Barriere og bund i ridehus

Post Reply
NannaGeenie
Posts: 17
Joined: Tue 27. Dec 2005 02:20

Barriere og bund i ridehus

Post by NannaGeenie »

Håber i kan hjælpe mig lidt her, tøser :heidio:

Sagen er vi har vores ejendom til salg, og skal overtage en ejendom med en maskinhal på 15*30 meter vi vil lave om til ridehus, og er ved at undersøge hvordan vi bygger barrieren, så jeg har et par spørgsmål:

Hvor høj skal barrieren være.
Hvor tykke og bredde skal brædderne være.
Hvordan monteres træskelettet på de eksisterende stålspær.
Høvlede eller uhøvlede brædder.
Vinklen på barrieren.
Pris på materialer, hvor købes de bedst og billigst?
Kom gerne med en masse erfaringer. Vi vil også gerne se en ridehal hvor i selv har bygget barrieren, så hvis du har en sådan på Fyn eller i Sønderjylland og har lyst til at vise den frem, så skriv endelig.

Bunden er pt. sand som har været brugt til at stille maskiner på i mange år, det skal skrabes af, derefter laves en ny bund. Ridehalen skal kun benyttets af mig samt måske en opstalder eller to, hallen ligger højt og er altid tør, hvordan vil i anbefale vi anlægger bunden og hvad er bedst at ride på?


På forhånd tak.

Nanna.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Barriere og bund i ridehus

Post by annetteB »

1)Barrieren skal være højere end afstanden fra bund til og med rytterens knæ. Den er der nemlig primært for at forhindre skader på rytterens knæ og fødder.

2) Bræddernes bredde er ret ligegyldig. Tykkelsen bør efter min mening ikke være under 25 mm, hvis der skal være løse heste derinde. En hov ryger lige durk gennem sildekassebrædder, hvis uheldet er ude.

3) Afhænger af afstanden mellem spærene.

4)Uhøvlede. De andre er for dyre.

5) vil tro, at 15% hældning er minimum. Egentlig kan den jo hælde så meget man vil - men jo større hældning desto mindre hovslag - jeres ridehus bliver jo ikke ligefrem stort i forvejen?

6) få et tilbud hos en tømmerhandel og hos et savværk.

7) sammensætning af bund har jeg desværre ingen forstand på - men hos Susan hvor vi rider er bunden lavet af lyng. Den er enormt behagelig at ride på og der skal aldrig skovles hovslag eller harves.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
NannaGeenie
Posts: 17
Joined: Tue 27. Dec 2005 02:20

Barriere og bund i ridehus

Post by NannaGeenie »

Tak for det, absolut brugbart.

Ridehuset er ikke stort, men jeg går fra ingenting til 15*30, så jeg er lykkelig :hhansen: Størrelsen på huset egner sig fint til træning fra jorden, og så får jeg mulighed for at lave lidt efter knægten er kommet i seng, skønt.

Lyng lyder godt, nogen der ved hvor mange cm, og hvad der skal være under lynget? Evt. forhandler (i sønderjylland)?

Nanna
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Barriere og bund i ridehus

Post by annetteB »

skriv evt en mail til susan på sk@blueberryhill.dk og spørg om hvordan og hvorledes med lyngbunden.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
NannaGeenie
Posts: 17
Joined: Tue 27. Dec 2005 02:20

Barriere og bund i ridehus

Post by NannaGeenie »

Tak, det vil jeg gøre.

Nanna
Post Reply