Muk ??

User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Muk ??

Post by 99E »

[b:53667247f8]1. Smitter muk fra hest til hest ?? [/b:53667247f8]
Ikke "direkte" - men det kan "gå i jorden" (dvs. bakterierne ligger ude på marken i jorden og morer sig og "hopper på" de andre heste ved lejlighed).

[b:53667247f8]2. Kan hesten være halt fordi den har muk ?? [/b:53667247f8]
Ja. I givet fald KAN det være nødvendigt at ringe til dyrlægen og få antibiotika.

[b:53667247f8]3. Kan man afhjælpe evt angreb ?? [/b:53667247f8]
Ja, heldigvis.

[b:53667247f8]4. Går det væk af sig selv ?? [/b:53667247f8]
Ikke i Danmark, hvor der "altid er vådt" - eller: Ikke hurtigt nok til at hesten ikke når at få en grim infektion.

[b:53667247f8]5. Hvis ikke ... så en Mirakel kur ?? (og gerne én der virker på 24 timer og ALDRIG skal gentages ..) timeglasset er for lille pt.
[/b:53667247f8]
Virkon S i en 10%-opløsning.
Skyl mudderet af benene, (gennem)væd med Virkon S.
Gentag hver dag i en uge.
Virkon S skal IKKE skylles af, og det er ikke nødvendigt at "pille skorper".

Derudover: Hold det tørt og rent.

[b:53667247f8]6. Hvorfor får de muk ?? [/b:53667247f8]
Bakterier og svampe i skøn forening kommer fra omgivelserne og finder småskrammer (fx fra sandkorn etc) i hestens hud, som de bosætter sig i.
Så inviterer de deres venner til fest og formerer sig.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Muk ??

Post by udlandet »

Atamon. Du tager en spand med lidt lunkent vand og hälder en sjat Atamon i (Samme slags som man bruger til saft og syltetöj) Og så vasker du, gör det meget vådt. Opblöd närmest. Vi havde en juleopvisning i rideklubben for nogen år siden. Stor var min overraskelse da en hedder Ann mödte op i alm. töj. Hun plejede ellers altid at ride med husarerne. Men nej hendes hest var halt på 4`måned. 3 Dyrlägebesög og flere forskellige salver. Intet hjalp. Hun fik så Atamon rådet. Jeg mödte hende så til en anden opvisning först på sommeren i ridetöj ! Hun skulle ride med. Hendes hest var ok, for 15 kr ! Der indgår nu Atamon i stald apoteket hjemme hos hende :-)
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Muk ??

Post by MinnaN »

Nu er Atamon en svampedræber og ikke bakteriedræber, så jeg ville kvie mig ved at bruge det. Virkon S virker bedre synes jeg. Atamon kan også svie noget så grueligt på de små heste.

Våde folde, mudder der ikke blir fjernet på benet = muk. Nogen racer er så mere disponeret for det end andre.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Muk ??

Post by Stimata Doamna »

Alfa havde en slem omgang sidste år. Hun fik et skud penicillin og derefter Equipalazone i 10 dage. Desuden havde hun en bandage med levertranssalve på. Da det værste var væk, kunne resten snuppes med "eau de Dalibour" - et genialt middel :askepot:

Alfas muk blev udløst af høj solskin i marts måned - det ene ben var åbenbart meget lysfølsomt, og så sad vi i saksen. Vi har nemlig tørre stenmelsfolde om vinteren.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Glory
Posts: 1472
Joined: Sun 9. Jul 2006 11:36

Muk ??

Post by Glory »

Jeg vil også klart sige Vircon S, og masser af kopattesalve.
Cecilie er også disponeret for muk, når det er så fugtigt, som det er pt.

Jeg har købt Stalosan salven, efter anbefaling af vores naboer, som er vældigt begejstrede for den, og bruger den meget.
Det er dog ikke lige mig :-?
For det første har det en klam brun farve - hvilket jo i virkeligheden er fuldstændigt ligegyldigt :ehj:
For det andet ligger dig sig i koderne som en hinde - det er vist egentlig hele ideen med det, så vidt jeg har forstået.
Men det er altså bare ikke lige mig, jeg vil gerne ha´ fine rene koder hver dag, og ikke sådan noget klistret tjærekonsistens-agtigt halløj, som ikke kan vaskes af.
Men jeg er helt sikker på, og det kan jeg jo også høre på vores naboer, at det virker upåklageligt for andre - jeg er vist bare for emsig...eller noget...

Vi køber Vircon på den lokale foderstof.

Pia
God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to hide the bodies of the people I had to kill because they annoyed me.
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Muk ??

Post by udlandet »

Jeg kan ikke forestille mig at Atamon svier. det gör det jo ikke på mennesker når man bruger det til fod svamp eller röde svampe börne ender. Men jeg vil til enhver tid anbefale det alligevel.

[quote:0d667d21d8="MinnaN"]Nu er Atamon en svampedræber og ikke bakteriedræber, så jeg ville kvie mig ved at bruge det. Virkon S virker bedre synes jeg. Atamon kan også svie noget så grueligt på de små heste.

Våde folde, mudder der ikke blir fjernet på benet = muk. Nogen racer er så mere disponeret for det end andre.[/quote:0d667d21d8]
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Muk ??

Post by annetteB »

[quote:f769770657]Hvor køber man virkon S ?? [/quote:f769770657]

LH-foder, fx.
:ide:

Det er både billigere og væsentligt mere virksomt end Atamon, der overhovedet ingen effekt har på vira og bakterier.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Silas
Posts: 256
Joined: Mon 3. Mar 2008 13:19

Muk ??

Post by Silas »

Ud over Virkon S har jeg god erfaring med, at man hver dag skyller hestens ben rene for mudder, tørrer dem godt med et håndklæde, og derefter påfører zinksalve. Derudover er det godt med et fed lag zinksalve inden man lukker hesten ud, da det beskytter, og virker vandskyende.
Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind dit liv, og du vil finde mere plads til, at være dig selv.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Muk ??

Post by 99E »

Kopattesalve er noget jeg kunne finde på at smøre på EFTER der er vasket med Virkon S, EFTER det er tørret (HELT tørt) og FØR fold.

Det er billigst at købe Virkon S i breve - og så har vi sådan en 10-liters dunk som vi blander det op i.
Hvis man er træt af at stå med koldt vand kan man lave en kraftigere opløsning og så bare tilsætte varmt vand til det passer til en lille portion hver gang.

Jeg synes det allerbedste ved Virkon S er man kan ikke bnehøver stå og slås med at kradse skorper af - det virker alligevel.
Og når først hesten står med store blødende muksår - så har den ikke lyst til at få "pillet skorper"
Dér kan man forøvrigt også bruge kopattesalven: Smør et tyyyyykt lag på og lad det sidde - det opløser (væder) skorperne langsomt, så man kan pille nogle af dem af.

Atamon er KUN virksomt mod mug-svampe - ikke mod bakterier og vira overhovedet - slet ikke muK-balterier.
Virkon S tager det meste - også Mikkels fodsvamp!
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Muk ??

Post by udlandet »

Du tror på dit og jeg på mit. Og det gör du jo ud for dine erfaringer og jeg mine. Jeg har gode erfaringer, det vil jeg ikke ändre på uanset havd du siger.


[quote:d156a56a0a="atengstedt"][quote:d156a56a0a]Hvor køber man virkon S ?? [/quote:d156a56a0a]

LH-foder, fx.
:ide:

Det er både billigere og væsentligt mere virksomt end Atamon, der overhovedet ingen effekt har på vira og bakterier.[/quote:d156a56a0a]
Post Reply