bedøvelse eller træning?

Post Reply
User avatar
Pilevadgaard
Posts: 464
Joined: Sun 18. Nov 2007 22:14

bedøvelse eller træning?

Post by Pilevadgaard »

Bruger du eller har du brugt Plegicil??

Og hvis du bruger giver du så selv eller dyrlægen??

Jeg mener at nogle bruger Plegicil istedet for at arbejde med feks. sin hest!

Vi havde en gang en traver vallak, som ikke ville læsses... og "en meget meget klååg kvinde" som lige skulle lære os hvordan... tak skæbne siger jeg... Hesten var stadigt bedøvet til stævnet dagen efter!!

Aldrig mere her... og hvis det skulle blive nødvendigt (sygdom eller lign) så ville min dyrlæge give det!!

...Vi arbejder og træner meget med vores heste, og med en god indsats mener jeg at man kan nå meget langt!

Vores heste er trænet i at stå stille når de får seletøj / sadel på.. og når de sættes for vognen.. og når der er smed løfter de benet, og holder til smeden er færdig!

Nu har vi heldigvis vores egen trailer, og den har vi øvet meget med!... Så vores heste føler sig godt tilpas når de skal ind.. og når de bliver kørt.. og går stille og roligt ud ved ankomsten :elsk:
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

bedøvelse eller træning?

Post by 99E »

Der er kun 1 situation, som man KAN træne hesten til, men hvor jeg FORETRÆKKER bedøvelse som "ekstra sikkerhed":
Tandraspning.

Uanset at jeg sikkert sagtens kunne træne min hest til bare at synes det er helt OK og top nice at stå med en ekeltrisk slibemaskine inde i munden - så har jeg SET det udstyr en hestetandplejer bruger, og hvis hesten lige har fået en gang bedøvelse så er der altså mindre risiko for at den bliver forskrækket og får skåret munden i stykker.

Det er "bare for en sikkerheds skyld" - men indrømmet, det har den "bivirkning" at jeg ikke har "gidet" gøre min hest 100% ligeglad med elektriske maskiner i munden.

Men alt muligt andet - hovpleje, sårpleje, trailerlæsning, få taget temperatur, opsadling, fluespraypåføring etc - det foretrækker jeg at træne, træne og træne, indtil proceduren kan udføres uden hesten skal bindes op.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

bedøvelse eller træning?

Post by Stimata Doamna »

Alfa bliver meget sjældent bedøvet - faktisk kun, når det er dyrlægen, der ordner tænder, og så er det selvfølgelig ham, der giver.

Hvis man er nødt til at bedøve hesten for "småting", bør man nok begynde at undersøge problemet frem for at skjule symptomerne :ehj:
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

bedøvelse eller træning?

Post by Lena »

Hmmm........... UNIK er blevet bedøvet én gang, mens jeg har haft ham............ Hvad det var han blev bedøvet med ved jeg ikke.........
Et eller andet 700 mg "gummihammer", der gjorde at han sejlede flere timer efter tandraspen........
I år skal der en anden dr. dyr til at raspe tænder.
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

bedøvelse eller træning?

Post by Ane »

Jeg har ikke bedøvet min hest for at kunne komme til at gøre noget ved den (tandraspning undtaget). Men jeg har da mødt hestefolk der bedøvede hesten til smeden skulle komme.

Den 'mildere' version af samme problem er, for mig at se, udtalelser som: "min hest vil bare ikke forbi det røde hus så vi rider den anden vej" eller: "min hest kan bare ikke stå stille når jeg skal op fordi den er så ivrig". Fortsæt selv listen.

Jeg er ikke ufejlbarlig i den henseende (jeg burde ride meget mere i skoven og lære min hest at slappe af der). Alt kan trænes - det tager bare nogen gange meget lang tid :hhansen: og så har man(jeg) en tendens til bare at undvige de 'svære' ting.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

bedøvelse eller træning?

Post by MinnaN »

Det eneste Prinsekamelen blir bedøvet til er tandraspning. Noget ala gummihammer, så han er salig i et par timer eller 12. Nu er han ikke min, men jeg er jo stadig med på sidelinien. Mest fordi jeg ved hvornår han trænger til at få checket tænder. Generelt blir han jo puslet om af mig. :elsk:

Han er ikke bange for meget (andet end en gravko, lidt mejetærskere og underligt farvede træpinde fra kommunen).
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

bedøvelse eller træning?

Post by Stimata Doamna »

[quote:ebc6dcb834]Den 'mildere' version af samme problem er, for mig at se, udtalelser som: "min hest vil bare ikke forbi det røde hus så vi rider den anden vej" eller: "min hest kan bare ikke stå stille når jeg skal op fordi den er så ivrig". Fortsæt selv listen.[/quote:ebc6dcb834]

Det kan du i og for sig have ret i - dog behøver dyrlægen ikke administrere dårlige undskyldning, og de er heller ikke receptpligtige :linski:
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

bedøvelse eller træning?

Post by gukuvi »

Hvor er det dog dejligt at der er så mange mennesker med den rigtige hesteforståelse og som har evnen til at udrette mirakler. :askepot:

Jeg er ikke en af dem, jeg har ti heste nu og to af dem bliver bedøvet når de skal have smed. :tommelned:

Den ene er Willow som generelt er dybt mistroisk over for alle mennesker der har bare et eller andet i hænderne. Hun har haft sit ene forben brækket, så jeg gætter på at hun har været ret ofte i behandling.

Da hun ankom fra england kunne vi ikke komme til hende, for slet ikke at tale om da dyrlægen skulle tage blodprøve til hendes registrering :ehj:

I dag kan hun da trækkes med uden problemer, hun kan få ordnet man, det tror jeg faktisk hun kan lide, hun kan som sagt gnubbes med hænderne, men ikke noget med børster o.s.v.

Der er intet ondt i hende og hun er holdt op for længe siden med at væve hvilket hun gjorde i stor stil da hun ankom, måske skyldes det at hun ikke bliver forceret til noget?

Jeg renser heller ikke hove på hende, det har gået godt nok nu i de tre½ år jeg har haft hende.

Hun er den dejligste hoppe med føl ved siden, vi må godt kramme føllet inde i boksen lige fra starten, ingen problemer der, bare vi lader hende være.

Nåe hun har føl har vi nemmere ved at ordne hende så skal føllet bare stå tæt ved hende så flytter hun sig ikke hele tiden, eller lægger ører med trusler om at myrde os. :hhansen: :hhansen:

Mig rører det ikke, jeg lader hende være og koncentrerer mig om hendes dejlige føl, der til gengæld er aldeles porblemløs.

Den anden er Ballet, jeg har selv opdrættet hende og hun har været meget i hænder.Hende kan vi gøre alt ved, hun er tillidsfuld og skøn at omgås.

Det er hun stadigvæk, kan løfte ben og få renset hove, til tider rasper vi lidt på dem o.s.v.

Som plag skulle hun beskæres, men da hun havde et ømt bagben havde vi en aftale med smeden om et bestemt tidspunkt han skulle komme på, så vi var hjemme fra arbejdet.

Imidlertid var han kommet lidt for tidligt, så da vi kørte ind på gårdspladsen så vi vores lille hest ligge bundet på gårdspladsen, fuldstændigt panisk, alt imens smeden forsøgte at beskære det ømme ben..

Selvfølgelig stoppede vi med ham,ikke særligt pænt kan jeg love jer for, ligeledes brugen af ham. Dengang var hun bare et lille barn på et år, men nu med et lig i rygsækken.

I dag kan hun stadigvæk ikke have smed, jo han kan løfte benene, han kan rense hovene, men lige så snart han nok så forsigtigt tager benet imellem sine og begynder at banke på hoven er det sket.

Jeg ser overhovedet intet problem i at bedøve de to heste, så vi kan få den beskæring gjort ordentligt, Willows ben er jo lidt specielt og skal gøres noget anderledes end på alle andre, da benet er lidt skævt.

Smede er også mennesker, og jeg er glad for min og vil skåne ham for al det mas, som højst sansynligt ville ende med at vi måtte give op under alle omstændigheder.

Han er glad for at ordne ti heste på samme sted, jeg er glad for at få det gjort af en dygtig smed, hestene har ikke lidt nogen form for bekymring, fint med mig.

Måske kunne jeg have trænet meget mere omkring dette, men ærligt talt det gider jeg ikke. Der er der ting jeg kan gøre med de andre i den tid som er meget sjovere. :jeanie:

VH Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
Tukær
Posts: 748
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

bedøvelse eller træning?

Post by Tukær »

Bambi er blevet bedøvet et par gange, bla. da hun skulle håndprøves, ikke at hun ikke stod stille, hun havde bare trænet sine knibeøvelser ret godt....
Så dyrerlægen måtte lige have hende til at slappe lidt af, så han kunne få armen ind og mærke efter.

Og så anden gang hun skulle syges i knæet, der var jeg så ikke så stolt over at hun blev bedøvet for hun var i fol, og det fjols til dyrelæge der var her, fattet kejne...
Men sidste gang han prøvet at sy hende, uden bedøvelse, havde hun nær slået ham ihjel, og hun har ikke glemt ham endnu...

Hilsen
Annette
User avatar
Pilevadgaard
Posts: 464
Joined: Sun 18. Nov 2007 22:14

bedøvelse eller træning?

Post by Pilevadgaard »

Klart så er der tilfælde hvor man må ty til disse medikamenter, men tror det er vigtigt at man overvejer det ofte inden "man bare gør det"...

Vi overtog 2 ti-års belgierhopper, som aldrig var beskåret uden de var så dopede at de LÅ på marken.. Dem arbejdede vi meget med, og forsøgte flere træningsmetoder.. Til sidst startede vi med klikker træning, og det gav pote... indenfor en måned kunne de beskæres for første gang uden medicin!
Post Reply