Huskeliste til folingen!

aribeth

Huskeliste til folingen!

Post by aribeth »

Vi har da et par erfarne avlere og folk som har deltaget ved folinger herinde efterhånden.

Jeg tænkte på om ikke i ville skrive et indlæg her, om hvilke ting i synes er gode at have ved folingen. Så kunne vi på den måde samle en god huskeliste til os der venter føl for første gang, men også bare som en god huskeseddel. :-)

Katrine
CJ

Huskeliste til folingen!

Post by CJ »

jeg kan da forsøge

folingsalarm har jeg været meget glad for at have.

underfolingene skal du ha varmt vand, masser af håndklæder og uprafumeret sæbe og jod klar

efter foling har mine hopper altid fået en smule mash og lidt gulerødder

sæben skal være til dig selv i tilfælde at du skal ha hænderne ind i hoppen og hjælpe, derfor bruger jeg uparfumeret sæbe

jod er til navlestrængen når den er bristet så hælder jeg lidt jod på.

tror egentlig det er det, nååh jo og ha dyrlægens nr på speed dial i tilfælde af man har brug for ham.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Huskeliste til folingen!

Post by annetteB »

Mine hopper har altid snydt mig og ordnet det hele selv mens jeg vendte ryggen til - min huskeliste til folingen har derfor indskrænket sig til følgende:

a)1 hoppe.
b)1 fold den kan gå på.

:hhansen:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
tine-lykke
Posts: 70
Joined: Thu 28. Feb 2008 15:04

Huskeliste til folingen!

Post by tine-lykke »

Kamera!!!¨
Spand rent vand
Jodsprit til navlen
Mobil
Håndklæde
Sæbe (jeg bruge mediscrub fra apoteket)
Evt. alarm
Også vil jeg varmt anbefale dig et trådløst overvågningskamera, de koster knap 400 kr. i Harald Nyborg inkl. monitor osv. og sparer dig for MANGE ture i stalden.
Lone

Huskeliste til folingen!

Post by Lone »

[quote:e820964bb4]Mine hopper har altid snydt mig og ordnet det hele selv mens jeg vendte ryggen til - min huskeliste til folingen har derfor indskrænket sig til følgende:

a)1 hoppe.
b)1 fold den kan gå på.

[/quote:e820964bb4]

Tjaeh - sådan er vi åbenbart nogle der har det.....
User avatar
Glory
Posts: 1472
Joined: Sun 9. Jul 2006 11:36

Huskeliste til folingen!

Post by Glory »

Mobil med forbindelse til vores dejligt rolige dyrlæge, er det eneste vi har med til foling.
Det synes jeg så til gengæld også er vigtigt - at man har informeret sin dyrlæge om forestående foling, og at han/hun kan tilkaldes med ganske kort varsel.
Det var ihvertfald helt afgørende for Glory´s overlevelse, da hendes førstfødte var dødfødt og sad fast.

De tre hopper vi har nu, har alle (virker det til) passet det nøje af, så de kunne fole når vi var tilstede :askepot:
Det er god stil :heidio:

Vi piller ikke for meget ved føllene, når de lige er kommet ud. Jeg synes man skal gi´ plads til, at hoppen kan gøre hvad der skal gøres og nyde føllet, uden at en forvildet hesteejer farer rundt med håndklæder, desinfektionsmidler, hårtørrer, neglefil, lyserøde sløjfer og lignende.

Pia
God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to hide the bodies of the people I had to kill because they annoyed me.
tine-lykke
Posts: 70
Joined: Thu 28. Feb 2008 15:04

Huskeliste til folingen!

Post by tine-lykke »

Glory: Mange af tingene kommer ikke i brug, men opstår der en kritisk situation er det rart at have parat til dyrlægen kommer. Mht. jod, så tør jeg ikke andet, da min hoppe skal fole på spåner- det har ellers ikke været i brug før.
User avatar
Glory
Posts: 1472
Joined: Sun 9. Jul 2006 11:36

Huskeliste til folingen!

Post by Glory »

tine-lykke: jamen det er sådan set ikke nogen kritik, jeg tror bare (eller jeg ved), at man som "førstegangs-folende", kan blive fuldstændigt rundtosset, af alt det man skal gøre, ifølge div. bøger og artikler og kloge mennesker.

Det ender med, at man farer rundt om sig selv og panisk tørrer føllet med håndklæder, alt imens man spritter den af, afluser den, fletter dens pandelok og tjekker dens gummer for blodtilførsel - med højre hånd, og samtidigt fjerner flåd fra dens næse, får den op at stå inden for 7 ½ minut, får den til at die inden for 12 minutter, rasper gummisålerne af dens hove og retter evt skæve benstillinger, med venstre hånd.

Sådan var jeg selv, indtil min dyrlæge sagde til mig: Slap af og lad hoppen ta´ sig af føllet - det har hun meget mere forstand på end du har...

Selvfølgelig skal man være forberedt på en kritisk situation, men det bliver man helt naturligt, når man pludseligt befinder sig i den - hvilket Katrine selvfølgelig ikke kommer til!

Pia
God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to hide the bodies of the people I had to kill because they annoyed me.
tine-lykke
Posts: 70
Joined: Thu 28. Feb 2008 15:04

Huskeliste til folingen!

Post by tine-lykke »

Glory: jeg tog det heller ikke som kritik, jeg ville bare uddybe at min holdning også er, at hoppen skal klare det selv så vidt muligt. Jeg piller så lidt som muligt ved føllet :-)
aribeth

Huskeliste til folingen!

Post by aribeth »

Hæ Pia, du er altså vidunderlig :-)

Det er skide godt med nogle inputs... også selvom hun så foler på folden eller når jeg sover...


Katrine
Post Reply