettere for mig bare at hinke rundt på venstre fod end rent faktisk at forsøge at gå på den højre - men det ER sundest hvis jeg bruger højre fod - selvom det gør ondt og er besværligt og gå rmeget langsommere end min super-hinkning.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Let sæde aflaster hestens ryg

Post by JulieT »

Hesten kan sagtens mærke rytterens sædeben gennem en sadel - også en sadel med bom. Man kan se sædebenene på målingerne fra et elektronisk, trykfølsomt sadelunderlag som to røde pletter, og når hesten kommer længere i uddannelsen bruger man jo netop det, at den kan mærke sædebenene gennem sadlen, til at forfine sine hjælpere i dressuren.

Når rytteren rejser sig i bøjlerne, fordeles vægten mere ligeligt på hestens ryg af bommen.

Der er også en bunke andre gode grunde til at bruge remontesædet til remonter. Både historisk/erfaringsmæssigt og videnskabeligt. Det skal vi nok komme ind på :D


Mvh

Julie
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Let sæde aflaster hestens ryg

Post by Ane »

Det vil jeg glæde mig til Julie :-)

-Excuses are the nails used to build a house of failure
Post Reply