Heste og mavesår

Lone

Heste og mavesår

Post by Lone »

Egentlig skrev jeg bare om tendensen til at sygeliggøre raske heste - hvis man læser mit første indlæg igen.

Jeg skrev ikke,at en hest - eller min hest, aldrig kan være syge, aldrig kan fejle uopklarede ting, elelr noget af den skuffe.

Jeg skrev - og det mener jeg stadig - at en hest ikke kan være syg uden symptomer og det er en mærkelig tendens, at mange hævder at enhver rask hest er en syg hest, der bare ike udviser symptomer.

Alle i denne tråd, der beskriver deres hestes sygdomme, skriver jo netop også om symptomer - selv CJ, som "havde en fornemmelse" , men ikke kunne få medhold hos dyrlæger - men der var jo noget......

Hvad fanden jeg fik i mange år at vide, at jeg havde slidgigt, indtil jeg blev ordentligt undersøgt - og det havde jeg slet ikke - læger og dyrlæger er ikke ufejlbarlige, slet ikke - men stadig har jeg nok mere tillid til min dyrlæge med mange års uddannelse og erfaring og min smed med ditto, end jeg har til en alternativ behandler med et 3 mdrs kursus bag sig og en selvbestaltet hovfiler med arbejdsredskaber købt i Hôoks på tilbud..

But what - en rask hest er en syg hest og en død hest er en glad hest og en rengående hest er en halt hest - ja, hvorfor ikke.
Verden er fuld af blinde.

Jeg ville iøvrigt aldrig ride på en hest der var halt.
CJ

Heste og mavesår

Post by CJ »

lone jeg tror ikek folk siger at en rask hest er døden nær af sygdom, MEN det jeg kluntet forsøger at forklare er at i nogen tilfælde kan en for det blote øje rask hest faktisk godt være syg.

jeg havde joingen symptomer på calando, ingen halten, nikken med hovedet, skæv hale, stikkende gang eller problemer med at sadle op eller uvillighed under arbejdet, jeg havde intet jeg kunen sætte en finger på, ud over jeg havde den fornemmelse at noget var helt galt.

hesten var jo gude smuk både i udseende og pleje, så ingen forstod min fornemmelse. og jeg tror i de tre år jeg kæmpede med div dyrlæger og tro mig der var en del, blev jeg dømt til at være en over pylret heste ejer.

når jeg tænker mig om er der faktisk kun en lilel ting jeg bed mærke i, og det var hvis jeg striglede ham, så sitrede han i huden, men som en dyrlæge sagde , den er bare kilden, brug en blød børste istedet.

så det jeg forsøger at komem frem til er ikke at sige at alle heste der er raske at se på er syge, men det jeg vil prøve at sige er at en hest som umildbart ser rask ud faktisk kan have problemer.

i tilfældet med kissing spines regner man vist med at op mod 70 % af hesten i dk lider af det i en eller anden udtalt grad.

og ja jeg har fået mine nye heste røngten undersøgt i ryggen for turde ikke igen at købe en hest der kunen ha kissing spines.

og nu du siger du fik af vide du havde slidgigt men ikek havde det, så kan jeg så sige jeg kunen ikek mærke mine ben efter et biluheld, de sov konstant og jeg kunen ikke mærke da en hest stod på min fod, men jeg skulle ikek kunne ha sådanne symptomer da de jo havde undersøgt mig i den ene og anden ende på sygehuset. det var først da min fys insistedere på en ny scanning af min ryg 6 mdr efter at man kunne se min ryg havde været brækket 3 steder og var vokset forkert sammen, at jeg med mine skader så slet ikek burde kunne gå, tja det har jeg glemt at fortælle mine ben når jeg går *GG*

man kan altid finde for og imod historier, men jeg vil aldrig udelukke at en sund og rask hest ( vel og mærke en der ser sund og rask ud) kan fejle noget, og der findes altså heste og andre dyr der skjuler deres smerter, som også nogen mennesker gør.

håber du forstår hvad jeg på en liddt kluntet måde forsøger at forklare
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Heste og mavesår

Post by 99E »

[quote:64f1792632]Jeg ville iøvrigt aldrig ride på en hest der var halt.
[/quote:64f1792632]
Halt? Eller uren? Uanset hvorfor den i givet fald var det?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Lone

Heste og mavesår

Post by Lone »

[quote:7227cc35e2]Halt? Eller uren? Uanset hvorfor den i givet fald var det? [/quote:7227cc35e2]

Halt og uren er i min bevidsthed det samme - og nej.
aribeth

Heste og mavesår

Post by aribeth »

jeg vil egentlig også godt lige kommentere på den der med halt/uren...

Jeg ville heller aldrig ride på en halt eller uren hest.... og var jeg i den situation at jeg ikke slev kunen se eller mærke det, så ville jeg sætte stor pris på at andre fortalte mig det så jeg selv kunne se efter...


Måske er det bare fordi jeg sidder med en forstuvet ankel og kunne forestille mgi hvor ondt det ville gøre hvis jeg samtidig skulle bære rundt på noget der mindede om en rytter... det røg sgu ondt nok uden...

Katrine
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Heste og mavesår

Post by 99E »

En del heste med spat og lign. gigtlidelser bliver rengående hvis de skridtes grundigt i gang, fx en halv times tid.

Og så er der problematikken om "klinisk rengående" vs. "hverdags-rengående" igen.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

Heste og mavesår

Post by aribeth »

ja... men nu snakker jeg om det der kan ses med det blotte øje.... hvis du forstår....


Katrine
keppie
Posts: 68
Joined: Sun 23. Mar 2008 15:39

Heste og mavesår

Post by keppie »

Røngten forandringer kontra kliniske symptomer.

CJ du skriver din hest var glad og velfungerende, men du havde en fornemmelse. Man fandt kissing spine og så aflives den.
Jeg anfægter ikke dit valg, men hvis nu den fortsat fungerede glad som ridehest, er det så dyrplageri at ride den? Er det kun hvis sadlen ligger dårligt og ryggen ikke er oppe at det generer hesten? Skal 70 % af alle heste aflives fordi de har kissing?

70-80 % af alle heste har ben og hovproblemer i en eller anden grad (svensk statistik) og 70 % ca har mavesår, 70 % går med dårligt tilpassede sadler, så har vi sørme ikke ret mange heste tilbage, så kommer den amerikanske statistik til at passe allígevel, også på de danske heste.

Jeg synes der er en stigende tendens til at man ikke tillægger røngten forandringer den værdi som man har haft gjort. Jeg tager et par eksempler:

Førhen havde en hest over 12 grader rotation ved forfangenhed så regnede man den for uhelbredelig og så aflivede man. Det gør man ikke længere, nu vurderer man smerter.
Førhen brugte man røngten forandringer på hovsenebenet som indikation på hvor slemt hovsenbenssyndrom var, det gør man ikke længere, nu bruger man igen smerter og kan i princippet risikere at aflive en hest pga sur stråle (der let kan fikses).

Du kan have minimale forandringer i hase leddet og hesten kan være møghalt eller du kan have store forandringer og hesten er upåvirket.

Hvordan finder vi ud af hvor den etiske grænse går for at bruge dyr? Hvad gør ondt hvor gør det ondt og hvor meget influerer det på om den kan bruges?

Lone tager vi den urengående hest, men som trives og gerne vil rides og kun bliver bedre jo mere motion den får, skal den så absolut trækkes om bagved og skydes??? For så må du hellere komme og skyde min svigerfar...

Det er jo ikke så sort hvidt. Det er etik nemlig ikke.

Og PS Jeg kunne ikke drømme om at købe sekunda grej at beskære med.. Og forøvrigt forandler Hooks, Mustad og det gør mange smedebutikker også, og det er et udemærket mærke...
Lone

Heste og mavesår

Post by Lone »

[quote:c278590b2a]Lone tager vi den urengående hest, men som trives og gerne vil rides og kun bliver bedre jo mere motion den får, skal den så absolut trækkes om bagved og skydes??? For så må du hellere komme og skyde min svigerfar...
[/quote:c278590b2a]

betyder det, at hvis jeg kender en sådan hest - så må jeg skyde din svigerfar?

jeg ville ikke byde en hest at have det sådan som jeg har det - men nu er mantraet jo heller ikke, at et dødt menenske er et glad menenske - det er kun heste :hhansen:

Kan vi lioge få nogle henvisninger til alle de der statistikker - det er vældig spændende læsning.
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

Heste og mavesår

Post by Tigerbaby »

Keppie, jeg vil gerne se den statistik!

Og så vil jeg gerne vide hvilke heste de bygger deres undersøgelser på - er det konkurrenceheste, lille musse på marken, rideskoleheste, ...?

Hvor store er undersøgelser - dvs hvor mange heste baserer de dette på?

Er det en egnsdækkende, landsdækkende, international, ... undersøgelse?

Har man undersøgt repræsentanter for alle racer, brug, opstaldningsforhold, ...?

Iøvrigt synes jeg man skal holde sig fra at sammenligne med mennesker. Der er altså meget stor forskel på at være menneske og dyr. Det finder jeg egentlig ikke særlig sagligt...
Post Reply