Muk ??

Mig og Tessan
Posts: 11
Joined: Tue 11. Mar 2008 18:37

Muk ??

Post by Mig og Tessan »

Honning virker også på lettere tilfælde. Det er så sødt, at bakterierne æder sig ihjel - og så får det topkaraktere for pris og tilgængelighed; 10 kr i netto.

Zinksalve er en dårlig idé, det udtører og får huden til at sprække - og så kan der først rigtig komme bakterier til. Du kan evt smøre med vaseline (eller olie) forebyggende, når gæsterne er blevet smidt på porten! :duel:
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Muk ??

Post by annetteB »

[quote:b7c2430cbc]Zinksalve er en dårlig idé, det udtører og får huden til at sprække[/quote:b7c2430cbc]


Dét er godt nok ikke min erfaring?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Mig og Tessan
Posts: 11
Joined: Tue 11. Mar 2008 18:37

Muk ??

Post by Mig og Tessan »

[quote:d5c658787e]Dét er godt nok ikke min erfaring?
[/quote:d5c658787e]

Der skal lidt til, før det ses - ca 10 dages brug - og at man kan slå knuder på sig selv for at undersøge koderne minutiøst (vi mangler en yogasmiley)
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Muk ??

Post by annetteB »

FAktisk er min erfaring med zinksalven den stik modsatte?
:-o

Zinken fremmer jo helingsprocesserne i huden, og siden zinksalve er på vaselinebasis holder den jo netop huden blød og smidig?
(og forresten virker zinksalven osse solbeskyttende, hvilket er ret smart til de heste der får solrelateret muk.)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Muk ??

Post by Stutteri Highmoor »

Som flere jo har været inde på, så trives muk i fugtigt miljø. Som flere igen har været inde på, er muk ikke en bestemt svamp eller bakterie, muk er et symptom på enten en svampeinfektion eller en bakterieinfektion. Derfor er der vidt forskellige oplevelser af, hvilke midler der virker.

Men en ting er sikkert, benene skal være tørre for at bekæmpelsen virker. Jeg "styler" min hest efter en afskylning med vandslangen. Altså hun bliver føntørret. Så går der ikke længe og mukken er væk!

Som flere også har været inde på så virker zinksalve og olie vandskyende og kan påsmørres inden den lukkes på fold.

hilsen Belinda
User avatar
Silas
Posts: 256
Joined: Mon 3. Mar 2008 13:19

Muk ??

Post by Silas »

[quote:b81e2b76c7="Christine*Caspian*"]Zinksalve er en dårlig idé, det udtører og får huden til at sprække - og så kan der først rigtig komme bakterier til. Du kan evt smøre med vaseline (eller olie) forebyggende, når gæsterne er blevet smidt på porten! :duel:[/quote:b81e2b76c7]


Min dyrelæges bedste råd:
Hver dag skylles hestens ben rene for mudder, tørre dem godt med et håndklæde, og derefter påfører zinksalve. Derudover er det godt med et fed lag zinksalve inden man lukker hesten ud, da det beskytter, og virker vandskyende.
Forebygning gøres ved, at man altid sørger for, at hesten har rene og tørre ben, og en ren boks.
Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind dit liv, og du vil finde mere plads til, at være dig selv.
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Muk ??

Post by Anja »

Puha mug kan være en væmmelig omgang der under ingen omstændigheder skal stå ubehandlet, det kan blive rigtig grimt.

Mange af hestene har hos "mig" har været angrebet af mug i år, nogle værre end andre.

Hestene bliver behandlet forskelligt, men jeg tror hemmeligheden er kontinuerlig behandling, ikke noget med at skifte fra en behandling til noget andet efter 2 dage, fordi det ikke virker.
Post Reply