Heste og mavesår

Post Reply
Lone

Heste og mavesår

Post by Lone »

heste får mavesår af ditten og datten - halm, havre og hvad ved jeg.

Sommetider læser jeg oprørte tråde på andre fora, hvor folk skændes om, fodringen af heste - fx sir x at hun gir havre og halm - og x,v,b,n,m,a,s,d,f,g,h - med flere siger, at hesten får mavesår.

x sir så måske at hesten nu er 717 år gammel og aldrig har været syg , hvortil x,v,b,n,m,a,s,d,f,g,h - med flere , siger, at hun ikke kan vide om den har mavesår og har haft det i 10 år og bla bla bla.

Nu ved jeg tilfældigvis fra den menneskelige verden, at et mavesår gør ondt, det svier, det bræder, man føler sig utilpas - sådan går jeg ud fra at det virker på heste også?

Hvordan kan man så påstå, at de her heste render rundt hele deres liv med mavesår?
Og hvis de ikke har symptomer, hvad er så problemet?
Og tror man virkelig, at et mavesår kan undlade at give symptomer i mange år?
Og hvis hesten fungerer, er blank i pelsen og har våd snude, hvordan kan man så tro på, at den lider, har blødende mavesår og er syg?

Og hævde at tidligere tiders heste alle om en sikkert havde mavesår, uagtet at mange af dem faktisk arbejdede rigtig meget og man faktisk hældte store mængder halm i dem, det hænger sgu da ikke sammen.


Jeg kunne godt tænke mig, at vide hvordan de her mytomaner tænker, hvor logikken er henne?

Er her en mytoman tilstede :hhansen:
Lone

Heste og mavesår

Post by Lone »

Jeg præciserer lige:

Heste kan få mavesår - ingen tvivl om det.
Det kan skyldes stress, fodring og mangeldne muligheder for sociale kontakter.

Man bør ikke bruge for meget korn og meget stråfoder - også af denne grund.

Jeg spørger bare:
Hvordan kan man tro at en velfungerende hest, uden symptomer kan have mavesår med smerter og utilpashed?
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Heste og mavesår

Post by Stutteri Highmoor »

Altså Lone :linski: ! Sådan som jeg læser dit indlæg, så har du jo fundet de vise sten. Du er fuldstændig sat på din overbevisning, så hvorfor skulle vi andre så bruge krudt på at belyse problemstillingen fra en anden vinkel.

Ja, jeg provokere dig lidt! Men du er i mine øjne lettere aggresiv i dine formuleringer :lea:

Så jeg vil gerne høre dig: Hvilke symptomer har en hest med mavesår??? Du må jo have nogle helt klare ideer til hvordan det viser sig!

hilsen Belinda
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Heste og mavesår

Post by 99E »

Jeg mener selv jeg er velfungerende.
atengstedt mener jeg har kodningsfejl i kysen.
Hvem har ret?
(Lad os et øjeblik se bort fra det faktum at atengstedt er Meget Viis...)
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Heste og mavesår

Post by gukuvi »

At læse på diverse fora om alle de fortrædeligheder heste til tider går igennem er som at læse i et lægeleksikon. Var man ikke syg, kan man så let som ingenting blive det.

Jeg har stillet mig det samme spørgsmål som LoneArtig.

Jeg tror dog at fordi hesten er et byttedyr , skjuler den sit ubehag mest muligt, modsat mennesker, der piver for et godt ord.

At en hest der har levet af halm og havre hele sit liv , skulle have mavesår, hvis den samtidig springer rundt og laver bukkespring har jeg svært ved at kapere.

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
Lone

Heste og mavesår

Post by Lone »

[quote:4014220bb9]Altså Lone ! Sådan som jeg læser dit indlæg, så har du jo fundet de vise sten. Du er fuldstændig sat på din overbevisning, så hvorfor skulle vi andre så bruge krudt på at belyse problemstillingen fra en anden vinkel.
[/quote:4014220bb9]

Jaeh - nu stillede jeg sådan set nogle spørgsmål, som jeg gerne ville have svar på?
Hvad er det for overbevisninger jeg giver udtryk form udover at jeg ikke tror at en hest kan have mavesår uden symptomer?

Tror du det da?

Og hvordan giver det sig sp udtryk - altså hvis den ikke har symptomer eller reagerer derpå?

[quote:4014220bb9]Ja, jeg provokere dig lidt! [/quote:4014220bb9]
Gør du? det kunne jeg ikke mærke?

[quote:4014220bb9]Så jeg vil gerne høre dig: Hvilke symptomer har en hest med mavesår??? Du må jo have nogle helt klare ideer til hvordan det viser sig!
[/quote:4014220bb9]

Ja da - der er en række symptomer, der som mange andre sydomme kan være diffuse, men dog tilstede - vil du selv google, eller skal jeg linke til nogle sider om det?

Men kan jeg da osse spørge mere direkte:
Hvis den ikke har smerter, som den giver udtryk for
Hvis den ikke er sløv, lad, spisevægrer, blir træt, mat i pelsen, får tør snude og varme øjne - hvis den kort sagt hele livet arbejder, præsterer, fungerer ,æder sin mad, foler sine føl, æder sir græs og vrinsker til sin ejer - hvordan kan man så se at den har mavesår - og HVIS den er så upåvirket af det, hvilken betydning har det så for den?

Er vi ude i noget spirituelt her?

Eller en god standardforklaring på at man aldrig nåede grand prix med krikken?:
"Den havde mavsår - det ved jeg. Den lod sig ikke mærke med det, men jg ved nu, at det var derfor vi aldrig nåede så højt som Andreas ( nå, nej han dur jo heller ikke - så Anky da)"

Jaha



[quote:4014220bb9]Jeg mener selv jeg er velfungerende.
atengstedt mener jeg har kodningsfejl i kysen.
Hvem har ret?
[/quote:4014220bb9]

Ja, jeg ved ikke hvad det har med mavesår at gøre, men du kan jo få en psykologisk test, vil jeg tro?
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Heste og mavesår

Post by annetteB »

[quote:713fbdd1d8]Ja, jeg ved ikke hvad det har med mavesår at gøre, men du kan jo få en psykologisk test, vil jeg tro? [/quote:713fbdd1d8]

Jeg véd heller ikke hvad det drejer sig om? Men hvis bare 99E's snude er våd og hun er blank i pelsen, så kan det næppe være noget alvorligt?
:linski:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Heste og mavesår

Post by Lone Beck »

Altså, hvis heste kan have ondt i tænderne og ryggen uden at lade sig mærke med noget som helst, kan de vel også have mavesår uden at vise nogen symptomer :hva:

Faktisk er en stor andel af de danske rideheste formentlig allerede døde af fejlfodring og forkert ridning - de skjuler det bare for ikke at blive ædt af en løve :ide:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Heste og mavesår

Post by Lone »

[quote:25eb357ffe]Altså, hvis heste kan have ondt i tænderne og ryggen uden at lade sig mærke med noget som helst, kan de vel også have mavesår uden at vise nogen symptomer [/quote:25eb357ffe]

Er det så her de jyske clairvoyante kommer ind i billedet?
Man indsætter 3000 kr på en konto og får at vide - afvide - at kræet har ondt for tænder og iøvrigt har set et spøgelse - eller to?

For fanden da!

Jeg prøver faktisk helt seriøst at få nogle forklaringer på dette fænomen - at heste kan være syge, have voldsomme smerter osv uden at lade sig mærke med noget som helst?

Jeg ved da godt, at heste er flugtdyr som skjuler smerter i et vist omfang - men i min tid som hesteejer har jeg da aldrig været i tvivl om, at hesten var syg, utilpas, deprimeret, trist, usamarbejdsvillig, havde ondt, eller nogen anden afvigelse fra dens almindelige lalleglade opførsel?

Iøvrigt: vidste I at brugen af tilstrækkeligt hø eller wrap holder løverne væk?
Lone

Heste og mavesår

Post by Lone »

[quote:73871b929f]Faktisk er en stor andel af de danske rideheste formentlig [b:73871b929f]allerede døde[/b:73871b929f] af fejlfodring og forkert ridning - de skjuler det bare for ikke at blive ædt af en løve [/quote:73871b929f]


:viben: :viben: :viben: :viben: :viben: :viben: :viben: :viben: :viben: :viben: :viben:
Post Reply