Heste og mavesår

User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Heste og mavesår

Post by 99E »

Tjah, islænderfolket kan også være med i gangartsændrende skoning (dog uden ekstra klodser spændt på hovene), ligesom der faktisk er flere "almindelige smede" der fifler med "almindelige hove" og liiige giver dem lidt ekstra i dragten "for så går de pænere".

Ikke desto mindre synes jeg det er interessant at på et begreb på banen som "working sound" - de iflg. den amerikanske smed 80% der går rundt og ikke er klinisk rengående, men heller ikke "ubrugeligt halte".
De er bare så'en... "Hverdags-rengående".

Det siger noget om, at måske er halthed ikke nogen hesten er på et bestemt sted på en skala - måske er der nærmere tale om et halthedskontinuum, hvor det om hesten er halt eller ej ikke afhænger om den er halt/rengående, men mere af øjet der ser.

Betyder det at det er "ondt og synd" at ride rundt på en hest der "kun" er working sound?
Næh - jeg har ingen problemer med det.
Slet ikke hvis jeg ved hvad denne "hverdagsrengåenhed" skyldes og det ikke er noget, der bliver værre af motion.

I øvrigt er TWH's "Big Lick"-gruppe under stækt pres og alene det at der ER klasser for flat shod heste viser at der inden for racen/foreningen er en bevægelse væk fra den fuldstændigt sindssyge skoning.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
keppie
Posts: 68
Joined: Sun 23. Mar 2008 15:39

Heste og mavesår

Post by keppie »

Jeg har en svigerfar der løber meget og han er absolut ikke rengående... Men han er god til det alligevel og de ømheder han har nu og da, generer ham ikke nok.

Jeg kan huske Falk Rønne kaldte de heste som havde småskavanker men ikke lod sig mærke med, som gode atleter!
Mine hopper er gode atleter, og jeg tør ikke at udsætte dem for de store kliniske undersøgelser, men jeg er meget obs på hvordan de har det og det tjener bekymringsindustrien på :tosse: Men jeg lærer en masse undervejs af det.

Jeg synes det er en rigtig fint debat der kom ud af det her...

Etik er en vanskelig størrelse, for det er meget forskelligt hvornår vi synes det er synd for en hest. Og som Ninie skriver så er der ikke ret mange af de sygdomme der ikke har godt af bevægelse og derved motion.

Nu tillader jeg mig at citere Falk Rønne igen: Heste der bliver brugt kontinuerligt fejler mindre, end dem der ikke bliver brugt ret ofte.

Men Lone du oprettede indlægget? Hvor ville du hen med dit indlæg helt præcist??

Finde ud af hvad man kan se? Leve med hestens skavanker?
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Heste og mavesår

Post by BeritH »

[quote:551c7ef81d]Nu tillader jeg mig at citere Falk Rønne igen: Heste der bliver brugt kontinuerligt fejler mindre, end dem der ikke bliver brugt ret ofte. [/quote:551c7ef81d]

Hmmm.............. her er jeg jo så ikke enig med Falk Rønne. Langt de fleste heste som går i stykker, gør det fordi de bliver brugt for meget og forkert.

Foldbumser får meget sjældent seneskader og den slags overbelastningsskader. Og passes de korrekt, så fejler de som regel intet.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Heste og mavesår

Post by Stimata Doamna »

Mon ikke Falk Rønne går ud fra, at hestene ikke bruges decideret forkert, når han udtaler sig? Det er godt nok lidt voveligt, men alligevel :-)
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Heste og mavesår

Post by HHansen »

[quote:690dc6a5e1="BeritH"]Hmmm.............. her er jeg jo så ikke enig med Falk Rønne. Langt de fleste heste som går i stykker, gør det fordi de bliver brugt for meget og forkert.

Foldbumser får meget sjældent seneskader og den slags overbelastningsskader. Og passes de korrekt, så fejler de som regel intet.

BeritH[/quote:690dc6a5e1]

Jeg synes du får det til at lyde som om hestene så helst ikke skal bruges til andet end dekoration og kæledyr?
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Heste og mavesår

Post by annetteB »

[quote:dc1e1f4018]Foldbumser får meget sjældent seneskader og den slags overbelastningsskader.[/quote:dc1e1f4018]

eller man opdager dem ikke så tit?
:ide:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

Heste og mavesår

Post by Tigerbaby »

Er foldbumser ikke tit heste der tidligere har fået skader, og derfor ikke rigtig kan bruges til at ride?

Jeg må ærligt indrømme at jeg har fået følgende ud af denne debat:

At min smed er et fjols, fordi han formentlig "bare" har taget en almindelig smedeuddannelse, og ikke messer det hellige mantra, imens han beskærer min hests fusser - og at når vi i fællesskab synes hun har pæne og velfungerende hove, så er det bare fordi vi ikke ved bedre.

At min dyrlæge er inkompetent når hun siger at min hest er sund og rask, og at jeg selv er uvidende når jeg siger det samme, for vi har bare ikke læst en eller anden amerikansk statistik der siger at min hest øjensynlig er på randen til at kradse af, for den kan da umuligt være en af de åbenbart kun 10% heste der er sunde og friske.

At jeg ikke kan forlade mig på min hests opførsel, huld, pels, osv, som et tegn på dens sundhed, for den har uden tvivl en hel masse skjulte skader, som ingen nogensinde opdager, fordi den er så god til bare at lade som om.

At det er helt okay at ens hest faktisk er halt, syg, whatever, bare man selv erkender det imens man messer det hellige mantra til guruen.

Så alt i alt må jeg vist hellere meddele lille Athene at nu kommer dyrlægen snart med boltpistolen, for jeg har da ihvertfald ikke 50.000 gemt væk på en hemmelig konto til hvis hun bliver syg, og med alt det hun øjensynlig lider af i det skjulte kan jeg da lige så godt få gjort en ende på hendes lidelser med det samme.

En død hest er en glad hest, lille musse, det siger de kloge selv.
aribeth

Heste og mavesår

Post by aribeth »

Tiger :mikkel:


Katrine
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Heste og mavesår

Post by Ane »

Det jeg har fået ud af denne her debat er mere noget i den retning af at man skal finde en balance mellem uendelig bekymring og evigt fokus på skavanker og en attituden: så længe den kan bevæge sig er den sund og rask. Så jeg forstå ikke rigtig din udlægning Tiger. Har du aldrig oplevet at en raskt udseende hest ved et helt banalt tjek afslørede at der var noget helt galt fat?

Det er vel også derfor vi dyrlægetjekker ved køb - fordi man ikke kan se alt med det blotte øje.. (at dyrlæger så heller ikke kan skal jeg ikke skyde dem i skoene - de har besværlige tavse patienter og et svært job)

Min hest har skavanker.. jeg kender dem og jeg tager hensyn så godt jeg formår.

Jeg mener nemlig også at for heste såvel som for mennesker så kan det at 'være igang' og have muskelmasse, smidighed og styrke kompensere for alle de ting der måske ikke er helt top perfekte i vores kroppe.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Heste og mavesår

Post by annetteB »

[quote:77d5c02f61]Det jeg har fået ud af denne her debat er mere noget i den retning af at man skal finde en balance mellem uendelig bekymring og evigt fokus på skavanker og en attituden: så længe den kan bevæge sig er den sund og rask. [/quote:77d5c02f61]

Ditto her.
:-)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply