Løsdrift/udestald

User avatar
Silas
Posts: 256
Joined: Mon 3. Mar 2008 13:19

Løsdrift/udestald

Post by Silas »

Vi er i den heldige situation, at vi har fået mulighed for, at bo til leje på en ejendom, hvor der også er plads til hestene.

Min plan er, at de skal gå i løsdrift, eller stå i udestald, men vi skal selv lave denne, så jeg har lige nogle spørgsmål. Hestene er 1 DV på 165 cm, og 2 ponyer på henholdsvis 144 cm og 147 cm.



Hvad er minimumsstørrelsen på en løsdrift i m2, jeg har læst hesteloven om de 30 m3?



Hvad er minimumsstørrelsen på den tilhørende fold?



Hvordan fodrer I?



Hvor ofte fodrer I?



I forhold til udestald, hvordan er den bygget?



Hvor åben er den?



Hvad er den bygget af?



Evt. smid et billede af jeres løsdrift eller udestald.
Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind dit liv, og du vil finde mere plads til, at være dig selv.
Kokjo

Løsdrift/udestald

Post by Kokjo »

Størrelsen på løsdriften vil jeg klart beregne ud fra kravene + hvordan hestene enes indbyrdes. Kan de lide at være tæt sammen, bestemmer 1 eller bliver 1 ofte holdt udenfor.... Tag alt i betragtning.

Udestald ville jeg ikke lave - med mindre i har mulighed for at lave en løsdrift med en ekstra permanent boks indeni. Og en anordning så løsdriften kan laves til 2-3 bokse. På den måde har du alle muligheder, hvis det eks. bliver en elendig våd vinter, hvor du gerne vil kunne tage dem ind om natten i nogle uger.

Den tilhørende fold mener jeg minimum bør være 3 x 800 m2 - altså hvad der svarer til 3 ridebaner med målet 20x40 m.
Det er det areal jeg mener der kan benyttes som vinterfold.
Ud over det synes jeg 1 Ha > 10.000 m2 vil være et godt areal som sommergræsning.
Er du heldig ligger foldene op af hinanden, så du kan have åbent hele vejen ind til løsdriften, som hestene vil nyde at bruge som skygge i sommerheden.

Vedr. vinterfolden - så ville jeg evt. dele den op i 2, så du kan veksle imellem dem, hvis du har mudderproblemer.

Jeg ville fodre ad lib. med grovfoder i løsdriften, så de altid har godt at gumle på, og holder bedre varmen.
Med meget grovfoder kan du skære en del ned på kraftfoderet, og dermed også tid, da man oftest er nødt til at binde hestene op under fodring, og vente med at løsne dem til de er færdige med at spise alle sammen.

Som kraftfoder anbefaler jeg Krafft. Det er et virkelig godt svensk foder, som kun dangrønt og dangrønt-kunder forhandler i Danmark. Klik ind på www.dangroent.dk og læs om det, det er VIRKELIG et godt og prisbilligt alternativ til alle de fancy müsliblandinger der er på markedet idag.

Fordelen ved Krafft er at de grundlæggende råvarer er i alle deres blandinger, så man kan uden tilvænningsperiode skifte rundt imellem blandingerne, alt efter om man har en hest der skal i avlen, en der kommer i hård træning, eller en der stopper træning og bare skal fodres til vedligehold.
Krafft indeholder meget mere præcist de nødvendige vitaminer og mineraler, så hesten ikke skal have mange kg. foder for at være dækket ind.

Eksempelvis skal mine store shireheste ikke have mere end 1,5-2 kg daglig, og det er fuldfoder ! - og det er selvom de rides let, hingsten bedækker, og hopperne går ind i de sidste 3 måneder af deres drægtighed. De er alligevel dækket ind med vit/min.

Jeg vil mene du bør fodre 2 gange daglig.
Kokjo

Løsdrift/udestald

Post by Kokjo »

der står priser på det hele på dangrønts hjemmeside, og man kan bestille online - det gør jeg altid - det er nemt og bekvemt og det kommer lige til døren efter et par dage.
Tukær
Posts: 748
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Løsdrift/udestald

Post by Tukær »

Hejsa

Vi har løsdrift, den måler ca. 6 x 10 meter, og vi har haft 4 heste i den i vinters, to voksne og en plag og et føl.
Der kunne sikkeret godt gå flere i den, hvis det ikke var for min ene hoppe og hendes kæmpe EGO :ehj:

Du kan se billeder af løsdriften inde på min hjemmeside [url=http://www.tukaer.dk]www.tukaer.dk[/url], under privat og så igen under løsdrift, og under Tukær er der billeder af vores marker.

Vi har to marker, ialt godt 3 ha, i vinters gik de på det hele, men nu er den ene mark taget fra, så den kan få lidt fred.

Vi foder to gange dagligt, ca en trejde del af fodret får de om morgen om morgen og det sidste om aften, og så har de adgang til wrap hele døgnet, i foderhæk uden for, og halm inden for i løsdriften.

Af foder bruger jeg det hver hest trives på og kan li, så der er gang i en del sække.

Og så får de en sæk gulerøder til delning om aften, til dessert :heidio:

Jeg elsker min løsdrift, og det samme gør hestene. Bambi min hoppe har lige boet 14 dage i boxen (vi har en box) da hendes føl skulle fravendes, og hun blev så sur og tvær, og jeg opgav efter de 14 dage og satte hende tilbage i løsdriften, og så var hun glad igen :elsk:

Hilsen
Annette
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Løsdrift/udestald

Post by 99E »

Vi bruger en togvogn til skur - til to små heste.
Jeg ville ikke putte flere heste i - mest fordi der ikke er mere end 1 indgang.

Foldstørrelse er svær at sige generelt - jeg har som tommelfingerregel at: Der skal være tørt uden for skuret.
Der skal være tørt hvor hestene får hø (det foretrækker jeg at give udenfor = mere frisk luft og mindre uro i skuret).
Og så skal der være græsdækkede eller tørre arealer mellem hø, vand og skur.

Hvad der skal til for at opfylde dé krav afhænger af jorden - vi er heldige, vi er næsten 100% mudderfri.

Vi fodrer lige nu 1 gang om dagen - Mikkel kører derned 1 gang i døgnet og da får de roepiller + vitamin/mineral (og Pieton får noget müsli) og Mikkel giver dem (masser) af wrap og lidt halm.
De har altid et eller andet at tygge i.

Når jeg ikke har det ene ben i gips fodrer vi 2 gange om dagen - roepiller om morgenen (da bliver de ikke bundet) og müsli + Regulator Complete til Pieton og roepiller + RC til Sorcha om eftermiddagen eller aftenen, hvor der også gives wrap/halm.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Silas
Posts: 256
Joined: Mon 3. Mar 2008 13:19

Løsdrift/udestald

Post by Silas »

Nu har jeg regnet, og tegnet, og tænkt og læst, og ja, det er mere end tre ting på en gang :heidio:

Der er to folde, de er begge ca 1 hektar. Der bliver bygget løsdrift på den ene, og så bliver der lavet et læskur på den anden, så der er en sommerfold og en vinterfold. med mulighed for, at skifte imellem dem i dagtimerne om vinteren, og hele døgnet om sommeren, hvis det giver en meget tør eller våd sommer/vinter, så foldene ikke bliver ødelagt. De to folde ligger desværre ikke ved siden af hinanden, så de evt ville kunne slåes sammen. Det kunne ellers være dejligt.

Lødriften bliver ca 6 x 8 m, og med 4 m til kip, alm. tagplader, dog nogle lysplader imellem, og måske lyse plader for enden.
Mine heste er heldigvis meget enige om det meste, så det bliver lavet sådan, at løsdriften kan lukkes for enden, så de kan gå samlet, istedet for bokse, hvis det er nødvendigt, at holde dem inde.
Vedr. foder, så vil de få hø ad lib. ude og halm og hø inde. Derudover vil de alle om vinteren få roepiller 2 gange om dagen tilsat grøntpiller, vitaminer og mineraler, og hvad de ellers må have behov for individuelt ligesom nu.
Bunden tænker jeg, skal være med et godt lag træpiller i bunden til, at suge fugt, og så halm ovenpå. Dette er en kombination, jeg i forvejen bruger i boksen, og har det rigtig godt med.
Der vil blive sat en vandkop op i løsdriften, samt i det læskur der kommer på den anden mark.

Lyder dette helt galt?
Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind dit liv, og du vil finde mere plads til, at være dig selv.
Mulle
Posts: 4
Joined: Wed 2. Apr 2008 23:59

Løsdrift/udestald

Post by Mulle »

Hej..

Mine 7 heste.. 1 Belgier, 2 Dv, 2 trav kryds og 2 Shettere har to togvogne at bo i løsdrift i, nogle af dem er født der, jeg fodre en gang om dagen og resten af tiden har de fri adgang til hø/wap..

Derudover har jeg/vi også heste der kommerpå stald om natten i vinterhalvåret..

Se mere på min hjemmeside..

Chat til salg: Dejligt Pinto Hoppeføl F.19/5-07. Brand, Chip, vac osv..

¤¤¤ HerligHesteHilsen Mulle.¤¤¤

www.123hjemmeside.dk/cowhouse

:hhansen:
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Løsdrift/udestald

Post by 99E »

Næh, Silas, det lyder fint.
Hvis jeg skal give et godt råd, så er det at have hø og vand og skur hver sit sted - så de skal gå et stykke imellem hver.
Både fordi man så sikrer at de går lidt omkring, og så de ikke træder det samme lille hjørne op i folden.

Vi gør det at vi flytter hø-fodringsstederne (traktordæk) omkring når der bliver trådt op omkring dem - på den måde undgår vi at de står i mudder ved høet og får muk og andet nams.
Alternativt kan man lave permanente hø-steder ved at lægge fliser eller grus eller noget ud.

Jeg ville i øvrigt lave opbindingssteder i løsdriften med det samme - så de ER klar.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Løsdrift/udestald

Post by annetteB »

[quote:32860cbd81]Hvis jeg skal give et godt råd, så er det at have hø og vand og skur hver sit sted - så de skal gå et stykke imellem hver.
Både fordi man så sikrer at de går lidt omkring, og så de ikke træder det samme lille hjørne op i folden. [/quote:32860cbd81]

Det synes jeg osse lyder som en god ide - jeg plejer ligesom 99E at flytte fodringsstederne omkring.

En opbindingsplads er en god ide. Vi har det ikke og det er skide irriterende.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Silas
Posts: 256
Joined: Mon 3. Mar 2008 13:19

Løsdrift/udestald

Post by Silas »

Det med, at flytte fodringsstederne, havde jeg ikke lige tænkt på, men det skal helt klart være sådan :askepot:

Vandkopperne kommer til, at være i løsdriften, og i skuret af praktiske årsager, men det går jo nok også..

Hvad bruger i opbinding til, ved fodertid eller?
Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind dit liv, og du vil finde mere plads til, at være dig selv.
Post Reply