Heste og mavesår

User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Heste og mavesår

Post by annetteB »

Faktisk forstår jeg ikke, hvorfor man kan blive voldsomt provokeret af, at der rent faktisk et eller andet sted FINDES heste hvis symptomer på den ene eller den anden sygdom har været så "usynlige" at hesten har gået i årevis med en behandlingskrævende sygdom?

Der er jo ingen der siger, at det osse er tilfældet for alle andre heste i verden? Er der?

At folk der (for sent) har gjort den kedelige opdagelse at deres dyr altså FEJLEDE et eller andet alvorligt trods en åbenlys mangel på synlige symptomer bagefter føler sig kaldet til at viderebringe den viden til andre hesteejere er da GODT??

Det er jo noget de gør for at andre hesteejere ikke skal gå i den samme fælde som de selv har gjort - og ikke for at sprede skyldfølelse blandt andre hesteejere?

Jeg TROR på, at dyr kan være syge i (for) lang tid uden at vi, deres ejere, overhovedet begynder at ane det. Symptomer kommer snigende over tid, så ændringerne der sker kan være umærkelige, selv for ejeren.
(Som ved vor gamle ridgeback, der måtte have gået med en blærekræft i NOGEN tid eftersom svulsten var på størrelse med en håndbold da Ango endelig udviste et symptom vi kunne opdage :graed:)

Mange af os hesteejere har endvidere ikke vore heste fra fødsel til død og risikerer derfor at købe en hest der allerede på købstidspunktet fejler noget uden at udvise symptomer der overhovedet afviger fra dét vi udfra vore erfaringer forbinder med "normal hesteopførsel" - og hvordan skal vi så vide det?

Men med vilje at lukke øjnene for at et dyr kan være sygt uden at udvise påfaldende symptomer er da DUMT??
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Heste og mavesår

Post by Lone Beck »

[quote:15126a42ad]Men med vilje at lukke øjnene for at et dyr kan være sygt uden at udvise påfaldende symptomer er da DUMT??[/quote:15126a42ad]

Jada :heidio:

Men ikke HELT så dumt, som at tænke: "iiih, hvor min hest virker rask og veltilpas...men derfor kan den jo godt være alvorligt syg - jeg må hellere ringe efter dyrlægen" :hhansen:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Heste og mavesår

Post by annetteB »

[quote:2c06d74075]en ikke HELT så dumt, som at tænke: "iiih, hvor min hest virker rask og veltilpas...men derfor kan den jo godt være alvorligt syg - jeg må hellere ringe efter dyrlægen" [/quote:2c06d74075]

Næ, dét har du da så evig ret i!
:viben: :viben: :viben:


(medmindre, naturligvis, at det er uvant til det påfaldende for den pågældende hest at virke både rask og veltilpas? :lea:)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
CJ

Heste og mavesår

Post by CJ »

jeg vil geren fortælle et par små historier, så kan i tænke hvad i vil.

min dejlige hest calando købte jeg som springhest, han var smuk, blank i pelsen og meget villig til at arbejde. ja i alle henseender en drømme hest. gik rent igennem dyrlæge tjek og jeg elskede den hest. vi sprang 160 til træning og ja fremtiden så lys og pragtfuld ud.

men der var alligevel noget som nagede mig, jeg tjekkede hans sadel, der var intet at komme efter, hans tænder, der var heller ikke noget og sådan blev jeg ved i faktisk alle de 3 år jeg nåede at have ham.
jeg kaldte dyrlæge et utal af gange fordi jeg mente der var et elelr andet uden jeg kune sætte en finger på det, men noget var bare ikke som det skulle være. dyrlægen var efterhånden ret træt af mig tror jeg, og jeg red konkurrencer og fik flotte placeringer. så alle mente jeg var et pyller hoved.

da jeg en dag valgte at få ham tjekket af en kiropraktor der alligevel var i stalden ( det skal siges han fik fast masage) bad hun mig få taget ryngten af hans ryg, for der var noget helt galt, på dette tidsåpunkt stod calanco stille, pga jeg ikek kunen ride pga min ryg og han var blevet en smule sur men ellers kunne man ike mærke noget på ham.

da jeg fik min hest i røngten viste det sig han havde kissing spines i så svær en grad at han efter dyrlægens anbefaling burde aflives, ellers var det ikke fair over for hesten. jeg var knust. især da dyrlægen sagde han havde haft det i flere år, så fremskredet som det var.

konklusion min lille dejlige hest havde haft ondt, men min dyrlæge havde intet opdaget, og jeg havde kun min fornemmelse at gå efter for ingen kunen sætte noget på min hest. alle kaldte mig et pyller hoved med min hest, men idag har jeg godt nok dårlig samvittighed over jeg ikke lytede til min fornemmelse, selvom der ikek var noget symptom jeg kunen ta at føle på så jeg kunne sige han har ondt, for han viste ingenting til dyrlægen.

en anden historie, vi har vores heste i træning og tar dem hjem da træneren ikke syns de gør fremskridt og hun ikke mener de har talent til at komme nogen vejne.

da de kommer hjem kan jeg igen kun sige der er noget der virker forkert, men igen hestene var flotte , skinnenede, og store muskler og spiste med velbehag osv osv. dyrlægen kan intet finde på dem.

jeg kan alligevel ikek slippe tanken om calando så vælger at lytte til mig selv frem for dyrlægen.

efter et år hjemme nu er følgende behandlinger sket af hestene: ordnet tænder, hvor der er fjernet ulvetænder på begge heste ( dyrlægen overså dem) der er sat hofte og skulder og nakke på plads på den ene, og den anden har fået sat lænden på plads og er øm i ryggen.
begge heste havde en for smal sadel med hjem fra tyskland, på trods af den var købt hos træneren og skulle været i orden til hestene.
og den ene har fået en form for gjord kramper efter træning, og begge skal ha kiropraktor et godt stykke tid endnu.

begge heste lignede en million da de kom hjem og folk stod og tabte munden af beundring, men ingen havde gættet hvad der gemte sig af smerter i deres kroppe.

efter alle disse behandlinger er hestene blevet bedre at ride self, men der går lang tid før de er ovre disse oplevelser, for nu har vi ikke kun problemet med at de har haft ondt, men at nu forventer de smerte efter de 5 mdr i tyskland, så det gør hele processen mere langsom og besværlig.

hvad i vil drage ud af mine fortællinger må være op til jer hver i sær, jeg ved at jeg har lært mine ting af bare disse hændeleser, og jeg vil altid være et pyller hoved med mine heste, ifølge mange, for de ser jo sunde og raske ud, men hvis jeg føler der er noget jeg ikke kan sætte en finger på ja så kalder jeg dyrlæge, det er mit valg, det er jo mig der betaler regningen, på den ene eller anden måde.

Een ting er sikkert, aldrig igen vil jeg spises af med at blive kaldt en pyllert heste ejer igennem 3 år, af div dyrlæger, for at så tilsidst midste min hest fordi dyrlægens siger jammen den er jo fin og blank og halter ikke så den er rask.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Heste og mavesår

Post by 99E »

Det var en samling... ...spændende historier, Christina.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Heste og mavesår

Post by gukuvi »

Jamen, det er da forfærdeligt synd for de heste der har ondt og hvor det ikke bliver opdaget.

Jeg må da lige indskyde at igen var der en fornemmels af at noget ikke var som det skulle være.

Det som jeg prøver at sige, nogle gange lidt klodset, er at jeg mener man i de allerfleste tilfælde kan fornemme når der er noget lidt anderledes ved hesten.

Os der har haft de samme heste i flere år og kan iagttage dem lige udenfor vore vinduer dagen igennem, der skal ikke være de store udsving før det bliver bemærket.

Jeg føler at nogle herinde ligesom VIL have at der skal være noget i vejen med hestene.

Hvor vi bemærkede det var på PO, han havde en svag volte, men da han jo var erklæret fri i røntgen, regnede vi med at han var i orden. Igen, vi havde ikke haft Po ret længe, kendte ham ikke som sådan.

Da han blev sat til salg blev han røntgenfotograferet og fik konstateret slidgigt, derfor den svage volte. Det var ikke slemt, faktisk nemt at overse på billederne, som der måtte tages rigtigt mange af.

Dyrlægen bemærkede det mest ved den måde han holdt halen på når bagbenet blev taget op.

Nu bor han hos Dorthe og lever et herreliv og bruges ikke mere end han kan holde til.

Jeg tror ikke på at Po har ondt nogen steder i det daglige, ikke med den energi og livsglæde han viste på folden og der var jo da også et symptom.

Og så er der lige den forskel at han , modsat mine egne heste har fået stillet store krav fra sin forhenværende ejer og berider.

Jeg er da meget obs på mine dyr, ved lige nøjagtigt, hvornår de er hestegale og derfor lidt anderledes i opførsel o.s.v.

Og nej, jeg sender ikke bud efter dyrlægen eller sender dem afsted til røntgen, eller får taget prøve for mavesår.

Jeg har dyrlæge når det kræves, hvilket indtil videre kun har været i forbindelse med ifoling og foling, smed når det er tid for det.

En gang om året får de efterset deres tænder så er der nogle spidser der skal files af som regel ikke meget men de slider jo også på dem med alt det grovfoder.

Seminaret om mavesår var jeg rigtigt glad for at se fordi jeg ikke vidste, at der var så mange heste der har det.Jeg blev roligere af at se det, mine heste tyder ikke på noget i den retning,og da de altid har adgang til wrap eller hø er det jo godt.

Jeg kan ikke mindes, hvornår jeg har haft kolik, sidste gang var mens jeg boede på Møn og det er snart en menneskalder siden.Var det ikke i88- 89 der var den store snestorm?.

VH Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
CJ

Heste og mavesår

Post by CJ »

99e nej det er sørgelige historier, men jeg kæmper en kamp med min nye træner for at få rettet op på den sidste historie med mine 2 nuværende heste.

men hensyn til calando, lærte jeg at stole på mig selv og mine "fornemmelser" dog kan jeg alligevel ikke lade være med at være lidt bitter over at havde det været opdaget da jeg første gang havde n fornemmelse, måske kunne ha været gjort noget så jeg havde haft ham i længre tid end kun de 3 år.

gunni, ja normalt plejer jeg også kun at ha dyrlæge når jeg skal ha vaccineret mine heste, men de sidste 4 heste jeg har købt har så været uheldsheste eller hvad du vil kalde det.

men det der har været ens for alle de 3 heste jeg har beskrevet ovenover er ingen af dem har haft noget du kunen sæte en finger på, alle velplejede arbejdede villigt osv, alle omkring mig mente jeg var overpyllert og småhysterisk, hvilket jeg faktisk også fik af vide af en dyrlæge jeg var.

desvære viste det sig at alle 3 heste havde problemer, min holdning efter at ha oplevet hvad jeg har, er at JEG helre kalder dyrlæge en gang for meget end for lidt, og da jeg alligevel skal betale regningen kan dyrlægen vel for pokker ta sig ordenligt tid til at lytte på hvad jeg forklarer og undersøge dyret ordenligt når jeg nu ikek kan sige den har et symptom, men at noget bare ikke føles rigtigt.

jeg har fuldt ud respekt for at folk har andre holdninger end jeg, men for mig er det bare ikek godt nok længre at mit dyr ser sundt og rask ud, HVIs jeg har en fornemmelse.

jeg er meget obs på mine dyr og for mig er når folk siger den er sund og rask, bare ikke altid godt nok, for alle mine dyr i de ovenstående fortællinger så sunde og raske ud, desværre kan man jo fristes til at sige, for havde de ikek gjort det, havde dyrlægerne måske taget min bekymring mere seriøs.

jeg har ikke fået tjekket mine heste for mavesår, men calando blev tjekket i sin tid, men det var nu fordi jeg vidste den havde levet af ren korn og mineraler og 2 flager hø, ironisk nok havde han ikek mavesår.
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Heste og mavesår

Post by Ane »

[quote:7793596495]Det som jeg prøver at sige, nogle gange lidt klodset, er at jeg mener man i de allerfleste tilfælde kan fornemme når der er noget lidt anderledes ved hesten. [/quote:7793596495]

Jep - men hvis man som CJ bliver dømt 'pyller' så kræver det noget at insistere. Jeg har haft samme oplevelse (i mindre målestok, jeg fornemmede 'noget' og jeg troede ikke helt på den konklusion dyrlægen kom frem til. Da jeg besluttede mig for en second opinion og tilkaldte en anden dyrlæge som konkluderede noget helt andet end den første havde gjort blev min mistanke bekræftet. DYRLÆGER ER BARE MENNESKER - og derfor er jeg stor fortaler for at man skal stole på sine mavefornemmelser hvis man har sådan nogen og ikke være overdrevent autoritetstro. Hvis man ikke har dem (hvilket jeg ikke har pt. - bare rolig, det er ikke en permanent tilstand) så synes jeg da bare man skal passe sin hest, træne og nyde den.

[quote:7793596495]Jeg føler at nogle herinde ligesom VIL have at der skal være noget i vejen med hestene. [/quote:7793596495] - hvem? hvor?

-Excuses are the nails used to build a house of failure
CJ

Heste og mavesår

Post by CJ »

ane ja for man er jo et eller andet sted så autoritets tro og tænker at dyrlægen er uddannet, det er jeg ikek, så det kræver ind imellem is i maven at fastholde at der altså er noget som ikke helt stemmer, især når så dyrlægen siger jammen hvilke symptomer har hesten og man så kun kan sige øhh det er bare en følelse jeg har at der er noget galt, så får man nemlig blikket som jeg kalder det.

pt glæder jeg mig som et lilel barn til jeg bare kan nyde mine dyr og træne dem og ta ud til dem med ro i sjælen. men den tid komemr er jeg sikker på, i mit tilfælde tar det nok bare lidt tid før hestene er rette helt op igen.
keppie
Posts: 68
Joined: Sun 23. Mar 2008 15:39

Heste og mavesår

Post by keppie »

Hm der er dyrlæger der godt respekterer ens fornemmelse. Det hjælper hvis man kan definere den fornemmelse lidt mere præcist. Man kan altid insistere på at få den undersøgt nærmere, evt ved anden dyrlæge.

Det er jo hestejeren der er sammen med hesten i det daglige og kender den. Det er der dyrlæger der er opmærksomme på. Man skal bare holde fast og ikke lade sig feje af.
Post Reply